Pontrendszer

Nyomtatás

A pontszámok a pilóták és a csapatok világbajnoki összesítésben való besorolásukat határozzák meg.

A futamokon 2010-től az első 10 helyezett pilóta és azok csapatai részesülnek pontokban a következőképpen:25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 -2 – 1

A szezon végén a legtöbb pontszámot összegyűjtő pilótát illeti a világbajnoki trófea, a legtöbb pontszámot gyűjtő csapat pedig a konstruktőri világbajnoki trófeát kapja meg. (konstruktőri világbajnokság csak 1958-tól létezik, előtte csak a pilóták versenyeztek a VB címért)

Pontegyenlőség esetén a letöbb 1. helyezést, majd a legtöbb 2. helyezést -és így tovább- veszik figyelembe. (Így még sosem dőlt el VB cím sorsa, legközelebb ehhez 1984-ben Niki Lauda és Alain Prost jártak, mikoris 0.5 ponttal dőlt el a VB cím sorsa Lauda javára.

 

Pontrendszer szabályainak változása 1950-2010-ig 
 1950-5919601961-19901991-20022003-20092010-
1. helyezés8 pont8 pont9 pont10 pont10 pont25 pont
2. helyezés6 pont6 pont6 pont 6 pont 8 pont18 pont
3. helyezés4 pont4 pont4 pont 4 pont 6 pont15 pont
4. helyezés3 pont3 pont3 pont 3 pont 5 pont12 pont
5. helyezés2 pont2 pont2 pont 2 pont 4 pont10 pont
6. helyezés  -1 pont1 pont 1 pont 3 pont 8 pont
7. helyezés  -   -   -   - 2 pont 6 pont
8. helyezés  -   -   -   - 1 pont 4 pont
9. helyezés  -   -   -   -   - 2 pont
10.helyezés  -   -   -   -   - 1 pont
Leggyosabb kör1 pont   _   _   _   _     _

Ha egy futamot a versenytáv felénél állítanak le, akkor nincs lehetőség az újra induláshoz, és ebben az esetben a pontszerző pilóták, csak a pontjaik felét kapják meg.

Ha az újraindítás megoldható és folytatódik a verseny, akkor a pontokat úgy osztják ki a futamot követően, hogy a két rész összesített eredményeit veszik figyelembe. 

1991 óta minden futamon megszerzett pont beleszámít a Bajnokságba, de nem volt ez mindig így.Az 50-es évek elején csak a legjobb 4 eredményt számították, majd később egészen a 60-as évek közepéig a legjobb 5 esetleg 6 legeredményesebb futam számított. Később folyamatosan változtak ezek a számok 9-15-ig, mindig az adott év össz. futamainak számától függően.(Az utolsó ilyen évben 1990-ben például 16 futamból mindössze a legjobb 11 eredményt számították) 

Ennél még komplikáltabb pontszámítások is előfordultak:

- 1967- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből 1-1 eredményt lehetett „mínuszolni”. 

- 1979- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből a legjobb 4-4 eredmény számított. 

- 1980- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből a legjobb 5-5 eredmény számított. 

1957 előtt még a futam közbeni autócserére is lehetőségük volt a versenyzőknek, ilyenkor a pontokat egyenlő arányban osztották ki azon versenyzők közt, akik az autócsere során ugyanazt a kocsit használták.

   


Tweet
Módosítás: ( 2010. február 16. kedd, 09:05 )