F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2025. június 26. csütörtök.

Mit érdemes tudni a belga pályáról?

E-mail Nyomtatás PDF

altCircuit of Spa-Francorchamps - Spa-Francorchamps

Debütálás éve: 1950

Egy kör hossza: 7004 m

Körök száma: 44

Versenytáv: 308.176 km

Kanyarok száma: 19 

Leggyorsabb kör: K. Räikkönen - 1:45.070 másodperc (2007, Ferrari)

Az eredeti pálya

Az eredeti pálya

A Belga Nagydíj azon kevés Nagydíjak közé tartozik, ami már egybefonódott a Formula-1 történelmével. Az elmúlt 60 év alatt mindössze 6-szor került ki a versenynaptárból az ország. Persze nem csupán Spa volt az egyetlen helyszín ez alatt az idő alatt, de a legtöbb futamnak (42) az Ardennek lábainál fekvő Spa-Francorchamps adott otthont. Már rögtön a Forma-1 legelső évében 1950-ben itt rendezték a Belga Nagydíjat, maga a pálya azonban még ennél is idősebb, hiszen 1924-ben adták át, bár ekkor még nem hasonlított a mai formájára, sőt a három várost összekötő 14 km-es háromszög formájával egy utcai pályának számított, és versenyeken kívül közútként használták egészen 2000-ig. Mind a versenyzők, mind pedig a nézők rajonganak ezért a pályáért, és az unalmas versenyek nagyon ritkák rajta. Gyönyörű környezet, izgalmas szintkülönbségek és tempós kanyarok jellemzik, így nem csoda, hogy alig van versenyző, aki nem a kedvenceként tartja számon.

Az eredeti pályának 1970-ben intett búcsút a Formula-1, és ekkor kezdődtek meg rajta az átalakítások.  Ennek köszönhetően mintegy 7 kilométerrel lett rövidebb, de ezzel együtt még mindig a versenynaptár leghosszabb pályája. Az utolsó nagyobb átalakításra 2007-ben került sor. Ekkor "Buszmegálló" a Blanchimonthoz közelebb került, míg a La Source-ot kitolták. Eredetileg a célegyenes enyhén balra ívelt, ezt kiegyenesítették. A paddock és a boxutca rész így nagyobb lett. Sok kritika érte az új boxbejáratot, mert a betonfal túl szűk volt egy versenytempóval érkező autónak, igaz 2007-ben emiatt nem volt baleset. Az FIA kérésére a vitatott betonfalat lebontották. Az átépítések megőrizte eredeti karakterét, és mára az egyik utolsó klasszikus aszfaltcsík maradt a sorozatban.

Győzelmek számát tekintve Michael Schumacher a csúcstartó. A német legenda 1992 és 2002 között összesen hatszor nyert ezen a pályán (1996-ban, 1997-ben, 2001-ben, 2002-ben a Ferrari színeiben). A hétszeres világbajnok számára nem csak emiatt emlékezetes Spa, hanem mert 1991-ben itt debütált a Formula-1-ben, és egy évvel később itt szerezte meg legelső futamgyőzelmét. Őt követi Ayrton Senna 5 futamgyőzelemmel, majd Kimi Räikkönen és Jim Clark következik 4-4 győzelemmel az eredményességi ranglistán. A finn 2005-ben és 2006-ban még a McLarennel, 2007-ben és 2009-ben pedig már a Ferrariban ülve diadalmaskodott itt Spában. A Ferrari jelenlegi pilótái közül Felipe Massa 2008-ban ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán, míg Fernando Alonsónak ez még nem sikerült ezidáig.

Jelenlegi versenyzőink eddigi szereplése:

  Felipe Massa: Fernando Alonso:
2001   kiesett (Minardi)
2002 kiesett (Sauber)  
2003   nem rendeztek versenyt
2004 4. (Sauber) kiesett (Renault)
2005 10. (Sauber) 2. (Renault)
2006 nem rendeztek versenyt nem rendeztek versenyt
2007 2. (Ferrari) 3. (McLaren-Mercedes)
2008 1. (Ferrari) 4. (Renault)
2009 Nem indult kiesett (Renault)
2010 4. (Ferrari) kiesett (Ferrari)

A Pirelli által szállított gumikeverékek:

altA Belga Nagydíjon a csapatok a közepes (fehér) és a lágy (sárga) keverékű abroncsokat használhatják majd. A Pirelli motorsport-igazgatója, Paul Hembery elmondta, hogy amellett, hogy a spái pálya az egyik legkiszámíthatatlanabb, a legkevesebb adattal erről a pályáról rendelkeznek. Azonban bíznak abban, hogy a közepes és a lágy kombináció mind a versenyzők, mind a csapatok számára megfelelő lesz a tartósság és a teljesítmény szempontjából is.

Időjárás-előrejelzés:

Az előrejelzések szerint pénteken komoly esőzés várható 20 Celsius-fokos csúcshőmérséklettel, így könnyen elképzelhető, hogy az első két szabadedzésen érdemi munkát nem végezhetnek a pilóták. Szombaton reggel is eső várható, a levegő pedig tovább hűl majd. Délutánra, vagyis az időmérő idejére már kisebb az esélye a csapadéknak, a hétvége legjobb időjárása pedig vasárnapra várható. Azonban a legmagasabb hőmérséklet ekkor sem éri el majd a 20°C-ot.

DRS aktiválási zóna:

Az FIA az Eau Rouge kanyar kijáratánál határozta meg az előzési zóna kezdetét. A versenyzők a híres kanyarkombináció utáni egyenes szakaszon végig alacsonyabb szárnyállást használhatnak majd, egészen a 5-ös kanyar fékezési zónájáig. Azonban a szabadedzéseken és az időmérőedzésen sem használhatják a versenyzők a rendszert az Eau Rouge-ban biztonsági okok miatt.

Tudnivalók a pályáról:

A technikás pálya összesen 19 kanyarból áll, és több különlegessége is van. Ilyen például, hogy két boxutcával és két rajt-cél egyenessel rendelkezik. Az egyik, mely a La Source előtt található, a Formula-1 számára készült, a másik, az Eau Rouge előtt van építve és szintén külön boxokkal rendelkezik, merthogy formula-1-es futamok mellett GP2, DTM, FIA GT és WTCC versenyek helyszíne is a belgiumi pálya.

Érdekessége még a 100 méteres szintkülönbség, és a hosszú elnyújtott, nagysebességű kanyarok.

További különös tulajdonsága a belga aszfaltcsíknak a kiszámíthatatlan időjárás. Az is előfordulhat ugyanis, hogy amíg a pálya egyik szakaszán süt a nap, addig egy másik szakaszon éppen borult eget és csúszós, nedves pályát tapasztal a versenyző.

Kritikus pontok:

- Híres kanyarja a rögtön a rajt utáni, La Source nevű hajtűkanyar, ami egy lassú forduló, ám a legtöbb esetben itt történni szokott valami koccanás a rajtot követően. Ezután egy viszonylag meredek lejtő vezet az Eau Rouge-hoz.

- Az Eau Rouge-t a Formula-1 egyik legnehezebb kanyarjának tartják. Ez egy bal-jobb-bal kombináció, amit egy emelkedőn közelítenek meg a pilóták, s bár a völgyben fekvő kombinációt padlógázzal lehet teljesíteni, a pilótáknak fizikálisan nagyon megterhelő,hiszen szervezetüket 4.6 G oldalirányú és 1.4 G függőleges terhelés éri. Ezután ismét egy nagyon meredek emelkedő következik. Ez a kanyar nagyon fontos, mert ezen múlhat az, hogy tud-e előzni a pilóta az ezt követő hosszú egyenesben, illetve annak a végén a Les Combes kanyarban.

A kétszeres világbajnok Fernando Alonso így jellemezte a kanyart: „Lefelé mész a kanyarhoz, majd egy hirtelen (irány)váltással a mélyén, majd elindulsz nagyon meredeken felfelé. A pilótafülkéből nem látod a kijáratot, mikor mész felfelé, így nem tudod, hol fogsz landolni. A mért körön és a versenyen is egy kritikus kanyar, mert egy hosszú egyenes következik ezután, és ha hibázol, rengeteg időt veszíthetsz. De egy nagyon élvezetes kanyar a pilóta számára. Minden körben egy különleges érzést kelt, mert van egy kis nyomás a testedben, mikor leérsz a kanyarhoz. Ez nagyon furcsa, de jó móka.”

Az Eau Rouge

- A hosszú egyenes után egymásba fonódó tempós ívek következnek, és ez a két gyors bal kanyar (La Combes és a Malmedy) az egyik legnagyobb kihívás itt Spában.

- A 10-es (Pouhon) kanyar egy nagyon gyors balos lejtő, ahol igen nehéz megtalálni az ideális ívet.

- A Blanchimont egy nagysebességű balkanyar, ami megmaradt a régi pályából. A Buszmegálló sikánhoz vezet, ami az utolsó kanyarja a pályának.

- Végül a „buszmegálló” sikán, ahol remek alkalom nyílhat az előzésre. Ez egy ultra lassú jobbos sikán a célegyenes előtt.

Technikai jellemzők:

Műszaki szempontból a motoroknak van a legnehezebb dolguk a belgiumi hétvégén, hiszen a kör nagyjából 72%-át padlógázzal teszik meg a pilóták - ez az arány egyébként csak Monzában nagyobb, ott 76% körüli -. Ehhez társul, hogy a La Source és a Les Combes között húzódik a szezon leghosszabb padlógázos szakasza. Az 1900 méter hosszú egyenes 24 másodperces terhelést jelent az erőforrásoknak.

Az aerodinamika terén kompromisszumot kell kötni Spában, bár magas a gyors "aero-kanyarok" száma, mégsem lehet maximális leszorító erőt alkalmazni, mert ennek a hosszú egyenesekben látnák kárát. Így összességében közepes szárnyállást választanak a mérnökök.

A fékek jelentik az egyetlen területet Spában, ahol nem kell fokozott igénybevétellel számolni, mivel egy körben csak háromszor kell keményen a fékpedálba taposni. A Formula-1-ben is használt fékrendszereket gyártó Brembo elemzése szerint egy kör 11 százalékában használják majd a fékeket a pilóták az összesen nyolc fékzónában - ezek közül némelyikben jelentős, 4-5 g-s erő hat a versenyzőkre.

A Belga Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

Augusztus 26. (péntek):   1. szabadedzés: 10:00-11:30
    2. szabadedzés: 14:00-15:30
Augusztus 27. (szombat):   3. szabadedzés: 11:00-12:00
    Időmérő: 14:00
Augusztus: 28. (vasárnap):   Verseny: 14:00

Sajtókonferenciák menetrendje:

Hamarosan!

Egy kör Fernando Alonso tolmácsolásában Spában:

A 2010-es Belga Nagydíj összefoglalója:

 

Hozzászólások (4)Add Comment
fecó
fecó
2011 augusztus, 26
195.56.55.116
...

Levi:
youtube smilies/smiley.gifsmilies/wink.gif

erik
erik
2011 augusztus, 24
195.56.55.116
...

Kálmán:totál Ferraris pálya?hát azt azért nem mondanámsmilies/smiley.gif
ez egy olyan pálya ahol a Rb-al számolni kell a 2.szektor miatt.Mc meg amúgy is sokat javult minden téren.

Levi806
Levi806
2011 augusztus, 24
195.56.55.116
...

fecó úgy tudom te csinálod ilyen videókat honnan szerzel??

kálmán89
kálmán89
2011 augusztus, 24
195.56.55.116
...

Hát elég rossz idő lesz az előrejelzés szerint,amúgy mit érdemes tudni totál ferraris pálya!

Szóljon hozzá Ön is!
Kérjük, hogy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni. Ha még nincs fiókja, akkor regisztráljon!

busy
Módosítás: ( 2011. augusztus 26. péntek, 12:26 )