A Japán Nagydíjjal az idei év talán egyik legnehezebb szakasza következik: alig több mint másfél hónap alatt hat futam vár a résztvevőkre, és három alkalommal kell egymást követő hétvégén jól teljesíteniük.
Ez mind a csapatoknak, mind a versenyzőknek komoly kihívást jelent. A csapatok számára a kiélezett fejlesztési verseny teszi nehezebbé ezt az időszakot, míg a versenyzőknek szinte hétről hétre a legjobb formájukat kell nyújtaniuk az egymást követő futamokon.
A suzukai versenypálya önmagában is többet vesz ki a versenyzőkből, mint a legtöbb futam, hiszen a folyamatos irányváltások miatt kemény fizikai kihívást jelent a pálya. Erről nyilatkozott a Ferrari brazil versenyzője, Felipe Massa is.
„A felkészülés többé-kevésbé hasonló a többi verseny előtti felkészüléshez, azonban az is igaz, hogy suzukai pálya fizikai szempontból eléggé megerőltető” – nyilatkozta a Ferrari hivatalos weboldalának a tizenegyszeres futamgyőztes. „Az a tény, hogy számos nagy sebességű kanyarja van, azt jelenti, hogy a kanyarokban sok erőt kell kifejtened. Így bár a fizikai felkészülés többé-kevésbé azonos, koncentrálva a kardio- és aerob feladatokra, de a Japánra való felkészülésben például sokkal többet edzünk a nyaki izmokra, mint általában, a magas G-erők miatt. Általánosságban, a szezon ezen utolsó szakaszában, arra is fel kell készítened magad, hogy sokkal többet kell utazni: a suzukai versenypálya nem a legjobban megközelíthető, és akárhova is repülsz, akkor is elég sokat kell utaznod, hogy valóban a pályához érj. És ne felejtsük el, hogy ez után a verseny után azonnal Korea következik. Az is nagyon fontos, hogy a lehető leghamarabb Japánba utazz, mert eltart egy ideig, amíg megszokod az időeltolódást.”
Massa eddig egyetlen alkalommal tudott felállni a dobogóra Japánban: 2006-ban a pole pozícióból indulva a második helyet szerezte meg.
„Suzuka egy nagyon nehéz és bonyolult versenypálya, ahol a versenyző jelentheti a különbséget, ha elég agresszíven teljesíti a gyors kanyarokat, szóval a leggyorsabbnak lenni az időmérőn határozottan jó érzés” – emlékezett vissza a brazil. „Ez egy jó verseny volt, habár gumiproblémák miatt sokkal hamarabb ki kellett állnom, mint ahogyan azt terveztük, ami miatt pozíciót vesztettem, és Alonso szerezte meg a győzelmet, aki akkor még más csapatban volt. Ekkor Michael (Schumacher) még harcban volt a világbajnoki címért, de a motorja meghibásodott, ami miatt elvesztette a bajnokságot abban az évben. Ennek ellenére ez egy nagyszerű verseny volt, a pole-ból indulva egy, a győztessel való izgalmas csata után a második helyet szereztem meg.”
Így 2006-ban Fernando Alonso szerezte meg a futamgyőzelmet, Massa lett a második. Mit jelentene ez az eredmény 2012-ben a brazil versenyzőnek?
„Természetesen ez fantasztikus lenne, és nagyon jó is a helyzetünket tekintve mindkét bajnokságban. Még ha ez nehéz is lesz, ezen a hétvégén szeretnék újra a pole-ért és a győzelemért harcolni. Az autónk versenyképes lehet Suzukában, mert rengeteg a nagy sebességű kanyar, ami fekszik az F2012-nek. Ez látható abból is, hogy Silverestone-ban versenyképesek voltunk, és ennek a két pályának van néhány közös jellemzője, tekintve a leszorítóerő igényt és az autó beállításait. Tulajdonképpen remélem, hogy sokkal versenyképesebbek lehetünk a következő pályákon, mert mostantól minden verseny nagyon fontos a csapatnak és Fernandónak, és természetesen nekem is. Mindannyian tudjuk, hogy keményen kell dolgoznunk annak érdekében, hogy a lehető legversenyképesebbek legyünk minden pályán.”
Hónapok óta téma Massa jövője, de úgy tűnik, ez semmilyen nyomást nem helyez a brazil versenyzőre.
„Természetesen fontos a jövőm, de most az eredmények a legfontosabbak, ami azt jelenti, hogy arra a versenyre kell koncentrálnom, ami következik. Tudom, hogy mire vagyok képes, hogy mit adhatok a csapatnak, és hogy mik a képességeim. A csapat szintén tudja ezt, mert egy napnál vagy egy évnél régebb óta vagyok itt. A legjobb terv az, hogy úgy versenyezzek, hogy nem aggódom a jövő miatt.”
A bajnokság hihetetlenül szoros, három-négy csapat is esélyes a futamgyőzelmekre. Felipe Massa azonban úgy érzi, hogy a Ferrari remek munkát végzett az autó fejlesztését illetően, a meglehetősen gyengén induló szezonkezdetet követően.
„Az autó sokat változott a mugellói teszt alatt, és folyamatosan fejlesztettünk rajta azóta is. Folyamatosan teszteltünk, majdnem minden pályára új alkatrészek érkeztek. A munka arról szól, hogy egy ponttal többet szerezzünk, mint a többiek az utolsó versenyt követően, és remélem, sokkal többet tudunk javítani az autón a következő versenyekre, mint ahogyan azt eddig tettük.”
A Japán Nagydíjon rengeteg alkalommal láthattunk drámai versenyeket, és sok esetben itt koronáztak világbajnokot is, azonban ebben az évben nem történhet meg. Ennek ellenére Japánban minden évben rengeteg lelkes szurkoló látogat a pályára a hétvége mindhárom napján, mindig fantasztikus hangulat uralkodik a lelátókon, és emiatt rengeteg versenyző rajong ezért a helyszínért. Nem kivétel ez alól a Ferrari brazil versenyzője sem.
„Szeretem Japánt és az itteni embereket, az életmódjukat és a felfogásukat. Én is szeretem a japán ételeket, akárhol vagyok a világban, de a saját hazájában elfogyasztani ezeket, nagyon különleges. Mindig nagyon várom, hogy elutazhassak Tokióba, hogy egy kis időt eltölthessek ott, és a nézők lelkesedése a pálya mellett nagyon élvezetessé teszi ezt a versenyhétvégét” – vallotta be Massa.