F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2025. május 01. csütörtök.

Mit érdemes tudni a monzai pályáról?

E-mail Nyomtatás PDF

altAutodromo Nazionale di Monza - Monza

                            
Debütálás éve: 1950 

Egy kör hossza: 5793 m 

Körök száma: 53

Versenytáv: 306.720 km

Kanyarok száma: 11

Leggyorsabb kör: R. Barrichello - 1:21.046 (2004, Ferrari)

A Milano melletti aszfaltcsík történelme egészen a 20-as évekig nyúlik vissza. Az első autóversenyt 1922-ben rendezték meg rajta, és 1950-ig -a Formula-1 születéséig- már 16 Olasz Nagydíjnak adott otthon, vagyis 1922 óta minden év szeptemberének második hete Monza hétvégéje.
Ami pedig a Formula-1 történetét illeti, 1950 óta mindössze egyszer (1980-ban) volt Monza helyett Imolában az Olasz Nagydíj.

A monzai helyszín egyik legfontosabb momentuma, hogy a Ferrari hazájáról van szó. Köztudott, hogy a maranellói istállónak van a legnagyobb szurkolótábora, ezért Monzában mindig óriási a hangulat. Mindemellett a Ferrari nem kevesebb, mint 18 győzelmet aratott már hazai közönsége előtt.

Győztes pilóták tekintetében nagyon színes a tabella. A jelenlegi mezőnyben a győzelmek számát tekintve a rekordot Michael Schumacher tartja, a német klasszis ötször nyert a pályán még a Ferrari színeiben. A jelenlegi mezőnyből utána Rubens Barrichello büszkélkedhet a legtöbb első hellyel, szám szerint hárommal: 2002-ben és 2004-ben a Ferrari, míg 2009-ben a Brawn GP versenyzőjeként állhatott a dobogó legmagasabb fokára. Fernando Alonso 2007-ben a McLaren-Mercedes pilótájaként, míg 2010-ben a Ferrari versenyzőjeként tudott győzelmet aratni Monzában.

Mindenképp érdemes még megemlíteni az 50-es évek nagy klasszisát Alberto Ascarit. Egyrészt azért mert a Ferrari világbajnoka az egyik monzai kanyarkombináció névadója, másrészt, mert az élen töltött körök és kilométerek tekintetében Ascari abszolút rekorder ezen a pályán. 217 élen töltött körétől a második helyen álló Schumacher 12-vel maradt alul, 1367 kilométerétől pedig majdnem kétszázzal. A sors furcsa fintora, hogy a Ferrari rajongótábor kedvence, és a Monzai pálya rekordere éppen itt vesztette életét.

Jelenlegi versenyzőink eddigi szereplése:

  Felipe Massa: Fernando Alonso:
2001   13. (Minardi)
2002 kiesett (Sauber)  
2003   8. (Renault)
2004 12. (Sauber) kiesett (Renault)
2005 9. (Sauber) 2. (Renault)
2006 9. (Ferrari) kiesett (Renault)
2007 kiesett (Ferrari) 1. (McLaren-Mercedes)
2008 6. (Ferrari) 4. (Renault)
2009 Nem indult 5. (Renault)
2010 3. (Ferrari) 1. (Ferrari)

A Pirelli által szállított gumikeverékek:

altAz Olasz Nagydíjon a Belga Nagydíjohoz hasonlóan a csapatok a közepes (fehér) és a lágy (sárga) keverékű abroncsokat használhatják majd. A Pirelli motorsport-igazgatója, Paul Hembery elmondta, hogy a gumistratégia nagyon fontos lehet a gyors olasz pályán a boxkiállások miatt.

Időjárás-előrejelzés:

A legfrissebb időjárás-előrejelzések szerint a hétvégén napos, száraz idő várja a csapatokat és a versenyzőket, 25-30°C közötti maximummal. Szombaton és vasárnap is megmarad ez a meleg, esőre csak kevés esély van.

DRS aktiválási zóna:

Az idei évben először, Monzában jelöl ki az FIA két, egymástól független előzési zónát egy versenyen. Az idei versenyek közül csak Montreálban és Valenciában állt két előzési zóna a versenyzők rendelkezésére, azonban mindkét helyszínen egymást követő egyenesekben használhatták az állítható szárnyakat a pilóták. Monzában azonban két különálló előzési zónát jelölnek ki: az első zónát a célegyenesben jelölték ki, amelynek a mérési pontja a Parabolica előtt lesz, míg a második Lesmo és a Vialone kanyar között használhatják ismét a versenyzők az állítható hátsó szárnyakat, itt a detektálási pont a két Lesmo kanyar között lesz.

Tudnivalók a pályáról:

altMaga az aszfaltcsík Milánótól észak-keletre fekvő Monza városa mellett található.

Monza mindig is a leggyorsabb és legveszélyesebb helyszínek egyike volt a Forma-1 versenynaptárában.
Eleinte csupán hosszú egyeneseket, két döntött oválkanyart és négy valódi fordulót tartalmazott, a hetvenes évek elején azonban biztonsági okokból megépültek a mai sikánok elődei is. A sikánok beépítése ellenére vonalvezetése ma is egyszerűnek látszik, ám valójában Monza óriási kihívást jelent a pilótáknak vezetéstechnikai szempontból, hiszen a nagy sebesség is maximális koncentrációt igényel.

Kritikus pontok:

A mai monzai pályán mindösszesen 11 kanyar található, ezekből kettő a legnehezebb kanyarok közé tartozik a versenynaptárban.

- Az egyik, ami egyben a pálya első kanyarja (Rettifilio) egy trükkös jobb-bal kanyar. Itt  kb. 340km/h sebességről 60-ra kell lassulniuk a pilótáknak, ami önmagában sem egyszerű, közvetlen a rajt után pedig végkép nem könnyű feladat. Nehézsége ellenére ez egy kiváló előzési pontja is a pályának.

- A legutolsó kanyar a Parabolica, a Formula-1 talán legveszélyesebb kanyarja. Ez egy 180 fokos visszafordító hosszan elnyújtva, majd ez után jön a célegyenes, így ahhoz, hogy itt maximális sebességet lehessen elérni, szükséges a Parabolicát tökéletes íven bevenni.

- Igazán élvezetes és tempós ívek még a Parabolicán kívül a Lesmo két íve, és az Ascari kanyar, amelyen sikán létére meglehetősen gyorsan, kb. 200-as tempóval hajtanak át az autók.

Technikai jellemzők:

Monzában a sikerhez elengedhetetlen az erős motor, hiszen a  pilóták a kör 78 százalékát teszik meg lepadlózva, és az erőforrásoknak igen széles tartományban kell jól szerepelniük a 60-as tempóval teljesített első sikántól egészen a 350 feletti célegyenesig. 

Ami az aerodinamikai hatékonyságot illeti, a monzai pálya nagysebességű természete különleges elvárásokat támaszt az autókkal szemben.  Ide általában minden csapat egy speciális, nagysebességű, alacsony leszorítóerős csomaggal érkezik.

Végül, de nem utolsósorban a megbízható fékekre is nagy szükség van, a fékezés ugyanis a kör 15 százalékát teszi ki.

Az Olasz Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

Szeptember 9. (péntek):   1. szabadedzés: 10:00-11-30
    2. szabadedzés: 14:00-15:30
Szeptember 10. (szombat):   3. szabadedzés: 11:00-12:00
    Időmérő: 14:00
Szeptember 11. (vasárnap):   Verseny: 14:00

Fernando Alonso pole pozíciós köre Monzában:

A 2010-es Olasz Nagydíj összefoglalója:

Hozzászólások (2)Add Comment
erik
erik
2011 szeptember, 07
195.56.55.116
...

kiváncsi leszek,hogyan müködik a Ferrarinál majd a közepes gumi......

kálmán89
kálmán89
2011 szeptember, 07
195.56.55.116
...

Végre nem esik majd az eső a ferrari hazai versenye úgyhogy nyerni kell!smilies/wink.gifsmilies/wink.gifsmilies/wink.gifsmilies/wink.gif

Szóljon hozzá Ön is!
Kérjük, hogy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni. Ha még nincs fiókja, akkor regisztráljon!

busy
Módosítás: ( 2011. szeptember 07. szerda, 14:07 )