Európai Nagydíj

Nyomtatás

Circuito Urbano de Valencia - Valencia                       

Debütálás éve: 2008

Egy kör hossza: 5419 m 

Körök száma: 57

Verseny hossza: 308.883 km

Kanyarok száma: 25

Legjobb köridő: 1:38.683 -Timo Glock (2009 - Toyota)

 

A valenciai pálya 2008-ban debütált a Forma-1-ben, és mivel a Spanyol Nagydíj elnevezés Barcelonát illeti, így a futamot Európai Nagydíjnak keresztelték. Ez a név 1928 és 1977 között tiszteletbeli cím volt, amelyet valamelyik nemzeti nagydíjnak ítéltek oda, 1983 óta viszont önálló esemény. Azóta a legtöbb - szám szerint 12 - Európa Nagydíjnak a Nürburgring adott otthont. Az angliai Brands Hatch valamint a spanyolországi Jerez két-két futamot rendezhetett, illetve 1993-ban egyszer a Donington Parkban volt a Forma-1 történetének egyik legemlékezetesebb Európai Nagydíja.

A valenciai dobogó legfelső fokát Felipe Massa avatta fel 2008-ban, ráadásul pole pozícióból, illetve a verseny leggyorsabb körét is ő futotta. A 2009-es évben Rubens Barrichello nyert Valenciában, a Brawn GP színeiben, míg 2010-ben Sebastian Vettel tudott diadalmaskodni a Red Bull-lal.

 

Tudnivalók a pályáról:

Tervező: Herman Tilke

Különlegessége, hogy utcai versenypálya, ám ennek ellenére egy igen gyors, hiszen összesen ötször gyorsulhatnak 300 km/órás tempó fölé az F-1-es autók, és néhány kifékezési lehetőség is kínálkozik. Míg Monte Carlo 150 km/órás átlagsebességével a versenynaptár leglassabb pályája, addig Valenciában az átlagsebesség 200 km/óra. Ezzel pedig a gyorsabb helyszínek között foglal helyet.

A valenciai utcai pálya, szélességében sem hasonlítható Monacóhoz, hiszen többnyire legalább 14 méternyi aszfalt áll a pilóták rendelkezésére, a gyorsabb íveken pedig aszfaltozott bukótér szolgálja a biztonságot. A korlát azonban itt is éppoly veszélyes lehet, mint Monacóban, sőt a nagy tempó miatt talán még jobban is.

Vonalvezetésében inkább a szintén Tilke által tervezett Bahreinhez hasonlítható, hisz mindkét helyszínen a hosszú egyenesek és a lassú visszafordítók dominálnak.

A pályán összesen 25 kanyart különböztet meg az FIA hivatalos számozása, ám ezek közül mintegy 13 inkább padlógázzal teljesíthető törés, mintsem fékeket igénybevevő forduló.

Maga a célegyenes a legrövidebb a versenynaptárban 185 méterével, de az utána következő 1-es jobbkanyart szinte gázelvétel nélkül lehet bevenni. Az első kemény féktáv csak ezután - a 2-es kanyar előtt - következik.

 

Kritikus pontok:

- A kikötő hídján való átszáguldás után egy kisebb bukkanó nehezíti a pilóták dolgát, majd innen a hosszú hátsó egyenesre vezet az út, melynek végén nyílhat a legjobb lehetőség a kifékezésre. Ezután egy lassabb kanyarkombinációt követően újabb egyenes következik, amelyet a 17-es hajtűkanyar zár le. Itt szintén meg lehet próbálkozni az előzéssel.

- Fernando Alonso a 17-es és 25-ös kanyarok közötti részt találja a legizgalmasabbnak, mivel itt szinte végig padlógázzal lehet átmenni. Az utolsó kanyar különösen nehéz a spanyol megítélése szerint, mert mintegy 300 km/órás sebességgel közelítik meg, és mivel az ív nagyon lassú, így már a 24-es kanyar után fékezni kell. Éppen ezért itt könnyen lehet hibázni, és nem ritka, hogy blokkolnak a kerekek a versenygépeken.

 

Technikai jellemzők:

Mivel a pályán lassabb és gyorsabb szakaszok egyaránt vannak, így komoly kihívást jelent a mérnökök számára is beállítás szempontjából. A csapatok zöme Valenciában közepesen magas leszorító erőre hangolja az autókat. Ami az aerodinamikai egyensúlyt illeti, azt jelentősen befolyásolhatja a várhatóan élénk szél, a valenciai pálya ugyanis a kikötőben épült fel.

A motorok számára nem jelent extrém erőpróbát a pálya, igaz a padlógázos szakaszok aránya 60% körül mozog, a nyers erő helyett azonban itt inkább a hajtűkből való jó kigyorsítás a fontos.

A fékek számára viszont ez a szezon egyik legkeményebb erőpróbája, hiszen egy körben kb. ötször kell 300-as tempóról 80 körülire lassítani.

Az Európai Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

Június 22. (péntek):   1. szabadedzés: 10:00-11-30
    2. szabadedzés: 14:00-15:30
Június 23. (szombat):   3. szabadedzés: 11:00-12:00
    Időmérő: 14:00
Június 24. (vasárnap):   Verseny: 14:00

 


Tweet
Módosítás: ( 2012. május 15. kedd, 21:40 )