
A Sportszabályzat változásai - 2011
2011-ben több pontban is módosult a Formula-1 Sportszabályzata. A következőket a legfontosabb változásokat szeretnénk ismertetni.
2011-ben több pontban is módosult a Formula-1 Sportszabályzata. A következőket a legfontosabb változásokat szeretnénk ismertetni.
A pontszámok a pilóták és a csapatok világbajnoki összesítésben való besorolásukat határozzák meg.
A futamokon 2010-től az első 10 helyezett pilóta és azok csapatai részesülnek pontokban a következőképpen:25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 -2 – 1
A szezon végén a legtöbb pontszámot összegyűjtő pilótát illeti a világbajnoki trófea, a legtöbb pontszámot gyűjtő csapat pedig a konstruktőri világbajnoki trófeát kapja meg. (konstruktőri világbajnokság csak 1958-tól létezik, előtte csak a pilóták versenyeztek a VB címért)
Pontegyenlőség esetén a letöbb 1. helyezést, majd a legtöbb 2. helyezést -és így tovább- veszik figyelembe. (Így még sosem dőlt el VB cím sorsa, legközelebb ehhez 1984-ben Niki Lauda és Alain Prost jártak, mikoris 0.5 ponttal dőlt el a VB cím sorsa Lauda javára.
Pontrendszer szabályainak változása 1950-2010-ig
1950-59 | 1960 | 1961-1990 | 1991-2002 | 2003-2009 | 2010- | |
1. helyezés | 8 pont | 8 pont | 9 pont | 10 pont | 10 pont | 25 pont |
2. helyezés | 6 pont | 6 pont | 6 pont | 6 pont | 8 pont | 18 pont |
3. helyezés | 4 pont | 4 pont | 4 pont | 4 pont | 6 pont | 15 pont |
4. helyezés | 3 pont | 3 pont | 3 pont | 3 pont | 5 pont | 12 pont |
5. helyezés | 2 pont | 2 pont | 2 pont | 2 pont | 4 pont | 10 pont |
6. helyezés | - | 1 pont | 1 pont | 1 pont | 3 pont | 8 pont |
7. helyezés | - | - | - | - | 2 pont | 6 pont |
8. helyezés | - | - | - | - | 1 pont | 4 pont |
9. helyezés | - | - | - | - | - | 2 pont |
10.helyezés | - | - | - | - | - | 1 pont |
Leggyosabb kör | 1 pont | _ | _ | _ | _ | _ |
Ha egy futamot a versenytáv felénél állítanak le, akkor nincs lehetőség az újra induláshoz, és ebben az esetben a pontszerző pilóták, csak a pontjaik felét kapják meg.
Ha az újraindítás megoldható és folytatódik a verseny, akkor a pontokat úgy osztják ki a futamot követően, hogy a két rész összesített eredményeit veszik figyelembe.
1991 óta minden futamon megszerzett pont beleszámít a Bajnokságba, de nem volt ez mindig így.Az 50-es évek elején csak a legjobb 4 eredményt számították, majd később egészen a 60-as évek közepéig a legjobb 5 esetleg 6 legeredményesebb futam számított. Később folyamatosan változtak ezek a számok 9-15-ig, mindig az adott év össz. futamainak számától függően.(Az utolsó ilyen évben 1990-ben például 16 futamból mindössze a legjobb 11 eredményt számították)Ennél még komplikáltabb pontszámítások is előfordultak:
- 1967- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből 1-1 eredményt lehetett „mínuszolni”.
- 1979- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből a legjobb 4-4 eredmény számított.
- 1980- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből a legjobb 5-5 eredmény számított.
1957 előtt még a futam közbeni autócserére is lehetőségük volt a versenyzőknek, ilyenkor a pontokat egyenlő arányban osztották ki azon versenyzők közt, akik az autócsere során ugyanazt a kocsit használták.
Módosítás dátuma: 2010. február 16. kedd, 09:05
Alkalmazható büntetések verseny közben:
A sportfelügyelők a következő három büntetés bármelyikét kiszabhatják a rendkívüli eseményben érintett bármelyik versenyzőre a verseny közben:
- Áthajtásos büntetés (drive through penalty) : Futam közbeni szabálytalanságnál alkalmazzák, ilyenkor a pilótának át kell hajtania a boxutcán, eközben nem állhat ki a boxba. Ezután folytathatja a versenyt.
- Boxutca-áthajtásos büntetés (Stop-and-go penalty): Hasonló az előző büntetéshez, csak annyival súlyosabb, hogy a pilótának be kell állnia csapatának boxába a versenybírók döntésének megfelelő időre (általában10mp) Eközben a szerelők semmilyen műveletet nem hajthatnak végre az autóján (kerékcsere, beállítások stb.)
- Futam közbeni kizárás: A szabálytalankodó versenyzőt fekete zászlóval intik ki, és a kör végén azonnal ki kell állnia a versenyből, majd jelentkeznie kell a versenyigazgatóságnál.
Ezen esetekben az eljárás a következő:
- A sportfelügyelők írásban értesítik a kiszabott időbüntetésről az érintett csapat egy hivatalos személyét, és meg kell arról bizonyosodniuk, hogy ez az információ a monitoron is megjelenik.
- Az érintett versenyző a felügyelők döntésének monitoron való feltüntetett idejétől számított legfeljebb három teljes kört tehet meg anélkül, hogy a boxutcába hajtana.
- A büntetőidő letöltése után a versenyző újra csatlakozhat a mezőnyhöz.
- Ezen szabályok bárminemű megsértése, vagy nem teljesítése a versenyző kizárását eredményezi.
Verseny után kiszabható büntetések:
- Megrovás: figyelmeztetés
- Pénzbírság: Többnyire edzéseken, a boxutcában való sebességtúllépésért szablyák ki, de alkalmazhatják egyéb esetekben is. Például csapatoknál és pilótáknál egyaránt, ha olyan manővert hajtanak végre, ill. olyan hibát követnek el, amivel veszélyeztetik mások testi épségét, vagy magát a futamot/kvalifikációt/ szabadedzést. (pl. A 2009-es Szingapúri Nagydíjon Adriann Sutilt 20.000 dolláros pénzbírsággal súlytották, Nick Heidfelddel való ütközése után)
- Időbüntetés: 20 ill. 30 másodpercet írnak a szabálytalan pilóta beérkezési idejéhez akkor, ha a szabálytalanság a verseny utolsó 5 körében történik, vagy ha a szabálytalanságot a versenybírók a verseny után állapítják meg. (bokszutcáthajtásos büntetés:20mp, stop&go: 30mp)
- Utólagos kizárás - a pilóta verseny utáni diszkvalifikálása (ilyen volt például 1989-ben a Japán Nagydíjon Senna és Prost esete, mikor a két pilóta a célegyenes előtti sikánban összeakadt. Prost kiszált a kocsiból, Sennát azonban a pályabírók egy kanyar levágásával visszatolták, és a Brazil hiába nyerte meg a futamot, a kanyarlevágásért utólag kizárták)
- Rajtrácson való hátrasorolás: Motorcsere esetén 10, váltócsere esetén 5 rajthelyes hátrasorolás történik, de versenyzők időmérőn való szabálytalansága miatt is kiszabható. (ilyen volt például 2006-ban a Monacói Nagydíjon Michael Schumacher szabálytalansága, mikor „leparkolt” a Rascasse kanyarban, így a mögötte érkezők – többek közt a VB ellenfél Fernando Alonso- nem tudták befejezni gyorskörüket. Schumachert szándékos feltartásért a rajtrács utolsó kockájába sorolták vissza)
- Edzésidő törlése - a pilóta körét elveszik, ekkor a versenyzőnek az utolsó helyről kell rajtolnia. (ilyen volt például 2009-ben az Ausztrál Nagydíjon mikoris két Toyota túlságosan hajlékony hátsó szárnnyal ment, ami szabálytalan, így kizárták őket az időmérőről. A versenyt a pilóták a boxból kezdhették meg)
- Konstruktőri pontok levonása: bizonyos pontmennyiség, vagy az összes megszerzett pont levonása, a pilóták ellenben megtarthatják a helyezésekért járó pontjaikat. Általában akkor alkalmazzák, ha a csapat technikai vagy egyéb nagyobb szabálytalanságot követ el, de a pilótát nem terheli felelősség. (például a McLaren kémbotránya, mikor az egész 2007-es évad eredményeitől megfosztották a csapatot)
- Eltiltás: A versenyző vagy csapat, versenytől való eltiltása 1 vagy akár több futam erejéig. (ilyen eltiltást kapott például 1989-ben Nigel Mansell 1 futamra, 1994-ben Eddie irvine és Mika Häkkinen 1-1 futamra, Michael Schumcher 2 futamra, vagy éppen 2005-ben a BAR csapat 2 futamra.)
- Világbajnoki címtől való megfosztás: A versenyző év végén elért helyezését elveszik, de a szezon során szerzett eredmények (pole, győzelem stb.) beleszámítanak a statisztikába. (Eddig csak Michael Schumachert büntették így 1997-ben, mikor a zárófutamon szándékosan hajtott Jacques Villeneuve autójának. A németet megfosztották Világbajnoki ezüstérmétől, de az idény során szerzett 5 győzelmét, 3 pole pozícióját illetve 3 leggyorsabb körét megtarthatta.
Változások 2010-ben:
A 2010-es szezontól kezdve egykori pilóták fogják segíteni a versenybírók munkáját.
A 2010-es világbajnokságtól kezdődően minden futamon egy négyfős csoport kíséri figyelemmel az eseményeket. Az FIA felügyelőihez csatlakozik egy korábbi Forma-1-es pilóta, valamint az adott versenyt rendező ország által delegált versenybíró.
Az eddigi gyakorlattól eltérően nem lesz állandó elnök, hanem a négyfős csoport tagjai minden versenyre saját elnököt választanak, aki nem rendelkezik szavazati joggal. A bírák az esetek vizsgálata során továbbra is elemezni fogják a csapatok rádióforgalmazását, valamint a videofelvételeket.
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL
A Sportszabályzat változásai - 2011![]() 2011-ben több pontban is módosult a Formula-1 Sportszabályzata. A következőket a legfontosabb változásokat szeretnénk ismertetni. kedd, 4 január 2011 Bővebben |
Technikai szabályváltozások - 2011![]() A következőkben szeretnénk összefoglalni a 2011-ben életbe lépő technikai szabályváltozásokat. A lista a teljesség igénye nélkül készült, próbáltuk a legfontosabb és a legnagyobb változásokat egy csokorba gyűjteni. kedd, 4 január 2011 Bővebben |
Rajtszámok![]() A versenyzők azonosítását elsődlegesen rajtszámok segítik. Ezeket az előző évi világbajnokság végeredménye alapján osztják ki.Az 1-es számot mindig az előző évi világbajnok kapja, a 2-est így értelemszerűen a csapattársa. Ha az előző évi Bajnok nem indul, akkor nem adják ki... csütörtök, 4 február 2010 Bővebben |
Pontrendszer![]() A pontszámok a pilóták és a csapatok világbajnoki összesítésben való besorolásukat határozzák meg.A futamokon 2010-től az első 10 helyezett pilóta és azok csapatai részesülnek pontokban a következőképpen:25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 –... péntek, 5 február 2010 Bővebben |
Tesztek, szabadedzések, kvalifikáció![]() Tesztek: A Forma-1-es autók fejlesztésének legfontosabb eszköze a tesztelés.Ennek szabályozást 2008 óta az FIA nagymértékben szigorította a költségek csökkentése, illetve a csapatok közti egyenlőség megteremtésének jegyében.A csapatok versenyautóinak fejlesztése méretarányos – max. 60%-os . modelleken a szélcsatornában történik.A csapatok az... péntek, 5 február 2010 Bővebben |
Verseny lebonyolítása![]() Verseny lebonyolításaFutamok:A Futamokon csak a Technikai Szabályzatban meghatározott Formula 1-es autók indulhatnak.Valamennyi Futam zárt nemzetközi verseny.A Bajnokságban részt vevő valamennyi versenyzőnek, nevezőnek és tisztségviselőnek FIA szuperlicenccel kell rendelkeznie. A versenyzők neve egy évig szerepel a szuperlicenccel rendelkezők listáján.A Futamok végleges... péntek, 5 február 2010 Bővebben |
Zászlószabályok![]() A különböző színű zászlók a pályabírók és a versenyzők közti kommunikációt szolgálják. Ezek valamelyikének meglengetésével figyelmeztetik a futam közbeni különböző történésekre a versenyzőt. (2007 óta a zászlójelzéseket a versenyzők a kormányon található kijelzőn is láthatják. A televíziós közvetítéseknél a képernyőn... péntek, 5 február 2010 Bővebben |
Alkalmazható büntetések![]() Alkalmazható büntetések verseny közben:A sportfelügyelők a következő három büntetés bármelyikét kiszabhatják a rendkívüli eseményben érintett bármelyik versenyzőre a verseny közben:- Áthajtásos büntetés (drive through penalty) : Futam közbeni szabálytalanságnál alkalmazzák, ilyenkor a pilótának át kell hajtania a boxutcán, eközben nem állhat... péntek, 5 február 2010 Bővebben |