Mit érdemes tudni a catalunyai pályáról?

Nyomtatás

altCircuit de Catalunya - Barcelona

Debütálás éve: 1991

Körhossz: 4655 m

Körök száma: 66

Versenytáv: 307.230 km

Kanyarok száma: 16

Leggyorsabb kör: Kimi Räikkönen - 1:21.670 perc (2008, Ferrari)

Spanyol Nagydíjat legelőször 1951-ben, majd 1954-ben rendeztek Barcelonában (ekkor ugyan még nem ezen a pályán). Ezután 1968-tól 1975-ig Madridban és Barcelonában, majd 1976-tól 1981-ig átmenetileg szintén Madridban rendezték meg a futamokat. Ezután öt év szünet következett, 1986-tól 1990-ig pedig Jerez adott otthont a versenyeknek.

A jelenlegi barcelonai versenypálya pontosan 1991 óta szerepel a formula-1-es versenynaptárban és az óta egyszer sem hiányzott a programból. A Circuit de Catalunya versenypálya Montmelóban található, Barcelonától nem messze, Katalóniában. A formula-1-es Spanyol Nagydíj mellett erre a pályára ellátogat a GP2-es sorozat, a gyorsasági motoros világbajnokság, valamint az európai Le Mans Series is. A pályán előszeretettel tesztelnek a formula-1-es csapatok, az enyhe téli időjárás miatt. A pálya vonalvezetése erősen megterheli a gumikat, valamint nagyon fontos a jó aerodinamika eltalálása.

A montmelói pályán idén rendezik meg a 22. versenyt. A csapatok közül a Ferrari számít a legeredményesebbnek ezen a pályán a hét győzelmével, a második helyen a Williams-Renault áll öt futamgyőzelemmel, míg a harmadik a McLaren-Mercedes négy győzelemmel.

A Ferrari pilótáinak jóvoltából többször is mesterhármas született ezen a pályán: 2001-ben, 2002-ben, 2004-ben Michael Schumacher, 2007-ben Felipe Massa, 2008-ban pedig Kimi Räikkönen megszerezte a pole pozíciót, a versenyen megfutotta a leggyorsabb kört, és végül megnyerte a futamot. A Ferrari színeiben Felipe Massa és Kimi Räikkönen 1-1 alkalommal, Michael Schumacher pedig 5 alkalommal állt a dobogó legfelső fokán ezen a pályán (2001-2004 között zsinórban négyszer). Fernando Alonso 2006-ban ünnepelhetett futamgyőzelmet saját szurkolói előtt, még a Renault színeiben. A győzelmek számát tekintve 6 futamgyőzelemmel a hétszeres világbajnok tartja a rekordot, aki ráadásul itt Barcelonában szerezte meg legelső ferraris győzelmét is.

Jelenlegi versenyzőink eddigi szereplése:

  Felipe Massa: Fernando Alonso:
2001    13. (Minardi)
2002  5. (Sauber)  
2003    2. (Renault)
2004  9. (Sauber)  4. (Renault)
2005  11. (Sauber)  2. (Renault)
2006  4. (Ferrari)  1. (Renault)
2007  1. (Ferrari)  3. (McLaren-Mercedes)
2008  2. (Ferrari)  kiesett (Renault)
2009  6. (Ferrari)  5. (Renault)
2010  6. (Ferrari)  2. (Ferrari)
2011 kiesett (Ferrari) 5. (Ferrari)

Időjárás-előrejelzés:

Az időjárás-előrejelzések szerint szombatig nem kell nagyobb esőre számítani: napos idő lesz a hévége első felében 25-30°C közötti maximumokkal. Vasárnapra azonban a versenyt már megzavarhatja egy zápor, és a hőmérséklet is visszaesik 20 Celsius körüli értékre.

alt

A Pirelli által szállított gumikeverékek:

A Pirelli a kemény (ezüst) és a lágy (sárga) keveréket fogja a csapatok számára bocsátani. Az idei évben ez lesz az első alkalom, hogy nem két egymást követő keveréket használhatnak majd a versenyzők. Paul Hembrey, a Pirelli motorsport igazgatója azt várja ettől a döntéstől, hogy a csapatok különböző taktikával vágnak majd neki a 66 körös versenynek.

DRS aktiválási zóna:

Az FIA a rajt/cél vonaltól az első fékezési pontjáig jelölte ki az előzési zónát Barcelonában. Az előzési zóna így 830 méter. A detektáló pont az utolsó, 16-os kanyar előtt van meghatározva, itt kell 1 másodpercen belül lennie a hátul haladónak ahhoz, hogy aktiválhassa a rendszert.

Tudnivalók a pályáról:

A futamon a versenyzőknek 66 kört kell megtenniük, és a kör mintegy hatvan százalékában teljes gázzal működnek az autók, az átlagsebesség tekintetében a gyorsabb pályák közé tartozik.

A pálya története során több kisebb átépítésen esett már túl, legutóbb 2007-ben egy sikánt építettek be, a célegyenesre ráfordító kanyarnál, azóta pedig néhány, a biztonságra irányuló átalakítás történt: a leggyorsabb pontnak számító 9-es kanyart szegélyező kavicságy másfél méterrel szélesebb lett, és a gumifal közepébe egy biztonsági szalag került, csökkentve az autók becsapódásának erejét, az 1-es kanyar előtti védőkerítést a bukótér végéig terjesztették ki. Jelentős változás volt, hogy a hármas kanyar bukóterét 2009-ben leaszfaltozták (erre Heikki Kovalainen 2008-as balesete miatt volt szükség).

Kritikus pontok:

- A barcelonai pályán szinte lehetetlen előzni, maximum a célegyenes utáni 1-es kanyar kínál erre lehetőséget a versenyzőknek, emiatt a szakemberek szerint ez a verseny lehet a legjobb  próbája az idei évben bevezetett előzést segítő rendszereknek (a DRS és a KERS kombinációjának).

- Fernando Alonso elmondása szerint a 3-as kanyar igencsak „izzasztó”, hiszen 2-3 másodpercig kanyarodnak a pilóták 250km/órás sebességgel, ami rendkívül megterhelő a nyakizmoknak. Ezen kívül a tapadás miatt fontos, hogy az ideális ívet megtalálják. Ellenkező esetben alulkormányozottság, illetve túlkormányozottság tapasztalható, ami pedig időveszteséget okoz.

- Az egyik legnehezebb forduló 9-es kanyar, ahová tökéletes precizitással kell befordulniuk a pilótáknak, ha a pályán akarnak maradni, és nem akarnak időt veszíteni a következő hátsó egyenesben.

Technikai jellemzők:

Mivel sokat tesztelnek ezen a helyszínen a csapatok, így valamivel könnyebb helyzetben vannak a beállítások tekintetében.

Az állandó szél azonban terheli a fékeket, motorokat és az abroncsokat is.  Ennek ellenére a fékek „csak” közepes terhelésnek vannak kitéve, mivel viszonylag kevés a kigyorsítást igénylő hajtű.

Ugyanez a helyzet az erőforrásokkal is, a gumik azonban kemény terhelést kapnak, mert tempós íveken jelentős oldalgyorsulás éri az abroncsokat, ezáltal pedig gyorsan elkopnak.

A Spanyol Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

Május 11. (péntek):   1. szabadedzés: 10:00 - 11:30
    2. szabadedzés: 14:00 - 15:30
Május 12. (szombat):   3. szabadedzés: 11:00 - 12:00
    Időmérő: 14:00
Május 23. (vasárnap):   Verseny: 14:00

 

Egy kör Fernando Alonsóval a barcelonai versenypályán:


Tweet
Módosítás: ( 2012. május 10. csütörtök, 22:14 )