Ferrari 312B – 1970
A szezon mozgalmasan indult, több nagy név (John Surtees, Graham Hill és a korábbi ferraris Pedro Rodriguez) is csapatot váltott, több istálló motorszállítót cserélt vagy új szponzornak örülhetett. Max Mosley későbbi FIA elnök társaival megalapította a March Engineering csapatát, ahová elcsábították a Ferrarinál három évig versenyző Chris Amont, így a Scuderia egy új és egy visszatérő pilótával vágott neki az évnek: Clay Regazzoni párja Jacky Ickx lett, aki egy év kihagyás után tért vissza Maranelloba. A Ferrari előző évben a Fiathoz került, így a csapat anyagi háttere biztosítva lett.
A Ferrari zsenije, Mauro Forghieri radikálisan új ötlettel állt elő: egy 180 fokos, vagyis teljesen lapos V12-est épített a 609-es gyári kódjelű autójához, amelyből összesen öt példány készült az év során. A modell innen kapta a nevét, a 312 a lökettérfogatra és a hengerek számára, a B betű a boxer hengerelrendezésre utal. Ennek előnye a normál V-motorokhoz képest, hogy teljesen „sík”, így mélyre lehet „tolni” az autóban, a lehető legalacsonyabbra helyezve ezzel a súlypontot; illetve nem „tornyosul a motorháztető” a hátsó szárny előtt, amelyhez így akadálytalanul érkezhet a levegő. Hátránya viszont, hogy a kompaktabb méretű V12-eshez képest a szélessége miatt több helyet foglal, szélesebb autó kell hozzá. A hengerek elrendezésén kívül újdonság volt még a négy helyen csapágyazott főtengely és a motor beépítése is, a középmotor helyett inkább hátsó-középsőnek mondható, kissé a hátsó tengely felé tolva került az autóba. Nagyjából 450 lóerős teljesítményre volt képes 12 ezres fordulaton.
Ickx számára nem indult jól a 13 futamos évad, a nyitó dél-afrikai nagydíjat követően Spanyolországban és Monacoban is kiesett. Regazzoni nem futott teljesen szezont, ő csak Hollandiában indult először, de rögtön a dobogó legalsó fokára állhatott fel. Az év első felében eléggé hullámzó volt a páros teljesítménye, vagy nagyon elől végeztek, vagy kiestek, illetve pontszerzés nélkül zárták a futamokat, azonban a második felére magára talált a Ferrari és lendületesen dolgozták le hátrányukat.
A Lotust hajtó Jochen Rindt megállíthatatlannak tűnt, öt győzelmet szerzett az év első felében és magabiztosan vezette a tabellát, majd következett az olasz nagydíj Monzában… Rindt panaszkodott az autójára, hogy nem elég gyors és az edzéseken nem tudja utolérni a Ferrarikat. Azt kérte csapatától, szereljék le az összes szárnyat és légterelőt, hogy a lehető leggyorsabb tudjon lenni. Az autó a kanyarokban vezethetetlen volt, de a hosszú egyenesekben ellensúlyozni tudta az elvesztett időt. A Parabolicából kigyorsítva kitört az autó hátulja, Rindt pedig a szalagkorlátba csapódott, a kormánymű átszúrta a légcsövét, leszakadt a bal lába, sérült a tüdeje és a medencéje is. Már a kórházba szállítás közben meghalt. A balesetről a mai napig több összeesküvés-elmélet kering, egyesek szerint technikai hiba okozta, mások szerint Rindt elvesztette a szárnyak miatt vezethetetlen Lotus feletti uralmát, megint mások szerint, ha a pálya széli szalagkorlát leér a földig, akkor az autó és Rindt nem szorul be alá és nem sérül meg olyan súlyosan.
Négy futam volt még hátra és Ickx csak akkor lehetett volna világbajnok, ha ebből hármat megnyer (ez Kanadában és Mexikóban sikerült is neki), azonban Watkins Glenben egy törött üzemanyagcső miatt csak a negyedik helyen végzett. A győztes a Rindtet helyettesítő Emerson Fittipaldi lett, aki első alkalommal állhatott fel a dobogó tetejére.
Rindt 45 pontot szerzett az év során, Ickx pedig 40 ponttal végzett mögötte, így az osztrák lett a Forma-1 első és máig is szerencsére egyetlen posztumusz világbajnoka (Regazzoni 33 egységet gyűjtött). Felesége és lánya vették át a világbajnoki címért járó kupát. A sors fintora, hogy Rindt megígérte családjának: visszavonul az év végén, miután megnyerte a világbajnokságot. Nem ez volt az egyetlen tragédia a szezon során, a holland nagydíjon Piers Courage felborult, beszorult az autója alá és bennégett, a legendás istálló alapító Bruce McLaren pedig Goodwood-ban egy CanAm autó tesztelésekor szenvedett halálos balesetet.
Az egyéni értékeléshez hasonlóan a Lotus nyerte a konstruktőri címet is, mögötte a Ferrari végzett.