F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2019. október 23. szerda.

Verseny lebonyolítása

E-mail Nyomtatás PDF
Verseny lebonyolítása

Futamok:
A Futamokon csak a Technikai Szabályzatban meghatározott Formula 1-es autók indulhatnak.
Valamennyi Futam zárt nemzetközi verseny.
A Bajnokságban részt vevő valamennyi versenyzőnek, nevezőnek és tisztségviselőnek FIA szuperlicenccel kell rendelkeznie. A versenyzők neve egy évig szerepel a szuperlicenccel rendelkezők listáján.
A Futamok végleges listáját az FIA adja közre minden év január 1. előtt.
A csapatok minden Nagydíjon az előző évi konstruktőri VB sorrendjében helyezkednek el a boxokban, itt nincs kiemelve az egyéni címvédő csapata, sőt 2010-től nincs kivételezés sem, vagyis minden csapatnak ugyanakkora méretű garázs jár.
Mindegyik verseny távja a „zöld lámpától” a kockás zászlóig tart, és megegyezik annyi teljes kör számával, amennyi éppen csak hogy meghaladja a 305 km-es távot. (Kivétel ez alól a Monacói pálya, ahol 78 körös versenyen 260.520 km-t tesznek meg a versenyzők.)

Rajt:
A rajt az a pillanat, amikor egy versenyzőnek külön, vagy több, együtt induló versenyzőnek egyidejűleg az indítás jelét megadják.

A verseny általában helyi idő szerint 14.00 órakor kezdődik a biztonsági autó mögötti felvezető körrel.
A kör végén minden versenyző elfoglalja az időmérő edzésen megszerzett helyét a rajtrácson. Minden olyan versenyző - aki valamilyen okból kifolyólag nem áll fel a rajtrácsra- helyét üresen kell hagyni, vagyis a többi versenyző az eredeti helyét foglalja el a rajtrácson.
A rajt előtt egymás után felgyullad 5 piros lámpa, majd mikor ezek egyszerre kialszanak, a mezőny elrajtolhat.
(a lámpára való átállás már valamikor a 70-es években történt, előtte azonban minden versenyt az adott ország nemzetiszínű zászlójának lecsapódásával indítottak el.)

A rajt kétféle lehet:
1. Gördülő rajt:
Gördülő (repülő) rajtról akkor beszélünk, ha a jármű az időmérés kezdetének
pillanatában már mozgásban van.
Amennyiben a versenykiírás másként nem rendelkezik, az autók a rajtrácsról, az
ott meghatározott sorrendet megőrizve, egy felvezető autót követve indulnak el.
Amikor a felvezető autó a pályát elhagyta a mezőny mindaddig az eredeti sorrendben halad tovább, míg a rajtjelet meg nem adják, amikortól is a futam elrajtoltnak tekintendő.

2. Állórajt:
Állórajtról akkor beszélünk, ha a jármű a rajt pillanatában mozdulatlan.
Az F1-ben a jármű motorjának az indítási jel megadása előtt járnia kell.

Kötelező kiállás:
2010-től a tankolás betiltásával a versenystratégia valamelyest egyszerűsödik.
Egy kiállást kötelezően végre kell hajtani, minden pilótának, mivel mindkét Bridgestone gumikeveréket használni kell a versenyen.  A kiállások ideje a tankolás megszűnésével jócskán lerövidül, akár 3 másodperc is elegendő lehet a kötelező boxkiállás és kerékcsere végrehajtására.

A verseny leintése:
A versenyt kockászászlóval az után intik el, hogy az első helyen haladó pilóta teljesíti a kiírt versenytávot.
Ha valamilyen oknál fogva (pl.: eső) a futam félbeszakad, és a tervezett táv 75%-át már teljesítették a pilóták, akkor teljes pontszámok járnak. Ha azonban ez a 75% nincs meg, abban az estben csak a pontok felét kapják meg a pontszerző helyen célba érkezők.
Azok a versenyzők számítanak célba érkezőnek, akik a győztes által megtett táv 90%-át teljesítették, függetlenül attól, hogy a kockás zászló leintette őket, vagy esetlegesen hamarabb kényszerült kiállni.

Díjkiosztó ceremónia:
A verseny után az első három helyezett áll fel a dobogóra, illetve csatlakozik a futamgyőztes csapat valamely tagja (pl.: csapatvezető), így összesen négy díjat adnak át.
Ezután először a győztes versenyző Nemzeti Himnuszát, majd csapatának Nemzeti Himnuszát játsszák le, miközben felvonják a három versenyző nemzeti zászlaját. Ezt követi a pezsgőzés, majd a pilóták sajtónyilatkozatai az interjú szobában.
(2009-től a versenyzők nemcsak a futam után kötelesek nyilatkozni a sajtónak, hanem az időmérő edzés egyes szakaszai után, illetve kiesésük után is.)
Hozzászólások (0)Add Comment
Szóljon hozzá Ön is!
Kérjük, hogy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni. Ha még nincs fiókja, akkor regisztráljon!

busy
Módosítás: ( 2010. május 17. hétfő, 13:14 )  

A Sportszabályzat változásai - 2011

News image

2011-ben több pontban is módosult a Formula-1 Sportszabályzata. A következőket a legfontosabb változásokat szeretnénk ismertetni.

kedd, 4 január 2011

Bővebben

Technikai szabályváltozások - 2011

News image

A következőkben szeretnénk összefoglalni a 2011-ben életbe lépő technikai szabályváltozásokat. A lista a teljesség igénye nélkül készült, próbáltuk a legfontosabb és a legnagyobb változásokat egy csokorba gyűjteni.

kedd, 4 január 2011

Bővebben

Rajtszámok

News image

A versenyzők azonosítását elsődlegesen rajtszámok segítik. Ezeket az előző évi világbajnokság végeredménye alapján osztják ki.Az 1-es számot mindig az előző évi világbajnok kapja, a 2-est így értelemszerűen a csapattársa. Ha az előző évi Bajnok nem indul, akkor nem adják ki...

csütörtök, 4 február 2010

Bővebben

Pontrendszer

News image

A pontszámok a pilóták és a csapatok világbajnoki összesítésben való besorolásukat határozzák meg.A futamokon 2010-től az első 10 helyezett pilóta és azok csapatai részesülnek pontokban a következőképpen:25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 –...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Tesztek, szabadedzések, kvalifikáció

News image

Tesztek: A Forma-1-es autók fejlesztésének legfontosabb eszköze a tesztelés.Ennek szabályozást 2008 óta az FIA nagymértékben szigorította a költségek csökkentése, illetve a csapatok közti egyenlőség megteremtésének jegyében.A csapatok versenyautóinak fejlesztése méretarányos – max. 60%-os . modelleken a szélcsatornában történik.A csapatok az...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Verseny lebonyolítása

News image

Verseny lebonyolításaFutamok:A Futamokon csak a Technikai Szabályzatban meghatározott Formula 1-es autók indulhatnak.Valamennyi Futam zárt nemzetközi verseny.A Bajnokságban részt vevő valamennyi versenyzőnek, nevezőnek és tisztségviselőnek FIA szuperlicenccel kell rendelkeznie. A versenyzők neve egy évig szerepel a szuperlicenccel rendelkezők listáján.A Futamok végleges...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Zászlószabályok

News image

A különböző színű zászlók a pályabírók és a versenyzők közti kommunikációt szolgálják. Ezek valamelyikének meglengetésével figyelmeztetik a futam közbeni különböző történésekre a versenyzőt. (2007 óta a zászlójelzéseket a versenyzők a kormányon található kijelzőn is láthatják. A televíziós közvetítéseknél a képernyőn...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Alkalmazható büntetések

News image

Alkalmazható büntetések verseny közben:A sportfelügyelők a következő három büntetés bármelyikét kiszabhatják a rendkívüli eseményben érintett bármelyik versenyzőre a verseny közben:- Áthajtásos büntetés (drive through penalty) : Futam közbeni szabálytalanságnál alkalmazzák, ilyenkor a pilótának át kell hajtania a boxutcán, eközben nem állhat...

péntek, 5 február 2010

Bővebben