Ferrari 555 F1, 1955

Nyomtatás

Ferrari 555 F1, 1955

 

1955 csonka szezon volt a Forma-1 számára, a Mercedes Le Mans-ban történt tragédiája miatt törölték a francia, a német, a spanyol és a svájci nagydíjat, de 1950 után visszakerült Monaco, azonban így is mindössze hét versenyt rendeztek. Az előző szezont Juan Manuel Fangio nyomasztó fölénnyel uralta és a többiek igyekeztek kitalálni valamit, amivel utolérhetik az argentínt.

 

 

A Ferrari előző szezonban használt 553-as modellt fejlesztette tovább, de évközben kénytelen volt új autót építeni, miután a pilóták panaszkodtak a kezelhetőségre. Az előd beceneve „Squalo” (olaszul: cápa) volt, amelyet értelemszerűen a formája után kapott, az 555 neve pedig „Super Squalo” lett. A szabályok szerint 2,5 literes szívó- vagy 0,75 literes feltöltött motorokkal lehetett rajthoz állni, utóbbi lehetőséggel nem nagyon éltek a csapatok. A Mercedes és a Lancia V8-ast használt, a Maserati soros 6 hengerest, ezzel szemben a Ferrarit még mindig a legendás Aurelio Lampredi által tervezett soros 4 hengeres sokadik evolúciója hajtotta, amely sok szempontból már le volt maradva a mezőny többi motorjától. Az erőforrás – a 13:1-re emelt kompresszió ellenére is – csak 260 lóerőre volt képes a többiek 270-280 lóerejével szemben és 7200-as maximális fordulatszáma is elmaradt például a Mercedes 8200-as értékétől. Ez volt egyébként a Lampredi-féle négyhengeresek utolsó éve, a következő szezonban már a Ferrari is V8-asokkal állt rajthoz.

 

 

Az évad nem volt sikeres a csapat számára, mindössze egyetlen, de fontos győzelmet tudtak szerezni: a jóval gyorsabb és esélyesebb ellenfelek elől Monaco nagydíját hódította el a Ferrari történelmének kevésbé ismert francia pilótája, az előző évben Le Mans-i 24 órást nyerő Maurice Trintignant. Ez volt a Scuderia első győzelme a hercegségben az eddigi összesen „hét és fél” közül, ugyanis az 1952-es verseny nem számított bele a világbajnokságba.

 

 

A monte-carloi hétvégén szerencsés kimenetelű balesetet szenvedett a Ferrari első két világbajnoki címét szerző Alberto Ascari. Az alagútból kifelé jövet elvesztette uralmát a Lancia felett és a tengerbe zuhant, de kisebb karcolásokkal szó szerint „megúszta”. Néhány nappal később a Ferrari elhívta Monzába tesztelni, ahol a harmadik körben súlyos balesetet szenvedett és belehalt sérüléseibe.


Tweet