Mit érdemes tudni a szahíri pályáról?

Nyomtatás

altBahrain International Circuit - Szahír     

Debütálás éve: 2004

Egy kör hossza: 6299m

Körök száma: 49

Versenytáv: 308.405 km 

Kanyarok száma: 23

Leggyorsabb kör: M. Schumacher - 1:30.252 (2004, Ferrari)

A Bahreini Nagydíj eddigi történelmében Ferrari pilóták közül Michael Schumacher egyszer (2004), Felipe Massa kétszer (2007, 2008), Fernando Alonso háromszor (2005, 2006 - Renault, 2010 Ferrari) alkalommal ünnepelhetett itt futamgyőzelmet. A Ferrari 4 futamgyőzelmével a legsikeresebb csapatnak számít Bahreinben. A Renault kétszer, míg a Brawn GP egy alkalommal aratott itt győzelmet.

Pole-pozíciókat tekintve is a Ferrari áll a legjobban a maga 3 időmérőn megszerzett első helyével. A BMW Sauber, a Toyota, a Renault és a Red Bull versenyzői 1-1 alkalommal vághattak neki az első rajtkockából a versenynek.

A megszerzett pontok tekintetében Fernando Alonso áll az élen 53 pontjával, őt Felipe Massa (40) és Kimi Räikkönen követi (29). A Ferrari eddig összesen 106 pontot szerzett a Bahreini Nagydíjakon, a McLaren-Mercedes versenyzői 62, míg a Renault versenyzői 30 pontot szorgoskodtak össze Szahírban.

Jelenlegi versenyzőink eddigi szereplése a Bahreini Nagydíjon:

  Felipe Massa: Fernando Alonso:
2004  12. (Sauber)  6. (Renault)
2005  7. (Sauber)  1. (Renault)
2006  9. (Ferrari)  1. (Renault)
2007  1. (Ferrari)  5. (McLaren-Mercedes)
2008 1. (Ferrari)  10. (Renault)
2009  14. (Ferrari)  8. (Renault)
2010 2. (Ferrari) 1. (Ferrari)
2011 Nem volt futam Nem volt futam

A Pirelli által szállított gumikeverékek:

altA Pirelli már korábban bejelentette, hogy a Bahreini Nagydíjon a közepes (fehér) és a lágy (sárga) keveréket fogja a csapatok számára bocsátani. A Pirelli első versenyére készül a királyságban, azonban korábban már tesztelt Bahreinben. Paul Hembery szerint problémát jelenthet majd a por: a sivatagi szél rengeteg homokot hord a pályára, ami hatással lehet a tapadásra, az abroncsok szemcsésedésére és kopására.

Időjárás-előrejelzés:

A versenyhétvége mindhárom napján napos, meleg idő várható, 30°C feletti maximumokkal, ami a motorokra és a gumikra is befolyásoló hatással lehet.

Előzési zóna:

altBahreinben először használhatják a csapatok az előzést segítő DRS-rendszert. Az FIA egyetlen előzési zónát határozott meg, amely a célegyenesben lesz majd. A detektálási pont a 14-es kanyar előtt lett meghatározva a hátsó egyenesben, míg a versenyzők - ha ezen a ponton egy másodpercen belül vannak az előttük autózóhoz képest -  a 15-ös kanyar után 270 méterrel, a célegyenesben aktiválhatják majd a rendszert.

Tudnivalók a pályáról:

Tervező: Herman Tilke

A pálya megépítése közel 150 millió dollárba került, s bár 2004-re még nem lett teljesen kész, Bernie Ecclestone nem engedélyezte a halasztást, így már ebben az évben megtartották az első futamot, ami minden probléma nélkül lezajlott. A pálya a sivatag közepén helyezkedik el, ezért az építők a pálya környéki homokot egy speciális anyaggal kötötték meg, hogy minél kevésbé fújja a szél a pályára. Ennek ellenére az ideális íven kívül, még így is igen poros az aszfalt a homoktól, mindemellett a versenyzők dolgát megnehezíti még az állandó szél is.

Az eddigi négy hosszú egyenes, és többségében lassú hajtűkanyarok helyett 2010-re egy jelentősen átalakított pályán kezdi meg az idei szezont a mezőny. Az eddig 5412 méter hosszú aszfaltcsík 6299 méteresre bővül. Az új szakasz a jelenlegi pályának a 4-es és 6-os kanyarja közé épül be, ezzel pedig 8 kanyarral bővül ki az aszfaltcsík. A szervezők szerint az új rész tartogat majd néhány kiváló előzési pontot.

2012-ben azonban újra a régi vonalvezetésű aszfaltcsíkon rendezik meg a versenyt.

Technikai jellemzők:

A motorok számára a homok jelenthet problémát, hiszen ha szennyeződés kerül bele, (homokszemcsék) az tönkreteheti a motort. Ennek kiküszöbölésére a csapatok speciális szűrőkkel óvják az erőforrást.

Fékek szempontjából az egyik legmegterhelőbb pálya, hiszen rengeteg a kemény féktáv rajta.

Gumikopás erőssége közepes, de a hirtelen degradáció komoly problémát jelenthet majd a hétvége folyamán.

A Bahreini Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

Március 20. (péntek): 1. szabadedzés: 9:00 –   10.30
  2. szabadedzés: 13:00 – 14:30
Március 21. (szombat): 3. szabadedzés: 10:00 – 11:00
  Időmérő: 13:00
Március 22. (vasárnap): Verseny: 14:00

Az időmérőedzést és a versenyt is élőben közvetíti az M1, míg a szabadedzések internetes linkeken lesznek követhetőek.

Egy kör Felipe Massával a szahíri aszfaltcsíkon:


Tweet
Módosítás: ( 2012. április 20. péntek, 07:17 )