Technikai szabályváltozások - 2011

Nyomtatás
A következőkben szeretnénk összefoglalni a 2011-ben életbe lépő technikai szabályváltozásokat. A lista a teljesség igénye nélkül készült, próbáltuk a legfontosabb és a legnagyobb változásokat egy csokorba gyűjteni.

A Bridgestone helyett a Pirelli lesz a hivatalos gumibeszállító

A Bridgestone 13 év után hagyja el a királykategóriát, a szerepét az olasz csapat veszi át. 2011-től a Pirelli lesz az egyedüli gumiabroncs szállító az F1-ben, akik utoljára 1991-ben szerepeltek a királykategóriában. Az olasz gyártó még jelenleg is dolgozik a keverékek összetételén. Bár az utolsó nagydíjnak helyet adó Abu Dzabiban már a csapatok kipróbálhatták, hogy miben különböznek a Pirelli abroncsai a Bridgestone-étól, de a folyamatos fejlesztések miatt még nem használhatták azokat a keverékeket, amiket majd az évadnyitó Bahreini Nagydíjon is használni fognak. Várhatóan az új abroncsok kezelése különbözni fog az eddig használt keverékektől, így a csapatok és a versenyzők számára is fontos kérdés lesz, mennyire tudnak alkalmazkodni az új keverékekhez.

Súlyelosztás

A gumikra is fontos hatással lehet, hogy jövőre mindenkinek egy előre meghatározott súlyelosztást kell használnia. Várhatóan a 46,5-53,5 százalékos arányban egyeznek meg a csapatok, amelytől legfeljebb ± 0,5 százalékkal lehet eltérni.

Tilos az F-csatorna és a dupla diffúzor

Az egyik legnagyobb változás az autók aerodinamikai felépítésében az F-csatorna és a dupla diffúzorok betiltása jelenti majd 2011-ben. De nem csak ennek a két elemnek az alkalmazását tiltják az új szabályok, hanem minden olyan rendszert, eszközt vagy eljárást, amelyben a pilóta valamilyen mozgással megváltoztatja az autó aerodinamikai jellemzőit.

Állítható hátsó szárny

Az állítható első szárnyakat helyett jövőre állítható hátsó szárnyak lesznek használhatóak az autókon. Várhatóan a rendszer elektronikusan lesz szabályozva, és csak akkor lesz aktiválható, ha a hátul haladó versenyző 1 másodpercnél közelebb halad a pálya egy előre meghatározott pontján az előtte autózótól. A rendszer automatikusan kikapcsol, ha a versenyző a fékpedálra lép, és ekkor a szárnyak visszaállnak az eredeti pozíciójukba. Nem állíthatóak a hátsó szárnyak a verseny első két körében, viszont a szabadedzéseken és az időmérő edzésen korlátlanul használhatják majd a versenyzők. Ettől (és ennek a rendszernek a KERS-sel való kombinációjától) azt várják a szabályalkotók, hogy megnő az előzések száma. De sem a KERS, sem az állítható hátsó szárnyak használata nem lesz kötelező.

KERS

2009 után ismét használhatják a csapatok a Kinetikus Energia Visszanyerő Rendszert, azaz a KERS-t. Mint ismert, a KERS lényege, hogy a fékezések során energiát gyűjt össze és raktároz azt, amit a versenyző később egy gomb megnyomásával fel tud használni, ezzel szerezve plusz lóerőt. A rendszert a versenyző egy kör alatt 6,8 másodpercig használhatja, és kb. 80 lóerő pluszhoz juthat ezzel. 2009-ben a legnagyobb problémát a megfelelő súlyelosztás meghatározása okozta a KERS-t használó csapatoknak - a rendszer súlya kb. 40 kg -, emiatt a az FIA az autók minimális súlyát (versenyzővel együtt) 620-ról 640 kg-ra emelte, és a fix súlyelosztás bevezetése miatt is azt várják, hogy több csapat is használni fogja - 2009-ben csak a Ferrari és a McLaren-Mercedes használta szinte minden versenyen a KERS-t, mellettük a Renault és a BMW alkalmazta néhány futamon -. Sam Michael ezzel kapcsolatban elmondta: "Ezzel kikerülhetetlen lesz a KERS használata. A fix súlyelosztás a 640 kilogrammra növelt minimum tömeggel egyetemben elhanyagolhatóvá teszi a rendszer komponenseiből származó hátrányt. Mindenkinek elegendő ballaszt áll majd a rendelkezésére, hogy 46:54 arányban állítsa be az autóját." A tankolás betiltása miatt megnövekedett üzemanyagtartályok megnehezítik a mérnökök munkáját a KERS rendszer beépítését illetően, így várhatóan kicsit nagyobb karosszériát kell használniuk a csapatoknak.
 
Az FIA által kiadott teljes Technikai Szabályzat megtekinthető itt.
Tweet
Módosítás: ( 2011. január 04. kedd, 22:20 )