Alkalmazható büntetések

Nyomtatás

Alkalmazható büntetések verseny közben:

A sportfelügyelők a következő három büntetés bármelyikét kiszabhatják a rendkívüli eseményben érintett bármelyik versenyzőre a verseny közben:

- Áthajtásos büntetés (drive through penalty) : Futam közbeni szabálytalanságnál alkalmazzák, ilyenkor a pilótának át kell hajtania a boxutcán, eközben nem állhat ki a boxba. Ezután folytathatja a versenyt.

- Boxutca-áthajtásos büntetés (Stop-and-go penalty): Hasonló az előző büntetéshez, csak annyival súlyosabb, hogy a pilótának be kell állnia csapatának boxába a versenybírók döntésének megfelelő időre (általában10mp) Eközben a szerelők semmilyen műveletet nem hajthatnak végre az autóján (kerékcsere, beállítások stb.)

- Futam közbeni kizárás: A szabálytalankodó versenyzőt fekete zászlóval intik ki, és a kör végén azonnal ki kell állnia a versenyből, majd jelentkeznie kell a versenyigazgatóságnál.

Ezen esetekben az eljárás a következő:
- A sportfelügyelők írásban értesítik a kiszabott időbüntetésről az érintett csapat egy hivatalos személyét, és meg kell arról bizonyosodniuk, hogy ez az információ a monitoron is megjelenik.
- Az érintett versenyző a felügyelők döntésének monitoron való feltüntetett idejétől számított legfeljebb három teljes kört tehet meg anélkül, hogy a boxutcába hajtana.
- A büntetőidő letöltése után a versenyző újra csatlakozhat a mezőnyhöz.
- Ezen szabályok bárminemű megsértése, vagy nem teljesítése a versenyző kizárását eredményezi.


Verseny után kiszabható büntetések:

- Megrovás: figyelmeztetés

- Pénzbírság: Többnyire edzéseken, a boxutcában való sebességtúllépésért szablyák ki, de alkalmazhatják egyéb esetekben is. Például csapatoknál és pilótáknál egyaránt, ha olyan manővert hajtanak végre, ill. olyan hibát követnek el, amivel veszélyeztetik mások testi épségét, vagy magát a futamot/kvalifikációt/ szabadedzést. (pl. A 2009-es Szingapúri Nagydíjon Adriann Sutilt 20.000 dolláros pénzbírsággal súlytották, Nick Heidfelddel való ütközése után)


- Időbüntetés:  20 ill. 30 másodpercet írnak a szabálytalan pilóta beérkezési idejéhez akkor, ha a szabálytalanság a verseny utolsó 5 körében történik, vagy ha a szabálytalanságot a versenybírók a verseny után állapítják meg. (bokszutcáthajtásos büntetés:20mp, stop&go: 30mp)

- Utólagos kizárás - a pilóta verseny utáni diszkvalifikálása (ilyen volt például 1989-ben a Japán Nagydíjon Senna és Prost esete, mikor a két pilóta a célegyenes előtti sikánban összeakadt. Prost kiszált a kocsiból, Sennát azonban a pályabírók egy kanyar levágásával visszatolták, és a Brazil hiába nyerte meg a futamot, a kanyarlevágásért utólag kizárták)

- Rajtrácson való hátrasorolás: Motorcsere esetén 10, váltócsere esetén 5 rajthelyes hátrasorolás történik, de versenyzők időmérőn való szabálytalansága miatt is kiszabható. (ilyen volt például 2006-ban a Monacói Nagydíjon Michael Schumacher szabálytalansága, mikor „leparkolt” a Rascasse kanyarban, így a mögötte érkezők – többek közt a VB ellenfél Fernando Alonso- nem tudták befejezni gyorskörüket. Schumachert szándékos feltartásért a rajtrács utolsó kockájába sorolták vissza)

- Edzésidő törlése - a pilóta körét elveszik, ekkor a versenyzőnek az utolsó helyről kell rajtolnia. (ilyen volt például 2009-ben az Ausztrál Nagydíjon mikoris két Toyota túlságosan hajlékony hátsó szárnnyal ment, ami szabálytalan, így kizárták őket az időmérőről. A versenyt a pilóták a boxból kezdhették meg)

 - Konstruktőri pontok levonása: bizonyos pontmennyiség, vagy az összes megszerzett pont levonása, a pilóták ellenben megtarthatják a helyezésekért járó pontjaikat. Általában akkor alkalmazzák, ha a csapat technikai vagy egyéb nagyobb szabálytalanságot követ el, de a pilótát nem terheli felelősség. (például a McLaren kémbotránya, mikor az egész 2007-es évad eredményeitől megfosztották a csapatot)

- Eltiltás: A versenyző vagy csapat, versenytől való eltiltása 1 vagy akár több futam erejéig. (ilyen eltiltást kapott például 1989-ben Nigel Mansell 1 futamra, 1994-ben Eddie irvine és Mika Häkkinen 1-1 futamra, Michael Schumcher 2 futamra, vagy éppen 2005-ben a BAR csapat 2 futamra.)

- Világbajnoki címtől való megfosztás: A versenyző év végén elért helyezését elveszik, de a szezon során szerzett eredmények (pole, győzelem stb.) beleszámítanak a statisztikába. (Eddig csak Michael Schumachert büntették így 1997-ben, mikor a zárófutamon szándékosan hajtott Jacques Villeneuve autójának. A németet megfosztották Világbajnoki ezüstérmétől, de az idény során szerzett 5 győzelmét, 3 pole pozícióját illetve 3 leggyorsabb körét megtarthatta.


Változások 2010-ben:

A 2010-es szezontól kezdve egykori pilóták fogják segíteni a versenybírók munkáját.

A 2010-es világbajnokságtól kezdődően minden futamon egy négyfős csoport kíséri figyelemmel az eseményeket. Az FIA felügyelőihez csatlakozik egy korábbi Forma-1-es pilóta, valamint az adott versenyt rendező ország által delegált versenybíró.
Az eddigi gyakorlattól eltérően nem lesz állandó elnök, hanem a négyfős csoport tagjai minden versenyre saját elnököt választanak, aki nem rendelkezik szavazati joggal. A bírák az esetek vizsgálata során továbbra is elemezni fogják a csapatok rádióforgalmazását, valamint a videofelvételeket.


Tweet
Módosítás: ( 2010. május 21. péntek, 16:40 )