Technikai elemzés az első tesztek után - SF71H

Nyomtatás
Koronczi Dániel már a tesztek után elküldte nekünk saját elemzését a 2018-as Ferrariról, de sajnos eddig nem került ki az oldalra. De szerintünk még most is rengeteg hasznos információt tartalmaz.
Koronczi Dániel írása:
A Forma-1 egy jelentős külalakbeli változáson ment keresztül az előző évhez képest. A glória megérkezésével és a cápauszony elhagyásával új utak nyíltak meg az aerodinamika előtt. Nyilván ezek az elemek rontják az autó teljesítményét, mert a cápauszony az autó stabilan tartásáért szolgált a glória pedig nagy légellenállás egy ilyen összetett konstrukción. Vajon mi változott a legtöbbet az autókon? Jöttek új elemek? Vagy a látszat tényleg csal? Tényleg "csak" olyan vagy még "olyan se" az autó teljesítménye, mint tavaly volt? Nehéz megsaccolni a választ, mert a motorok valójában jobbak lettek, de hoz-e ez annyi különbséget pozitív irányba, amit tavaly óta elvesztettünk?!
Sokat gondolkodtam, hogy mivel lehet jobb a Ferrari, vagy hogy ténylegesen jobb lesz-e egyáltalán a Mercedes W09-esétől, de az első tesztek messze nem adtak jelet semmiről. Egy olyan hét van mögöttünk amiből szerintem senki nem tud véleményt levonni. Viszont vannak tények. Az pedig az, hogy még mindig gyorsak vagyunk és képesek vagyunk egy olyan konstrukciót alkotni, amely stabilan áll a pályán. Mindez nem csak a motornak, a motorprogramozásnak és a különböző elemeknek köszönhető amelyek a lemezek alatt vannak, hanem magának az egész konstrukciónak és annak az aerodinamikában kedvező hatásának.
A "fél világ" a Ferraritól várja a megváltást a tavalyi, mondhatni jó évnek köszönhetően. Tényleg megtudnánk fogni a Mercedest? Ugyan a tesztek nem adtak még rá okot, hogy ezt gondoljuk, de minden jel arra utal, hogy közel vagyunk hozzájuk.
A Ferrarinak véleményem szerint tavaly is jobb aerodinamikája volt, mint a Mercedes W08-asának és mivel az az autó nem sokat változott erre az évre, van merszem elképzelni, hogy ezen a téren sokat fejlődött a Ferrari. Viszont ne feledkezzünk meg a Mercedes új EQ Power+ motorjáról sem ami egy újabb nagy lépés volt tőlük.
A jelek arra utalnak, hogy a Ferrari is egy igen jó motort volt képes összerakni erre az évre és vetekedhetnek a Mercedesével. Igazából ezek a dolgok mind csak az autó belsejére vonatkoznak, amiről nem kaptunk elég információt a múlthét folyamán.
Beszéljünk inkább arról, amit láttunk és kedvelünk is. Az autó külleméről . Összességében az SF71-H kódjelű konstrukció egy igen agresszív külalakkal bír, amely nagyon fontos minden fronton. Az formaautó megtartotta a tavalyi előnyeit, de valamit részben el is vesztett. Ilyen lesz például a lassú pályákon való pár tizedes lassulásuk a tengelytáv miatt. A tengelytáv megnőtt az előző évhez képest és egy láthatóan hosszabb autót kaptunk, amely csaknem centire azonos a Mercedes W09-esével. Ebben az évben már nem lehet kifogás, ha az autó valamelyik pályán gyorsabb,vagy ha valamelyiken pedig lassabb lesz. Ezen a téren már az aerodinamika, a 6 henger és a pilóta fog teljesíteni (valamint rengeteg összetett szoftverbeli teljesítmény).
Kezdjük hát az autó első szárnyával. Ez az elem, mint tudjuk részben hasonlít a McLarenére. A lapok részletesebbek lettek, több részből tevődnek össze és nagyobb leszorítóerőt képeznek, mint tavaly bármikor. Az oldalsó légbeömlők szűkítésével egy olyan területet voltak képesek elérni a fejlesztők, ahol előre tudnak lépni. Az első szárnyon még megfigyelhetőek az orrkúp végén található bemélyedések, amik a jól bevált S-csatornához vezetnek. Igazából ez az elem nem lesz nagy hatással már ebben az évben az autóra a glória miatt, de a szüksége nem hanyagolható el.
Tovább haladva észrevehetjük, hogy a fékhűtő nyílások a tavalyinál valamivel kisebbek. Ez a légellenállás csökkentése miatt lett ilyenre szabva, valamint a kerekből kivezetendő levegőt szeretnének ezzel lehatárolni, ami már érdektelenné vált erre az évre. Az élő autóbemutató óta rengeteget változott a fenevad az autó közepétől a hátáig. A bargeboardok ugyanazok, mint a tavaly jól beváltak. Azért van kevesebb elemre szükség ezen a tájékán az autónak, mert nem olyan rendszereket használnak, mint a Mercedes vagy a Force India. Ez lényegében plusz, mert kisebb a légellenállás és a tapadás így is megvan. Az oldaldobozok szárnyai lesimultak, mondhatni modernizálódtak erre az évre. A légbeömlő kisebb a teljesítmény pedig nagyobb lett. Az oldaldobozok mellett kis áramlást optimizáló elemek kaptak helyet, amelyek arra szolgálnak, hogy a légáramlatok optimálisabb körülmények között érjék el a hátsó szárnyat és ezzel nagyobb leszorítóerőt érjenek el. Az oldallemezekre ugyanúgy visszakerült a tavaly megismert "lyuk". Aminek önmagában nincs nagy jelentősége, de a tükörrel együtt már van. Mivel a tükör egy felhajtóerőt generáló szárnyból áll, ami több levegőt juttat a "lyukba”. Ez egy radikálisan új és okos fejlesztésnek bizonyult tőlük. Erről már sokat olvashattunk. A legcsúnyább részére az autónak a glóriára kaptak plusz szárnyacskát, ami szintúgy leszorítóerőt generál, valamint nagy jelentősége van ennek is az autó hátsó része felé haladó légáramlatok optimalizálásában. A pilóták fejét már olyan bukósisakok védik, amelyeken nincsenek aerodinamikai elemek, mert a glória miatt azok már rontanának a teljesítményen. Viszont a pilóták feje felett a légbeömlő látványosan nagy, Mercedes formájú lett, ami az új motor továbbfejlesztett változata miatt volt szükséges.
A padlólemez a bemutató óta szintúgy megváltozott, mivel megkapta a tavaly bevált mozgó részt és a hátsó kerekeknél a bevágásokat. A bevágások nagy jelentőséggel vannak a diffúzorra. A hátsó felfüggesztés láthatóan megváltozott és olyan alakot kapott, mint egy szárny ami leszorítóerőt generál. Próbálnak minden áramlatot erre a részre vezetni valamint magára a diffúzorra, hogy még nagyobb tapadást érjenek el a gyors kanyarokban. Nem hiába jöttek olyan értesülések Barcelonából, hogy az autó meglehetősen jól tapad a kanyarokban még hideg időben is. A hátsó szárny megkapta a megszokott bevágásokat és egy mini monkey seat is található az autó lámpáján hátul. Mint észrevehettük ebben az évben sem tudnak a csapatok T-szárny nélkül élni így ez is felkerült az SF71-H-ra a leszorítóerő növeléséért és jobb légáramlatokért.
Az első teszt alapján ennyivel tudok szolgálni az új autóról. Reméljük a következő napokban több információt kapunk, hogy jobban megértsük ezeket a bonyolult szerkezeteket. Addig is reménykedjünk, hogy sok kilométert pakolnak majd bele a pilóták az autóba és, hogy kitisztul a látókörünk a kvalifikációs idők között is kicsit.
A végső szó mindig a szezon első Q3-as szakasza lesz. Köszönöm a figyelmet és remélem sokan eljutottak eddig a sorig.

Tweet