Spanyol Nagydíj

Nyomtatás

Circuit de Catalunya - Barcelona 

Debütálás éve: 1991

Körhossz: 4655 m

Körök száma: 66

Versenytáv: 307.230 km

Kanyarok száma: 16

Leggyorsabb kör: Kimi Räikkönen - 1:21.670 perc (2008, Ferrari)

 

Spanyol Nagydíjat legelőször 1951-ben, majd 1954-ben rendeztek Barcelonában (ekkor ugyan még nem ezen a pályán). Ezután 1968-tól 1975-ig Madridban és Barcelonában, majd 1976-tól 1981-ig átmenetileg szintén Madridban rendezték meg a futamokat. Ezután öt év szünet következett, 1986-tól 1990-ig pedig Jerez adott otthont a versenyeknek.

A jelenlegi barcelonai versenypálya pontosan 1991 óta szerepel a forma-1-es versenynaptárban és az óta egyszer sem hiányzott a programból. A Ferrari pilótáinak jóvoltából 2007-ben és 2008-ban is mesterhármas született ezen a pályán. 2007-ben Felipe Massa, 2008-ban pedig Kimi Räikkönen megszerezte a pole pozíciót, a versenyen megfutotta a leggyorsabb kört, és végül megnyerte a futamot. A Ferrari színeiben Felipe Massa és Kimi Räikkönen 1-1 alkalommal, Michael Schumacher pedig 5 alkalommal állt a dobogó legfelső fokán ezen a pályán. A győzelmek számát tekintve 6 futamgyőzelemmel a hétszeres világbajnok tartja a rekordot, aki ráadásul itt Barcelonában szerezte meg legelső Ferraris győzelmét is.

Tudnivalók a pályáról:

Az aszfaltcsík Montmelóban található, amely a katalán nagyvárostól északra fekszik. A Formula-1-ben már tradicionális helyszínnek számít, így a pilóták is jól ismerik.

A futamon a versenyzőknek 66 kört kell megtenniük, és a kör mintegy hatvan százalékában teljes gázzal működnek az autók, az átlagsebesség, vagyis a katalán helyszín 15 kanyarjával együtt, a gyorsabbak közé tartozik.

A pálya története során több kisebb átépítésen esett már túl, legutóbb 2007-ben egy sikánt építettek be, a célegyenesre ráfordító kanyarnál, tavaly pedig néhány, a biztonságra irányuló átalakítás történt.  A leggyorsabb pontnak számító 9-es kanyart szegélyező kavicságy másfél méterrel szélesebb lett, és a gumifal közepébe egy biztonsági szalag került, csökkentve az autók becsapódásának erejét.  

Továbbá jelentős változás volt, hogy a hármas kanyar bukóterét 2009-ben leaszfaltozták (erre Heikki Kovalainen 2008-as balesete miatt volt szükség).

Kritikus pontok:

- A barcelonai pályán szinte lehetetlen előzni, maximum a célegyenes utáni 1-es kanyar kínál erre lehetőséget a versenyzőknek.

- Fernando Alonso elmondása szerint a 3-as kanyar igencsak „izzasztó”, hiszen 2-3 másodpercig kanyarodnak a pilóták 250km/órás sebességgel, ami rendkívül megterhelő a nyakizmoknak. Ezen kívül a tapadás miatt fontos, hogy az ideális ívet megtalálják. Ellenkező esetben alulkormányozottság, illetve túlkormányozottság tapasztalható, ami pedig időveszteséget okoz.

- Az egyik legnehezebb forduló 9-es kanyar, ahová tökéletes precizitással kell befordulniuk a pilótáknak, ha a pályán akarnak maradni, és nem akarnak időt veszíteni a következő hátsó egyenesben.

Technikai jellemzők:

Mivel sokat tesztelnek ezen a helyszínen a csapatok, így valamivel könnyebb helyzetben vannak a beállítások tekintetében.

Az állandó szél azonban terheli a fékeket, motorokat és az abroncsokat is.  Ennek ellenére a fékek „csak” közepes terhelésnek vannak kitéve, mivel viszonylag kevés a kigyorsítást igénylő hajtű.

Ugyanez a helyzet az erőforrásokkal is, a gumik azonban kemény terhelést kapnak, mert tempós íveken jelentős oldalgyorsulás éri az abroncsokat, ezáltal pedig gyorsan elkopnak.

A Spanyol Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

Május 11. (péntek):   1. szabadedzés: 10:00 - 11:30
    2. szabadedzés: 14:00 - 15:30
Május 12. (szombat):   3. szabadedzés: 11:00 - 12:00
    Időmérő: 14:00
Május 13. (vasárnap):   Verseny: 14:00

 

 


Tweet
Módosítás: ( 2012. február 01. szerda, 18:22 )