F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2019. július 19. péntek.

Tesztek, szabadedzések, kvalifikáció

E-mail Nyomtatás PDF
Tesztek:
A Forma-1-es autók fejlesztésének legfontosabb eszköze a tesztelés.
Ennek szabályozást 2008 óta az FIA nagymértékben szigorította a költségek csökkentése, illetve a csapatok közti egyenlőség megteremtésének jegyében.
A csapatok versenyautóinak fejlesztése méretarányos – max. 60%-os . modelleken a szélcsatornában történik.
A csapatok az aktuális évben maximum 30 ezer kilométert tesztelhetnek az FIA által kijelölt időpontokban és szintén általuk kijelölt pályákon.

A Forma-1-es szezon közben a csapatok egyáltalán nem tesztelhetnek, ezért az évközbeni fejlesztéseket vagy szélcsatornában, vagy például az új aerodinamikai elemeket a nagydíjak szabadedzésein tesztelhetik le. A tilalom nem érinti a promóciós rendezvényeket, de ezen kívül évközben a pályákon maximum csak egyenes vonalú teszteket lehet végezni.

2009 óta további változások, hogy a szezon vége és dec. 31. közötti hónapokban 3x1 napot gyakorolhatnak a csapatok olyan versenyzővel, aki az előző 24 hónap alatt maximum két futamon szerepelt, vagy maximum 4 napot tesztelt mindössze.
Ez 2010-től annyiban változik (a 2009-es idényből okulva) hogy azok a pilóták, akik idény közben ugranak be vagy sérülés, vagy idő előtti pilótaváltás miatt, 1 nap tesztlehetőséget kapnak, de csakis kizárólag olyan pályán, ami nem szerepel az aktuális versenynaptárban, és csak olyan versenyzők kapják meg ezt a lehetőséget, akik az elmúlt két évben nem vezettek F1-es autót.
2010-től az aerodinamikai tesztből nyolc helyett csak hat nap áll rendelkezésre, ebből egy napot el lehet cserélni négyórányi szélcsatornás tesztre, de mind a négy órát 24 órás időintervallumon belül kell felhasználni.
Továbbá az egyenes futási teszteket is korlátozták, az eddigi nyolc napból, már csak négy napot tesztelhetnek ebben a formában az istállók, ám ezek kiválthatók teljes (100%os) szélcsatornás tesztekre.
2010-től a szezon vége, és dec.31. közötti hónapokban már csak egy nap áll rendelkezésre (az eddigi 3 helyett) a csapatoknak fiatal tehetségek kipróbálására. 

Az FIA szigorúan ellenőrzi a szabályok betartását, és szankcionálni fogja azt is, ha például egy csapat bejelenti új pilótáját, letudja vele a tesztet, majd estlegesen mégis meggondolja magát.

Szabadedzések:
Minden F-1-es Nagydíj a pénteki két szabadedzéssel veszi kezdetét. Ezek 2007 óta 90 perc hosszúak. (egy kivétel van, a Monacói Nagydíj, ahol csütörtökön tartják a szabadedzéseket, mert pénteken elméletben szünnap van, a gyakorlatban pedig ezen a napon a pilóták csapataikkal és szponzoraikkal nagyszabású PR eseményeken vesznek részt)
A harmadik szabadedzést szombaton tartják az időmérő előtt. Ez már csak 60 perces.
A szabadedzések elején a pilóták tesznek egy (kötelező) installációs kört, majd ezután a csapatok szabadon gazdálkodhatnak idejükkel és próbálhatják az esetleges új fejlesztéseket, beállításokat stb.

Kvalifikáció:
Az időmérő edzést minden nagydíj hétvégéjén, szombati napon tartják. Itt osztják ki rajthelyeket, a versenyzők leggyorsabb köre alapján.
2003 óta az időmérő szabályai folyamatosan változtak. A mostani kieséses rendszer 2006-tól van érvényben.
A kvalifikáció 60 percig tart, ezen belül pedig 3 részre tagolódik:
Q1-20perc
Q2-15perc
Q3-10perc
A Q1-ben minden versenyautó részt vesz, és az időeredmények alapján a legjobb 15 (2009-ben) jut tovább a Q2-be, majd ezt követően a legjobb 10 indulhat a Q3-ba.
2010-től a mezőny 24 autóra bővül, ezért a kiesők száma a következőképpen alakul:
A kvalifikáció első és második szakaszában a korábbi 5-5 helyett, 2010-ben 7-7 pilóta búcsúzik. A Q3-ra tehát most is csak a 10 legjobb időt futó pilóta versenghet a pole pozícióért
2009-ig a legjobb tíz versenyzőnek ugyanazzal az üzemanyaggal kellett rajthoz állnia, amivel a kvalifikáció utolsó szakaszát teljesítette. Ez az idén (2010) ez megszűnik a tankolás betiltása miatt, így nagyvalószínűséggel mindenki kevés üzemanyaggal vesz majd részt az időmérőn, és csak a futamra tankolják tele az autókat.
Az üzemanyag taktikák helyébe érkezett a gumiszabály módosítása a kvalifikációhoz illetve a futam első etapjához kapcsolódóan, és annak izgalmasabbá tétele érdekében. A gumik használatára vonatkozó szabályok annyiban módosulnak a 2010-es idényben, hogy azoknak a pilótának, akik bejutnak az időmérő edzés harmadik, befejező szakaszába, kötelező lesz azokkal a kerekekkel felállni a rajtrácsra, amelyekkel legjobb idejüket elérték.  (természetesen abban az esetben, ha az eső nem szól közbe)

Hozzászólások (3)Add Comment
erik
erik
2010 április, 05
195.56.55.116
...

figyelj ez nekünk csak jó,mert legalább látunk valami izgalmatsmilies/wink.gifEngem csak a tankolás betiltása izgat,mert így csak egyszer állnak ki kerékcserére a pilótáksmilies/cry.gif
szeriintem a gumikkal 1 probléma van,hogy nagyon tartósak,főleg a kemény keveréksmilies/cry.gif

gyors
gyors
2010 február, 24
195.56.55.116
"2010-től a mezőny 26 autóra bővül,"

Mennyi ? Mi menyi avagy bizonyiték, hogy a FIA nélkülözhetetlen.
Ez egy olyan szezon lesz, hogy elindúl a futam és a befutóra megváltoznak a szabályok ? (üdvözöljük az új csapatokat $)

gyors
gyors
2010 február, 24
195.56.55.116
Gumi használat !?

"a 2010-es idényben, hogy azoknak a pilótának, akik bejutnak az időmérő edzés harmadik, befejező szakaszába, kötelező lesz azokkal a kerekekkel felállni a rajtrácsra, amelyekkel legjobb idejüket elérték." smilies/grin.gif

Ez is érdekes lesz, mi van, ha szombaton esik és vasárnap a startnál nem, vagy fordítva.
Meg úgy, általában ha valaki az 1kockára hajt, üres kocsi 1-2 körre tapadó gumi vagy koptatott, aztán a startra tele tankol és mi lesz a célegyenes végén? smilies/angry.gif

Szóljon hozzá Ön is!
Kérjük, hogy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni. Ha még nincs fiókja, akkor regisztráljon!

busy
Módosítás: ( 2010. március 13. szombat, 09:41 )  

A Sportszabályzat változásai - 2011

News image

2011-ben több pontban is módosult a Formula-1 Sportszabályzata. A következőket a legfontosabb változásokat szeretnénk ismertetni.

kedd, 4 január 2011

Bővebben

Technikai szabályváltozások - 2011

News image

A következőkben szeretnénk összefoglalni a 2011-ben életbe lépő technikai szabályváltozásokat. A lista a teljesség igénye nélkül készült, próbáltuk a legfontosabb és a legnagyobb változásokat egy csokorba gyűjteni.

kedd, 4 január 2011

Bővebben

Rajtszámok

News image

A versenyzők azonosítását elsődlegesen rajtszámok segítik. Ezeket az előző évi világbajnokság végeredménye alapján osztják ki.Az 1-es számot mindig az előző évi világbajnok kapja, a 2-est így értelemszerűen a csapattársa. Ha az előző évi Bajnok nem indul, akkor nem adják ki...

csütörtök, 4 február 2010

Bővebben

Pontrendszer

News image

A pontszámok a pilóták és a csapatok világbajnoki összesítésben való besorolásukat határozzák meg.A futamokon 2010-től az első 10 helyezett pilóta és azok csapatai részesülnek pontokban a következőképpen:25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 –...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Tesztek, szabadedzések, kvalifikáció

News image

Tesztek: A Forma-1-es autók fejlesztésének legfontosabb eszköze a tesztelés.Ennek szabályozást 2008 óta az FIA nagymértékben szigorította a költségek csökkentése, illetve a csapatok közti egyenlőség megteremtésének jegyében.A csapatok versenyautóinak fejlesztése méretarányos – max. 60%-os . modelleken a szélcsatornában történik.A csapatok az...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Verseny lebonyolítása

News image

Verseny lebonyolításaFutamok:A Futamokon csak a Technikai Szabályzatban meghatározott Formula 1-es autók indulhatnak.Valamennyi Futam zárt nemzetközi verseny.A Bajnokságban részt vevő valamennyi versenyzőnek, nevezőnek és tisztségviselőnek FIA szuperlicenccel kell rendelkeznie. A versenyzők neve egy évig szerepel a szuperlicenccel rendelkezők listáján.A Futamok végleges...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Zászlószabályok

News image

A különböző színű zászlók a pályabírók és a versenyzők közti kommunikációt szolgálják. Ezek valamelyikének meglengetésével figyelmeztetik a futam közbeni különböző történésekre a versenyzőt. (2007 óta a zászlójelzéseket a versenyzők a kormányon található kijelzőn is láthatják. A televíziós közvetítéseknél a képernyőn...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Alkalmazható büntetések

News image

Alkalmazható büntetések verseny közben:A sportfelügyelők a következő három büntetés bármelyikét kiszabhatják a rendkívüli eseményben érintett bármelyik versenyzőre a verseny közben:- Áthajtásos büntetés (drive through penalty) : Futam közbeni szabálytalanságnál alkalmazzák, ilyenkor a pilótának át kell hajtania a boxutcán, eközben nem állhat...

péntek, 5 február 2010

Bővebben