F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2025. augusztus 06. szerda.

Szabályok

A Sportszabályzat változásai - 2011

2011-ben több pontban is módosult a Formula-1 Sportszabályzata. A következőket a legfontosabb változásokat szeretnénk ismertetni.

Módosítás dátuma: 2011. január 06. csütörtök, 11:55
 

Technikai szabályváltozások - 2011

A következőkben szeretnénk összefoglalni a 2011-ben életbe lépő technikai szabályváltozásokat. A lista a teljesség igénye nélkül készült, próbáltuk a legfontosabb és a legnagyobb változásokat egy csokorba gyűjteni.
Módosítás dátuma: 2011. január 04. kedd, 22:20
 

Pontrendszer

A pontszámok a pilóták és a csapatok világbajnoki összesítésben való besorolásukat határozzák meg.

A futamokon 2010-től az első 10 helyezett pilóta és azok csapatai részesülnek pontokban a következőképpen:25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 -2 – 1

A szezon végén a legtöbb pontszámot összegyűjtő pilótát illeti a világbajnoki trófea, a legtöbb pontszámot gyűjtő csapat pedig a konstruktőri világbajnoki trófeát kapja meg. (konstruktőri világbajnokság csak 1958-tól létezik, előtte csak a pilóták versenyeztek a VB címért)

Pontegyenlőség esetén a letöbb 1. helyezést, majd a legtöbb 2. helyezést -és így tovább- veszik figyelembe. (Így még sosem dőlt el VB cím sorsa, legközelebb ehhez 1984-ben Niki Lauda és Alain Prost jártak, mikoris 0.5 ponttal dőlt el a VB cím sorsa Lauda javára.

 

Pontrendszer szabályainak változása 1950-2010-ig 
 1950-5919601961-19901991-20022003-20092010-
1. helyezés8 pont8 pont9 pont10 pont10 pont25 pont
2. helyezés6 pont6 pont6 pont 6 pont 8 pont18 pont
3. helyezés4 pont4 pont4 pont 4 pont 6 pont15 pont
4. helyezés3 pont3 pont3 pont 3 pont 5 pont12 pont
5. helyezés2 pont2 pont2 pont 2 pont 4 pont10 pont
6. helyezés  -1 pont1 pont 1 pont 3 pont 8 pont
7. helyezés  -   -   -   - 2 pont 6 pont
8. helyezés  -   -   -   - 1 pont 4 pont
9. helyezés  -   -   -   -   - 2 pont
10.helyezés  -   -   -   -   - 1 pont
Leggyosabb kör1 pont   _   _   _   _     _

Ha egy futamot a versenytáv felénél állítanak le, akkor nincs lehetőség az újra induláshoz, és ebben az esetben a pontszerző pilóták, csak a pontjaik felét kapják meg.

Ha az újraindítás megoldható és folytatódik a verseny, akkor a pontokat úgy osztják ki a futamot követően, hogy a két rész összesített eredményeit veszik figyelembe. 

1991 óta minden futamon megszerzett pont beleszámít a Bajnokságba, de nem volt ez mindig így.Az 50-es évek elején csak a legjobb 4 eredményt számították, majd később egészen a 60-as évek közepéig a legjobb 5 esetleg 6 legeredményesebb futam számított. Később folyamatosan változtak ezek a számok 9-15-ig, mindig az adott év össz. futamainak számától függően.(Az utolsó ilyen évben 1990-ben például 16 futamból mindössze a legjobb 11 eredményt számították) 

Ennél még komplikáltabb pontszámítások is előfordultak:

- 1967- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből 1-1 eredményt lehetett „mínuszolni”. 

- 1979- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből a legjobb 4-4 eredmény számított. 

- 1980- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből a legjobb 5-5 eredmény számított. 

1957 előtt még a futam közbeni autócserére is lehetőségük volt a versenyzőknek, ilyenkor a pontokat egyenlő arányban osztották ki azon versenyzők közt, akik az autócsere során ugyanazt a kocsit használták.

   

Módosítás dátuma: 2010. február 16. kedd, 09:05
   

Alkalmazható büntetések

Alkalmazható büntetések verseny közben:

A sportfelügyelők a következő három büntetés bármelyikét kiszabhatják a rendkívüli eseményben érintett bármelyik versenyzőre a verseny közben:

- Áthajtásos büntetés (drive through penalty) : Futam közbeni szabálytalanságnál alkalmazzák, ilyenkor a pilótának át kell hajtania a boxutcán, eközben nem állhat ki a boxba. Ezután folytathatja a versenyt.

- Boxutca-áthajtásos büntetés (Stop-and-go penalty): Hasonló az előző büntetéshez, csak annyival súlyosabb, hogy a pilótának be kell állnia csapatának boxába a versenybírók döntésének megfelelő időre (általában10mp) Eközben a szerelők semmilyen műveletet nem hajthatnak végre az autóján (kerékcsere, beállítások stb.)

- Futam közbeni kizárás: A szabálytalankodó versenyzőt fekete zászlóval intik ki, és a kör végén azonnal ki kell állnia a versenyből, majd jelentkeznie kell a versenyigazgatóságnál.

Ezen esetekben az eljárás a következő:
- A sportfelügyelők írásban értesítik a kiszabott időbüntetésről az érintett csapat egy hivatalos személyét, és meg kell arról bizonyosodniuk, hogy ez az információ a monitoron is megjelenik.
- Az érintett versenyző a felügyelők döntésének monitoron való feltüntetett idejétől számított legfeljebb három teljes kört tehet meg anélkül, hogy a boxutcába hajtana.
- A büntetőidő letöltése után a versenyző újra csatlakozhat a mezőnyhöz.
- Ezen szabályok bárminemű megsértése, vagy nem teljesítése a versenyző kizárását eredményezi.


Verseny után kiszabható büntetések:

- Megrovás: figyelmeztetés

- Pénzbírság: Többnyire edzéseken, a boxutcában való sebességtúllépésért szablyák ki, de alkalmazhatják egyéb esetekben is. Például csapatoknál és pilótáknál egyaránt, ha olyan manővert hajtanak végre, ill. olyan hibát követnek el, amivel veszélyeztetik mások testi épségét, vagy magát a futamot/kvalifikációt/ szabadedzést. (pl. A 2009-es Szingapúri Nagydíjon Adriann Sutilt 20.000 dolláros pénzbírsággal súlytották, Nick Heidfelddel való ütközése után)


- Időbüntetés:  20 ill. 30 másodpercet írnak a szabálytalan pilóta beérkezési idejéhez akkor, ha a szabálytalanság a verseny utolsó 5 körében történik, vagy ha a szabálytalanságot a versenybírók a verseny után állapítják meg. (bokszutcáthajtásos büntetés:20mp, stop&go: 30mp)

- Utólagos kizárás - a pilóta verseny utáni diszkvalifikálása (ilyen volt például 1989-ben a Japán Nagydíjon Senna és Prost esete, mikor a két pilóta a célegyenes előtti sikánban összeakadt. Prost kiszált a kocsiból, Sennát azonban a pályabírók egy kanyar levágásával visszatolták, és a Brazil hiába nyerte meg a futamot, a kanyarlevágásért utólag kizárták)

- Rajtrácson való hátrasorolás: Motorcsere esetén 10, váltócsere esetén 5 rajthelyes hátrasorolás történik, de versenyzők időmérőn való szabálytalansága miatt is kiszabható. (ilyen volt például 2006-ban a Monacói Nagydíjon Michael Schumacher szabálytalansága, mikor „leparkolt” a Rascasse kanyarban, így a mögötte érkezők – többek közt a VB ellenfél Fernando Alonso- nem tudták befejezni gyorskörüket. Schumachert szándékos feltartásért a rajtrács utolsó kockájába sorolták vissza)

- Edzésidő törlése - a pilóta körét elveszik, ekkor a versenyzőnek az utolsó helyről kell rajtolnia. (ilyen volt például 2009-ben az Ausztrál Nagydíjon mikoris két Toyota túlságosan hajlékony hátsó szárnnyal ment, ami szabálytalan, így kizárták őket az időmérőről. A versenyt a pilóták a boxból kezdhették meg)

 - Konstruktőri pontok levonása: bizonyos pontmennyiség, vagy az összes megszerzett pont levonása, a pilóták ellenben megtarthatják a helyezésekért járó pontjaikat. Általában akkor alkalmazzák, ha a csapat technikai vagy egyéb nagyobb szabálytalanságot követ el, de a pilótát nem terheli felelősség. (például a McLaren kémbotránya, mikor az egész 2007-es évad eredményeitől megfosztották a csapatot)

- Eltiltás: A versenyző vagy csapat, versenytől való eltiltása 1 vagy akár több futam erejéig. (ilyen eltiltást kapott például 1989-ben Nigel Mansell 1 futamra, 1994-ben Eddie irvine és Mika Häkkinen 1-1 futamra, Michael Schumcher 2 futamra, vagy éppen 2005-ben a BAR csapat 2 futamra.)

- Világbajnoki címtől való megfosztás: A versenyző év végén elért helyezését elveszik, de a szezon során szerzett eredmények (pole, győzelem stb.) beleszámítanak a statisztikába. (Eddig csak Michael Schumachert büntették így 1997-ben, mikor a zárófutamon szándékosan hajtott Jacques Villeneuve autójának. A németet megfosztották Világbajnoki ezüstérmétől, de az idény során szerzett 5 győzelmét, 3 pole pozícióját illetve 3 leggyorsabb körét megtarthatta.


Változások 2010-ben:

A 2010-es szezontól kezdve egykori pilóták fogják segíteni a versenybírók munkáját.

A 2010-es világbajnokságtól kezdődően minden futamon egy négyfős csoport kíséri figyelemmel az eseményeket. Az FIA felügyelőihez csatlakozik egy korábbi Forma-1-es pilóta, valamint az adott versenyt rendező ország által delegált versenybíró.
Az eddigi gyakorlattól eltérően nem lesz állandó elnök, hanem a négyfős csoport tagjai minden versenyre saját elnököt választanak, aki nem rendelkezik szavazati joggal. A bírák az esetek vizsgálata során továbbra is elemezni fogják a csapatok rádióforgalmazását, valamint a videofelvételeket.

Módosítás dátuma: 2010. május 21. péntek, 16:40
 

Verseny lebonyolítása

Verseny lebonyolítása

Futamok:
A Futamokon csak a Technikai Szabályzatban meghatározott Formula 1-es autók indulhatnak.
Valamennyi Futam zárt nemzetközi verseny.
A Bajnokságban részt vevő valamennyi versenyzőnek, nevezőnek és tisztségviselőnek FIA szuperlicenccel kell rendelkeznie. A versenyzők neve egy évig szerepel a szuperlicenccel rendelkezők listáján.
A Futamok végleges listáját az FIA adja közre minden év január 1. előtt.
A csapatok minden Nagydíjon az előző évi konstruktőri VB sorrendjében helyezkednek el a boxokban, itt nincs kiemelve az egyéni címvédő csapata, sőt 2010-től nincs kivételezés sem, vagyis minden csapatnak ugyanakkora méretű garázs jár.
Mindegyik verseny távja a „zöld lámpától” a kockás zászlóig tart, és megegyezik annyi teljes kör számával, amennyi éppen csak hogy meghaladja a 305 km-es távot. (Kivétel ez alól a Monacói pálya, ahol 78 körös versenyen 260.520 km-t tesznek meg a versenyzők.)

Rajt:
A rajt az a pillanat, amikor egy versenyzőnek külön, vagy több, együtt induló versenyzőnek egyidejűleg az indítás jelét megadják.

A verseny általában helyi idő szerint 14.00 órakor kezdődik a biztonsági autó mögötti felvezető körrel.
A kör végén minden versenyző elfoglalja az időmérő edzésen megszerzett helyét a rajtrácson. Minden olyan versenyző - aki valamilyen okból kifolyólag nem áll fel a rajtrácsra- helyét üresen kell hagyni, vagyis a többi versenyző az eredeti helyét foglalja el a rajtrácson.
A rajt előtt egymás után felgyullad 5 piros lámpa, majd mikor ezek egyszerre kialszanak, a mezőny elrajtolhat.
(a lámpára való átállás már valamikor a 70-es években történt, előtte azonban minden versenyt az adott ország nemzetiszínű zászlójának lecsapódásával indítottak el.)

A rajt kétféle lehet:
1. Gördülő rajt:
Gördülő (repülő) rajtról akkor beszélünk, ha a jármű az időmérés kezdetének
pillanatában már mozgásban van.
Amennyiben a versenykiírás másként nem rendelkezik, az autók a rajtrácsról, az
ott meghatározott sorrendet megőrizve, egy felvezető autót követve indulnak el.
Amikor a felvezető autó a pályát elhagyta a mezőny mindaddig az eredeti sorrendben halad tovább, míg a rajtjelet meg nem adják, amikortól is a futam elrajtoltnak tekintendő.

2. Állórajt:
Állórajtról akkor beszélünk, ha a jármű a rajt pillanatában mozdulatlan.
Az F1-ben a jármű motorjának az indítási jel megadása előtt járnia kell.

Kötelező kiállás:
2010-től a tankolás betiltásával a versenystratégia valamelyest egyszerűsödik.
Egy kiállást kötelezően végre kell hajtani, minden pilótának, mivel mindkét Bridgestone gumikeveréket használni kell a versenyen.  A kiállások ideje a tankolás megszűnésével jócskán lerövidül, akár 3 másodperc is elegendő lehet a kötelező boxkiállás és kerékcsere végrehajtására.

A verseny leintése:
A versenyt kockászászlóval az után intik el, hogy az első helyen haladó pilóta teljesíti a kiírt versenytávot.
Ha valamilyen oknál fogva (pl.: eső) a futam félbeszakad, és a tervezett táv 75%-át már teljesítették a pilóták, akkor teljes pontszámok járnak. Ha azonban ez a 75% nincs meg, abban az estben csak a pontok felét kapják meg a pontszerző helyen célba érkezők.
Azok a versenyzők számítanak célba érkezőnek, akik a győztes által megtett táv 90%-át teljesítették, függetlenül attól, hogy a kockás zászló leintette őket, vagy esetlegesen hamarabb kényszerült kiállni.

Díjkiosztó ceremónia:
A verseny után az első három helyezett áll fel a dobogóra, illetve csatlakozik a futamgyőztes csapat valamely tagja (pl.: csapatvezető), így összesen négy díjat adnak át.
Ezután először a győztes versenyző Nemzeti Himnuszát, majd csapatának Nemzeti Himnuszát játsszák le, miközben felvonják a három versenyző nemzeti zászlaját. Ezt követi a pezsgőzés, majd a pilóták sajtónyilatkozatai az interjú szobában.
(2009-től a versenyzők nemcsak a futam után kötelesek nyilatkozni a sajtónak, hanem az időmérő edzés egyes szakaszai után, illetve kiesésük után is.)
Módosítás dátuma: 2010. május 17. hétfő, 13:14
   

A Sportszabályzat változásai - 2011

News image

2011-ben több pontban is módosult a Formula-1 Sportszabályzata. A következőket a legfontosabb változásokat szeretnénk ismertetni.

kedd, 4 január 2011

Bővebben

Technikai szabályváltozások - 2011

News image

A következőkben szeretnénk összefoglalni a 2011-ben életbe lépő technikai szabályváltozásokat. A lista a teljesség igénye nélkül készült, próbáltuk a legfontosabb és a legnagyobb változásokat egy csokorba gyűjteni.

kedd, 4 január 2011

Bővebben

Rajtszámok

News image

A versenyzők azonosítását elsődlegesen rajtszámok segítik. Ezeket az előző évi világbajnokság végeredménye alapján osztják ki.Az 1-es számot mindig az előző évi világbajnok kapja, a 2-est így értelemszerűen a csapattársa. Ha az előző évi Bajnok nem indul, akkor nem adják ki...

csütörtök, 4 február 2010

Bővebben

Pontrendszer

News image

A pontszámok a pilóták és a csapatok világbajnoki összesítésben való besorolásukat határozzák meg.A futamokon 2010-től az első 10 helyezett pilóta és azok csapatai részesülnek pontokban a következőképpen:25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 –...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Tesztek, szabadedzések, kvalifikáció

News image

Tesztek: A Forma-1-es autók fejlesztésének legfontosabb eszköze a tesztelés.Ennek szabályozást 2008 óta az FIA nagymértékben szigorította a költségek csökkentése, illetve a csapatok közti egyenlőség megteremtésének jegyében.A csapatok versenyautóinak fejlesztése méretarányos – max. 60%-os . modelleken a szélcsatornában történik.A csapatok az...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Verseny lebonyolítása

News image

Verseny lebonyolításaFutamok:A Futamokon csak a Technikai Szabályzatban meghatározott Formula 1-es autók indulhatnak.Valamennyi Futam zárt nemzetközi verseny.A Bajnokságban részt vevő valamennyi versenyzőnek, nevezőnek és tisztségviselőnek FIA szuperlicenccel kell rendelkeznie. A versenyzők neve egy évig szerepel a szuperlicenccel rendelkezők listáján.A Futamok végleges...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Zászlószabályok

News image

A különböző színű zászlók a pályabírók és a versenyzők közti kommunikációt szolgálják. Ezek valamelyikének meglengetésével figyelmeztetik a futam közbeni különböző történésekre a versenyzőt. (2007 óta a zászlójelzéseket a versenyzők a kormányon található kijelzőn is láthatják. A televíziós közvetítéseknél a képernyőn...

péntek, 5 február 2010

Bővebben

Alkalmazható büntetések

News image

Alkalmazható büntetések verseny közben:A sportfelügyelők a következő három büntetés bármelyikét kiszabhatják a rendkívüli eseményben érintett bármelyik versenyzőre a verseny közben:- Áthajtásos büntetés (drive through penalty) : Futam közbeni szabálytalanságnál alkalmazzák, ilyenkor a pilótának át kell hajtania a boxutcán, eközben nem állhat...

péntek, 5 február 2010

Bővebben