Három futam és tizenhárom pont választja el Fernando Alonsót attól, hogy háromszoros világbajnok legyen. A Red Bull ismét domináns formát mutatott a hétvégén, a spanyol viszont fogcsikorgatva kapaszkodott a kezei közül kicsúszni látszó címbe.
Fernando kedve, bizakodása és jövőképe igazi hullámvasutat járt be a hétvége folyamán. Csütörtökön még hatalmas bizakodással érkezett a pályára, a szombati időmérőt követően dühében és csalódottságában a felrobbanás szélére került,néhány óra elteltével azonban este már mentális játékba kezdett – méghozzá elképesztő ravasz módon. Elárulta, hogy nem is Sebastian Vettel, hanem Adrian Newey ellen versenyeznek, német riválisának az orra alá dörgölve sikerességének forrását. Voltaképp ezzel csak csatlakozott a Koreában Lewis Hamilton által elindított lavinához, amikor is a brit azt a kijelentést tette, hogy Vettel utóbbi dominanciájának ellenére Fernando Alonso a legtehetségesebb autóversenyző. Fernando az időmérőt követő késő délután odáig merészkedett, hogy elmondta, száz százalékig biztos abban, hogy ő lesz a bajnok. A spanyol rettentő rafinált, tudja, hogy erőből lehetetlen megverni a Red Bullt, ezért hibába akarja kényszeríteni őket. Ha a pályán nem is, de mentális síkon nyomás alá próbálja helyezni Vettelt.
Vasárnap bika módájra kezdte a nagydíjat, az első négy körben két McLarent is maga mögé utasított, majd az egész futam során Webber nyomában loholt. Amikor az ausztrál elveszítette a KERS-ét néhány körre, Alonso kíméletlenül lecsapott és Vettel után eredt. Tisztában volt azzal, hogy nem tudja befogni, de ki akarta zökkenteni egyensúlyából. Még mindig a fülemben csengenek Lewis Hamilton szavai Monzából: Alonso egy mechanikus hiba miatt csak a 10. helyről kezdte meg a versenyt, de feltornázta magát a második helyig. A verseny után a brit világelső elárulta, amikor meglátta boksztábláján, hogy Fernando halad mögötte a második helyen, azt mondogatta magában: „Hogy a francba tud ez mindig így előretörni, akárhonnan is indul?” Éppen ezt akarta elérni Alonso ezúttal is, csak most a német riválisával szemben. Ezért hívják őt Fernando Alonsónak, az egész világon egyetlen dolog fűti: a győzni akarása és a veszíteni nem tudása. A volt renault-s mérnöke, Alan Permane mondta még júliusban róla: „Adj neki egy pici rést és ő keresztülviszi az előzési manővert.”
Ferrari kontra Red Bull
Arra a kérdésre, hogy miben is jobb a Red Bull jelenleg a Ferrarinál a nyers tempó tekintetében, a legpontosabb választ Fernando és Sebastian leggyorsabb időmérő körének összehasonlítása adja. Öveket be, a kör azonnal kezdődik!
Sebastian jobb trakcióval jön ki az utolsó kanyarból, így magasabb sebességgel szeli át a célvonalat, Fernando magasabb végsebességet regisztrál a célegyenes végén, de a kezdeti deficit miatt máris hátrányban van. Fernando nagyon jól tud kijönni az első – közepes tempójú – kanyarból, mindketten robognak fel a kaptatón, a harmadik kanyarhoz érve Fernando ledolgozta a hátrányát. A hármas, brutállassú hajtűben Alonso sebészi precizitással közelíti meg az érintési pontot, míg Vettel kissé lekési ezt. Mind a ketten használják az egyes fokozatot csak azért, hogy jobban kihasználják a kipufogó gázok általi megfúvást. Hogy elkerüljék a hátsó kerekek kipörgését, mindketten hamarabb kettesbe váltanak, nem használják ki az egyes fokozatot teljesen. Vettel ismét nyer kettes-hármas fokozatban ellenfelén. Teljesen egyszerre érik el a 312 km/h-s sebességet, amely Vettelnek a végsebességet is jelenti, ugyanis lekorlátoz a váltó, Alonso azonban közel 320 km/h-ig gyursul tovább. A spanyol előnnyel érkezik meg a négyesbe, a trakciót igénylő kijáraton megint csak veszít. Egy közepes hosszúságú egyenes következik, ahol Alonso nyer, így összességében ő teljesíti a gyorsabb első szektort, igaz, csak egy hajszállal. Vettel 41,714, Alonso 41,693 másodperc alatt autózta le a pálya legelső részét.
Az ötös kanyart nagyon hasonló íven és nagyon hasonló sebességgel futják be, a hatos-hetes kombináció gyors irányváltással állítja szembe a versenyzőket, Alonso küszködik a kocsi balanszával, Vettel ellenkormányzás nélkül helyezi át a terhelést az egyik oldalról a másikra, ráaádul elhagyja négy kerékkel a pályát, amikor átvágja a műfüves szekciót. Alonso, a küszködése ellenére, előrébb tart, a nyolcas-kilences kanyar szintén gyors irányváltásos kombináció, viszont szélesebb, így finomabb mozdulattal tehető át a terhelés – ezúttal a Ferrari sem mozdul meg a spanyol alatt. A pálya egyik legérdekesebb szekciója következik: a 10-es, 11-es forduló, amelyet nem titkoltan a török pálya híres nyolcas kanyarja ihletett. Vettel nagyon szűken tartja a kocsit, Alonso tisztában van azzal, hogy ezt nem teheti meg, ezért fél méterrel szélesebbről kezd el fordulni, a német ráadásul nagyobb tempót is tudott magával vinni. Haladunk a kanyar közepe felé, Alonso 30 fokkal nagyobb kormányszöget használ, kétségbeesetten próbálja orvosolni a Ferrari alulkormányzottságát, heztiálni kényszerül a gázadással, Vettel pedig így meglóg, a kanyarból már viszonylag nagy előnnyel jön ki. A 13-as és 14-es kanyarok duója ismét egy gyors irányváltásos szekció, Alonso megint alulkormányzottsággal küzd, szándékosan sebességet dob el a bejáraton, hogy a kijáratra tudjon összpontosítani. A Red Bull Vettel leheletét is leköveti. Vettelnek 22,454, Alonsónak 22,713 másodpercre volt szüksége a második szektor teljesítéséhez.
Az utolsó előtti kanyarhoz érkeztünk, mindketten korrigálásra kényszerülnek, de hasonló tempóval futják be. Érdemes megjegyezni, hogy Alonso megint szűkebben fordul, folyamatosan szenved attól, hogy relatíve gyenge az autó eleje a hátuljához képest. Eztuán egy rövid egyenes következik, Alonso is visszanyer időt. A végső fordulóhoz érkeztük. Kigyorsításon megint kipörögnek a Ferrari kerekei, a Red Bull viszont hibátlan, így körülbelül ötven méteren ismét sokat nyer Vettel, akinek 21,115, míg Fernandónak 21,367 másodperc szükségeltetett a pálya záró szekciójának megtételére.
60 kvalifikációs kör a versenyen
A versenynapon ismét a Red Bull volt fölényben. Alonso most sem kapott el különösen jó rajtott. Egészen pontosan, a rajt pillanatát jól elcsípte, kettesben és hármasban viszont veszített, amely korábban éppen a Ferrari erőssége volt. Úgy tűnt, mintha túlmelegedett volna a kuplung. A nyár vége óta új kuplungot használ a Ferrari, amellyel egyszerűen eltűntek Fernando év eleji brilliáns startjai.
Miután Alonso áthámozta magát a két McLarenen, szenvedett azzal, hogy tartsa a két Red Bull tempóját. Lélegzetelállítóan vezetett, nem követett el hibát, de folyamatosan hiányzott 4-5 tized másodperc ellenfeleihez, Vettel ráadásul első etapjának a végén még eggyel magasabb fokozatba kapcsolt. A német leggyorsabb köre az első etapja során 1:30.4, a spanyolé 1:31.1 volt. A második etapban Vettel nagyon óvatosan kezdett magához képest, míg Alonsót Webber tartotta fel bizonyos körökben. Miután sikerült lehagynia az ausztrált, sikerült hat-hét tizeddel emelni a tempóján. Még ha Vettel csak kocsikázott is ezekben a körökben, az utolsó köre árulkodó: megpróbálta megfutni a leggyorsabb kört, azonban nem sikerült, 1:28.723-at teljesített, mely elmaradt Alonso 1:28.630-as körétől. Fernando második etapja nagyon jó erős volt, kissé küszködött a trakcióval, de az időmérőn tapasztalt alulkormányzottsága kevésbé volt jelen, ezért gyorsabb volt a kettes szektor ultragyors kanyarjaiban Vettelnél.
Ádáz harc a gyárakban
Ejtsünk néhány szót a fejlesztésekről! A Ferrari egy átfogó csomaggal érkezett Indiába, melyet Fernando csak egy kis lépésnek nevezett. Módosították az első szárny véglapjait: McLaren-típusú véglapokat terveztek nagy kivágásokkal, melyekkel a záróidom két oldala közötti nyomáskülönbséget kívánták csillapítani, ezért egyrészt a turbulencián csökkenteni valamint a kanyarodás közbeni stabilitáson növelni. Az első szárny jobb és bal oldala ugyanis értelemszerűen teljesen eltérő terhelést kap forduláskor, ezért ez egyensúlyozásra szorul az alulkormányzottság elkerülése miatt. Módosítottak a hátsó szárnyon több ponton, de ennek csak egy részét vetették be a versenyen. A padlólemez hátsó kerekek előtti részén változtattak, egyfajta koszorúlemezt kialakítva, csökkenteni kívánták a kerekek turbulenciaképző hatását, amely a kocsi hátulján kialakuló légellenállás 50 %-át adja. Ezen felül változtattak a diffúzor középső panelján, kissé a dupla fedeles diffúzorra emlékeztetve egy extra alagutat alakítva ki.
Hármas finálé
Stefano Domenicali hármas finálénak nevezte az utolsó három futam trióját, Alonso teljesítményét pedig szimplán lenyűgözőként értékelte. A Ferrarinak fejlődnie kell, ez nem is kérdés, jelenleg Vettel akkor gyújt be egy utánégetőt, amikor kedve tartja. Adrian Newey vasárnap elárulta, hogy új elemet már lehetetlen megtervezni most, csak olyan fejlesztéseket tudnak bevetni, amelyek már a produkciós fázisban tartanak. A Red Bull is a fejlesztési potenciáljának a végén jár, a Ferrarinak úgy tűnik, még néhány területen jelentősebb tere van a fejlődésre. Egyszerűen több leszorító erőt kell generáltatni az autó hátuljával, azonban egy Red Bull-típusú S-csatorna (Az autó egyedi hátsó kialakítása, az autó elejéről érkező levegőt egy csatornába terelik el, melyet egy a diffúzor középőpanelja felé vezető alagúton vezetnek ki. Ezzel a menetszél egy részét leválasztják a kipufogó gázok általi áramlatról.)kiépítésére már nincs idő. Az olaszok mind a három versenyhétvégére visznek néhány új elemet, melyeknek a bokszból kijövet működniük kell. Ha Fernando nem tudja megverni Sebastiant Abu-Dhahiban, amely nem mellesleg Vettel-földnek bizonyult az elmúlt években, akkor már csak szamurájainak spirituális ereihez fohászkodhat.
További jó szurkolást kíván:
Szabó Balázs