Circuit de Catalunya - Barcelona
Debütálás éve: 1991
Körhossz: 4655 m
Körök száma: 66
Versenytáv: 307.230 km
Kanyarok száma: 16
Leggyorsabb kör: Kimi Räikkönen - 1:21.670 perc (2008, Ferrari)
Spanyol Nagydíjat legelőször 1951-ben, majd 1954-ben rendeztek Barcelonában (ekkor ugyan még nem ezen a pályán). Ezután 1968-tól 1975-ig Madridban és Barcelonában, majd 1976-tól 1981-ig átmenetileg szintén Madridban rendezték meg a futamokat. Ezután öt év szünet következett, 1986-tól 1990-ig pedig Jerez adott otthont a versenyeknek.
A jelenlegi barcelonai versenypálya pontosan 1991 óta szerepel a formula-1-es versenynaptárban és az óta egyszer sem hiányzott a programból. A Circuit de Catalunya versenypálya Montmelóban található, Barcelonától nem messze, Katalóniában. A formula-1-es Spanyol Nagydíj mellett erre a pályára ellátogat a GP2-es sorozat, a gyorsasági motoros világbajnokság, valamint az európai Le Mans Series is. A pályán előszeretettel tesztelnek a formula-1-es csapatok, az enyhe téli időjárás miatt. A pálya vonalvezetése erősen megterheli a gumikat, valamint nagyon fontos a jó aerodinamika eltalálása.
A montmelói pályán idén rendezik meg a 22. versenyt. A csapatok közül a Ferrari számít a legeredményesebbnek ezen a pályán a hét győzelmével, a második helyen a Williams-Renault áll öt futamgyőzelemmel, míg a harmadik a McLaren-Mercedes négy győzelemmel.
A Ferrari pilótáinak jóvoltából többször is mesterhármas született ezen a pályán: 2001-ben, 2002-ben, 2004-ben Michael Schumacher, 2007-ben Felipe Massa, 2008-ban pedig Kimi Räikkönen megszerezte a pole pozíciót, a versenyen megfutotta a leggyorsabb kört, és végül megnyerte a futamot. A Ferrari színeiben Felipe Massa és Kimi Räikkönen 1-1 alkalommal, Michael Schumacher pedig 5 alkalommal állt a dobogó legfelső fokán ezen a pályán (2001-2004 között zsinórban négyszer). Fernando Alonso 2006-ban ünnepelhetett futamgyőzelmet saját szurkolói előtt, még a Renault színeiben. A győzelmek számát tekintve 6 futamgyőzelemmel a hétszeres világbajnok tartja a rekordot, aki ráadásul itt Barcelonában szerezte meg legelső ferraris győzelmét is.
Jelenlegi versenyzőink eddigi szereplése:
Felipe Massa: | Fernando Alonso: | |
2001 | 13. (Minardi) | |
2002 | 5. (Sauber) | |
2003 | 2. (Renault) | |
2004 | 9. (Sauber) | 4. (Renault) |
2005 | 11. (Sauber) | 2. (Renault) |
2006 | 4. (Ferrari) | 1. (Renault) |
2007 | 1. (Ferrari) | 3. (McLaren-Mercedes) |
2008 | 2. (Ferrari) | kiesett (Renault) |
2009 | 6. (Ferrari) | 5. (Renault) |
2010 | 6. (Ferrari) | 2. (Ferrari) |
2011 | kiesett (Ferrari) | 5. (Ferrari) |
Időjárás-előrejelzés:
Az időjárás-előrejelzések szerint szombatig nem kell nagyobb esőre számítani: napos idő lesz a hévége első felében 25-30°C közötti maximumokkal. Vasárnapra azonban a versenyt már megzavarhatja egy zápor, és a hőmérséklet is visszaesik 20 Celsius körüli értékre.
A Pirelli által szállított gumikeverékek:
A Pirelli a kemény (ezüst) és a lágy (sárga) keveréket fogja a csapatok számára bocsátani. Az idei évben ez lesz az első alkalom, hogy nem két egymást követő keveréket használhatnak majd a versenyzők. Paul Hembrey, a Pirelli motorsport igazgatója azt várja ettől a döntéstől, hogy a csapatok különböző taktikával vágnak majd neki a 66 körös versenynek.
DRS aktiválási zóna:
Az FIA a rajt/cél vonaltól az első fékezési pontjáig jelölte ki az előzési zónát Barcelonában. Az előzési zóna így 830 méter. A detektáló pont az utolsó, 16-os kanyar előtt van meghatározva, itt kell 1 másodpercen belül lennie a hátul haladónak ahhoz, hogy aktiválhassa a rendszert.
Tudnivalók a pályáról:
A futamon a versenyzőknek 66 kört kell megtenniük, és a kör mintegy hatvan százalékában teljes gázzal működnek az autók, az átlagsebesség tekintetében a gyorsabb pályák közé tartozik.
A pálya története során több kisebb átépítésen esett már túl, legutóbb 2007-ben egy sikánt építettek be, a célegyenesre ráfordító kanyarnál, azóta pedig néhány, a biztonságra irányuló átalakítás történt: a leggyorsabb pontnak számító 9-es kanyart szegélyező kavicságy másfél méterrel szélesebb lett, és a gumifal közepébe egy biztonsági szalag került, csökkentve az autók becsapódásának erejét, az 1-es kanyar előtti védőkerítést a bukótér végéig terjesztették ki. Jelentős változás volt, hogy a hármas kanyar bukóterét 2009-ben leaszfaltozták (erre Heikki Kovalainen 2008-as balesete miatt volt szükség).
Kritikus pontok:
- A barcelonai pályán szinte lehetetlen előzni, maximum a célegyenes utáni 1-es kanyar kínál erre lehetőséget a versenyzőknek, emiatt a szakemberek szerint ez a verseny lehet a legjobb próbája az idei évben bevezetett előzést segítő rendszereknek (a DRS és a KERS kombinációjának).
- Fernando Alonso elmondása szerint a 3-as kanyar igencsak „izzasztó”, hiszen 2-3 másodpercig kanyarodnak a pilóták 250km/órás sebességgel, ami rendkívül megterhelő a nyakizmoknak. Ezen kívül a tapadás miatt fontos, hogy az ideális ívet megtalálják. Ellenkező esetben alulkormányozottság, illetve túlkormányozottság tapasztalható, ami pedig időveszteséget okoz.
- Az egyik legnehezebb forduló 9-es kanyar, ahová tökéletes precizitással kell befordulniuk a pilótáknak, ha a pályán akarnak maradni, és nem akarnak időt veszíteni a következő hátsó egyenesben.
Technikai jellemzők:
Mivel sokat tesztelnek ezen a helyszínen a csapatok, így valamivel könnyebb helyzetben vannak a beállítások tekintetében.
Az állandó szél azonban terheli a fékeket, motorokat és az abroncsokat is. Ennek ellenére a fékek „csak” közepes terhelésnek vannak kitéve, mivel viszonylag kevés a kigyorsítást igénylő hajtű.
Ugyanez a helyzet az erőforrásokkal is, a gumik azonban kemény terhelést kapnak, mert tempós íveken jelentős oldalgyorsulás éri az abroncsokat, ezáltal pedig gyorsan elkopnak.
A Spanyol Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:
Május 11. (péntek): | 1. szabadedzés: | 10:00 - 11:30 | |
2. szabadedzés: | 14:00 - 15:30 | ||
Május 12. (szombat): | 3. szabadedzés: | 11:00 - 12:00 | |
Időmérő: | 14:00 | ||
Május 23. (vasárnap): | Verseny: | 14:00 |
Egy kör Fernando Alonsóval a barcelonai versenypályán: