Hungaroring - Mogyoród
Debütálás éve: 1986
Egy kör hossza: 4381 m
Körök száma: 70
Verseny hossza: 306.670 km
Kanyarok száma: 14
Legjobb köridő: Michael Schumacher: 1:19.071 (2004 - Ferrari)
A Hungaroringen rendezett futam már a tradicionális versenyek közé sorolható, hiszen megszakítás nélkül az idén 26. alkalommal látogat el hazánkba a Formula-1-es mezőny.
Azóta 15 pilóta léphetett a mogyoródi dobogó tetejére. Legtöbbször Michael Schumacher (1994, 1998,2001,2004). Fernando Alonso itt szerezte meg F1-es pályafutása legelső futamgyőzelmét még 2003-ban, Renault színekben.
Konstruktőrök között a McLaren számít a legeredményesebbnek a magyar pályán, a wokingi csapat kilenc győzelmet aratott hazánkban, a Ferrari ezidáig mindössze 3 futamgyőzelmet zsebelt be Schumacherrel.
Jelenlegi versenyzőink eddigi szereplése:
Felipe Massa: | Fernando Alonso: | |
2001 | kiesett (Minardi) | |
2002 | 7. (Sauber) | |
2003 | 1. (Renault) | |
2004 | kiesett (Sauber) | 3. (Renault) |
2005 | 14. (Sauber) | 11. (Renault) |
2006 | 7. (Ferrari) | kiesett (Renault) |
2007 | 13. (Ferrari) | 4. (McLaren-Mercedes) |
2008 | 17. (Ferrari) | 4. (Renault) |
2009 | Nem indult | kiesett (Renault) |
2010 | 4. (Ferrari) | 2. (Ferrari) |
A Pirelli által szállított gumikeverékek:
A Magyar Nagydíjon a Monacói - és a Kanadai Nagydíj után lágy (sárga) és a szuper lágy (piros) keverékeket bocsájtja a csapatok rendelkezésére a Pirelli. A cég motorsport-igazgatója, Paul Hembery elmondta, hogy azért döntöttek emellett a két keverék mellett, mert a Hungaroringen általában hőség és csúszós pálya fogadja a csapatokat. Azonban a hűvösebb időjárás így tartósabbá teheti a keverékeket. A szuper lágy abroncsokkal gyorsabb időt lehet majd futni, viszont nem lesznek olyan tartósak, mint a lágyak.
Időjárás-előrejelzés:
Bár javul hazánk időjárása, azonban csak 25°C körüli maxumimra számíthatnak a csapatok és a versenyzők hétvégén. Sőt az egész hétvégén záporokra van kilátás, így nem kizárt, hogy ismét előkerülnek a köztes illetve az esőgumik is.
DRS aktiválási zóna:
A várakozásoknak megfelelően az FIA csak egy DRS-zónát engedélyezett a Hungaroringen, a pálya egyetlen hosszabb egyenesében, a rajt-cél egyenesben. Korábban már volt arra példa, hogy a kevesebb előzési lehetőséget kínáló pályákon az FIA két előzési zónát is kijelölt, azonban a szűk, és előzési pontokban nem gazdag magyar versenypályán végül csak egy előzési zónát jelöltek ki - a második zónának nehezen is találhattak volna helyet. A detektálási pontot az utolsó, 14-es kanyar bejáratánál határozták meg, míg a versenyzők ugyanezen kanyar csúcspontja után 70 méterrel aktiválhatják majd a kevesebb leszorítóerőt biztosító rendszert. Az előzési zóna vége a célegyenes fékezési zónája, így továbbra is a lejtős, jobbos 1-es kanyarban lehet majd a legtöbb előzésre számítani.
Tudnivalók a pályáról:
Az Aszfaltútépítő Vállalat mérnökei, Papp István és Gulácsi Ferenc tervezték.
1985. október 1-jén kezdték az építést, és rekordidő (8 hónap) alatt készült el. 1986. március 24-én a Drapál János emlékversennyel nyitották meg a mogyoródi versenypályát.
Ez idáig kétszer építették át, 1989-ben, két kanyar átvágása után a pálya 46 méterrel rövidebb lett, majd 2003-ban pedig a célegyenes utáni 1-es és a 13-as kanyart lejjebb tették, és hosszabb egyenest építettek helyette az előzések elősegítése érdekében. Ekkor nyerte el jelenlegi hosszát, 4381 métert.
Maga az aszfaltcsík ellentmondásos megítélésnek örvend. A nemzetközi szaksajtó és a rajongók lassúnak és porosnak tartják, ahol lehetetlen előzni, a pilóták azonban szeretnek hazánkba jönni - bár ezt inkább Budapesttel, és a remek időjárással magyarázzák. Sokan tengerpart nélküli Monacónak is nevezik, és valóban 200km/óra körüli átlagsebességével Monaco és Szingapúr mellett, ez a versenynaptár egyik legalacsonyabb tempójú pályája.
14 kanyarjából a legtöbb közepes, illetve lassabb tempójú, bár a 8-as és a 11-es közötti szakasz elég tempós, és a Nigel Mansellről elnevezett 4-es kanyart is igazán izgalmasnak tartják a versenyzők.
Kritikus pontok:
- Rögtön a célegyenes végén lévő 1-es szűk kanyar kínál előzési lehetőséget, ám a célegyenesre egy elnyújtott ív vezet, ahol a támadó autó lendületet veszthet a leszorítóerő csökkenése miatt.
- A 4-es balos kanyar bejárati része nem látható, mindemellett nagy sebességgel lehet rajta áthaladni.
Technikai jellemzők:
Mivel az egyetlen valamire való egyenes sem sokkal hosszabb 700 méternél, a mérnököknek most nem kell gondolkodniuk az aerodinamikai beállításokon, és ide a legnagyobb leszorítóerős beállításokkal készülnek, hasonlóan a Monacóban alkalmazottakhoz.
A legtöbb fejfájást itt a gumik jelenthetik, hiszen a pályán a kerekek oldalirányú terhelése magas, a tapadás viszont csekély.
A motorokra ugyancsak nehéz hétvége vár. Igaz, hogy a versenyzők sehol sem nyomják tövig a gázpedált tíz másodpercnél hosszabb ideig, de a hőség és az alacsony átlagsebesség miatt az erőforrásokat meglehetősen hűteni kell, de úgy, hogy az ne menjen a teljesítmény rovására.
A Magyar Nagydíj hétvégéjének menetrendje:
Július 29. (péntek): | 1. szabadedzés: | 10:00-11-30 | |
2. szabadedzés: | 14:00-15:30 | ||
Július 30. (szombat): | 3. szabadedzés: | 11:00-12:00 | |
Időmérő: | 14:00 | ||
Július 31. (vasárnap): | Verseny: | 14:00 |
Sajtókonferenciák menetrendje:
Július 28., csütörtök:
Jaime Alguersuari (Toro Rosso), Jenson Button (McLaren), Heikki Kovalainen (Lotus), Felipe Massa (Ferrari) és Mark Webber (Red Bull).
Július 29. péntek:
Eric Boullier (Renault), Graeme Lowdon (Marussia), Jonathan Neale (McLaren), Adrian Newey (Red Bull) és Rob White (Renault Sport F1).
Egy kör Fernando Alonso tolmácsolásában a Hungaroringen:
A 2010-es Magyar Nagydíj összefoglalója:
