Japán Nagydíj

Nyomtatás

Suzuka Circuit - Suzuka        

Debütálás éve: 1987

Egy kör hossza: 5.807 km 

Körök száma: 53

Verseny hossza: 307.573 km

Kanyarok száma: 18

Legjobb köridő: Kimi Räikkönen- 1:31.540 (2005-McLaren Mercedes)

Az első Japán Nagydíjat még 1976-ban rendezték meg Fujiban. 1977 után 10 év szünet következett, majd jött Suzuka 1987-ben, és egészen 2006-ig adott otthont a száguldó cirkusz mezőnyének. 2007-ben és 2008-ban a pálya felújításra került, és ez időben ismét visszatért a Japán Nagydíj Fujiba. Eredetileg az volt e terv, hasonlóan a Német Nagydíjhoz, hogy innentől kezdve a két helyszín felváltva rendezheti a Nagydíjat, Fuji azonban bejelentette kivonulását a gazdaság válságra hivatkozva, így 2011-ig Suzuka vállalta magára a házigazda szerepét.

Az eddigi 22 versenyen legtöbbször Michael Schumacher diadalmaskodott, szám szerint hatszor. A jelenlegi mezőnyből pedig Rubens Barrichello 2003-ban, Kimi Räikkönen 2005-ben, Fernando Alonso 2006-ban, Sebastien Vettel 2009-ben és 2010-ben tudott itt futamot nyerni.

A Forma-1 történelmében rengeteg izgalmas végjátéknak adott már otthon a pálya. Fernando Alonso számára is emlékezetes maradt a 2006-os suzukai győzelem, hiszen tulajdonképpen itt szerezte meg pályafutása 2. világbajnoki címét.

 

Tudnivalók a pályáról:

Magát a motorsport-versenypályát 1962-ben építették a Honda tesztpályájának, sőt mellé a gyár dolgozóinak és családjuknak egy vidámparkkal is kedveskedtek. A legendás pálya rendkívül népszerű a pilóták körében, és ez nem is csoda, hiszen nyolcas formájával egyedülálló a versenynaptárban, mindemellett pedig igencsak változatos, és talán a legérdekesebb helyszín. A felújításnak köszönhetően a lelátók modernebbek lettek, új bokszépületeket építettek, illetve a pálya egy részét újraaszfaltozták, de a pálya vonalvezetése megmaradt eredeti állapotában.

Az aszfaltcsík Monza és Spa után, a harmadik leggyorsabb helyszín a versenynaptárban, hiszen az átlagsebesség 233km/óra. 

A pálya összesen 18 kanyarból áll, és szinte minden kanyartípus megtalálható rajta.

 

Kritikus pontok:

- Sok versenyző kedvence az úgynevezett 130R, amely nevét arról kapta, hogy 130 méter sugarú. Ez egy elég veszélyes bal kanyar, amit egy hosszú egyenes előz meg.

- Egy másik különleges kanyarkombináció az "S kanyar" mely két bal- és két jobbkanyarból áll.

Fernando Alonso szerint ez a kombináció fontos része a pályának, mivel 15 másodpercig folyamatos irányváltásnak van kitéve a pilóta, ez pedig fizikailag rendkívül megterhelő. Emellett tökéletes koncentrációt is igényel, mivel csak egyetlen ideális ív van, így egy apró hiba is sok időbe kerülhet.

- Előzési lehetőségekben ugyan nem bővelkedik Suzuka, de például a célegyenes vége egy klasszikus előzési pontja a pályának.

 

Technikai jellemzők:

Suzukában a fékek terhelése enyhe, viszont a motorok kemény próbatétel előtt állnak, hiszen a padlógázas szakaszok aránya 65-67% körüli.

Beállítások szempontjából talán a legfontosabb az, hogy az autó se alul-, se túlkormányzott ne legyen, így az ideális egyensúly kedvéért a csapatok némi tapadást is hajlandóak beáldozni.

Az abroncsokra terhelés szempontjából a hirtelen irányváltások és a tempós ívek jelenthetnek veszélyt. A terhelés azonban nagyjából egyenletes mivel a jobb- és balkanyarok száma körülbelül ugyanannyi.

 

A Japán Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

Október 7. (péntek):   1. szabadedzés: 3:00-4:30
    2. szabadedzés: 7:00-8:30
Október 8. (szombat):   3. szabadedzés: 4:00-5:00
    Időmérő: 7:00
Október 9. (vasárnap):   Verseny: 8:00

 

 


Tweet
Módosítás: ( 2011. október 05. szerda, 16:01 )