F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2025. július 10. csütörtök.

Technikai újítások - Ferrari 150° Italia - Indiai Nagydíj

E-mail Nyomtatás PDF
Tartalomjegyzék
Technikai újítások - Ferrari 150° Italia
Ausztrál Nagydíj
Maláj Nagydíj
Kínai Nagydíj
Török Nagydíj
Spanyol Nagydíj
Monacói Nagydíj
Kanadai Nagydíj
Európa Nagydíj
Brit Nagydíj
Német Nagydíj
Magyar Nagydíj
Belga Nagydíj
Olasz Nagydíj
Szingapúri Nagydíj
Japán Nagydíj
Dél-Koreai Nagydíj
Indiai Nagydíj
Abu Dhabi Nagydíj
Fiatal tehetségek tesztje - Abu Dhabi
Brazil Nagydíj
Minden oldal

 

Egy újabb versenyhelyszínnel gazdagodott a Forma-1 történelme, az igen szegény, de nagyon gyorsan fejlődő Indiával. A pálya nagyon jól sikerült (bár Hermann Tilke a boxutcát, megint félretervezte), élvezetes, lendületes kanyarok vannak a pályán, ahol a gyors irányváltások miatt, nagyon jó menetstabilitást kívánnak az autók. Mivel új az aszfaltcsík, rendkívül poros, viszont könnyebben gumizódik, ezért az egész hétvégén nagyon sokat javultak a köridők. Az autón továbbra is a jövő évi alkatrészeket tesztelik élesben.

Első szárny

A csapat természetesen Indiába is elhozta a Koreában bemutatott új, 2012-re tervezett első szárnyát, amivel az autó nagyon jól érezte magát a gyors kanyarokkal teletűzdelt pályán. Mivel a legutóbbi cikkben említésre került a szárny rugalmassága, ezért számítani lehetett rá, hogy látványosan le fog konyulni az F150° Italia első szárnya. Nos, valami oknál fogva a pálya hosszú egyenesében, a szárny nagymértékben berezonált Massa autóján. Koreában is van egy hosszú egyenes, de ott nem volt tapasztalható a jelenség.

Videó a hajlékony első szárnyról: http://dai.ly/v2qXMa

Mi is történhetett? Az egyenes végén a Ferrari csúcssebessége 315 km/h volt a szabadedzések és az időmérő során. Amikor elérte ezt a sebességet, a véglap az aszfaltnak ütközött, amely egy rezgést hozott létre a szárnyban. Mivel a szárny középső része merev, ezért a rezgést felerősítve átadta a másik oldalnak, melynek véglapja szintén az aszfalthoz ért. Ez a folyamat játszódott le Massa szárnyán oda-vissza egyre erősebben, amíg nem kezdett el fékezni.

Mivel gyerekcipőben jár a jövő évi rugalmas első szárny, még idén ki tudják küszöbölni a felépítéséből eredő fatális hibákat. A folyamatos vibráció odáig fajulhat, hogy az anyag elfárad és a szárny széteshet. A hosszú egyenesek végén ez komoly baleseti kockázatot jelent.

alt

Egyes források szerint Alonso és Massa szárnya különböző felépítéssel készült, hogy tovább javítsák annak rugalmasságát, így valószínűleg Massa autóján volt az új változat, amelyen a nem kívánt mellékhatást láthattuk. A pénteki második szabadedzésen az FIA megvizsgálta a szárnyat és ismét szabályosnak minősítette. Alonso elmondása szerint később kimerevítették a szárnyat (1 – piros csík) így megszűnt a jelenség.

alt

A hétvége után kiderült, hogy a csapat főhadiszállásán, Maranellóban nem megfelelően végezték el a minőségellenőrzést, ezért fordulhatott elő az első szárny csapkodása.

Első felfüggesztés

Felipe Massa az Indiai hétvégén kétszer is eltörte az F150° Italia első felfüggesztését, ugyanabban a kanyarkombinációban, az időmérőn és a versenyen. A szegélykövek belső felén egy ún. hurka-kerékvető található, amelyet azért helyeznek el a kanyarban, hogy a pilóta ne vágja le nagymértékben a kanyart. Massa viszont ráhajtott, és azonnal eltörte a lengéscsillapító rudazatot. A futamon megismételte ugyanezt, ezúttal a kanyarkombináció bal kanyarjában.

A csapatok rögtön gyanakodni kezdtek, hogy új első felfüggesztést próbálgat a csapat, ám a Ferrari ezt cáfolta, hisz az első szárny tökéletesítésén dolgoznak. Egyszerűen annyi történt, hogy ezeket a kerékvetőket sikánhoz tervezték, ahol az autók maximum 110-120 km/h-val haladnak, ám ebben a gyors kombinációban 210-220 km/h-val száguldott át Massa. Ez éppen elég volt ahhoz, hogy nagy sebességgel, rossz szögben eltalálva eltörje a rudazatot

alt

Motorborítás

A magas páratartalom és hőség miatt a csapatok többsége megnövelt hűtőnyílásokat alkalmazott autóján. A Ferrari is így tett, és azzal a módosított motorborítással látta el az autót, amelyet még a szezon elején Monacóban használtak először.

alt

 



Módosítás: ( 2011. november 25. péntek, 20:58 )