A pontszámok a pilóták és a csapatok világbajnoki összesítésben való besorolásukat határozzák meg.
A futamokon 2010-től az első 10 helyezett pilóta és azok csapatai részesülnek pontokban a következőképpen:25 – 18 – 15 – 12 – 10 – 8 – 6 – 4 -2 – 1
A szezon végén a legtöbb pontszámot összegyűjtő pilótát illeti a világbajnoki trófea, a legtöbb pontszámot gyűjtő csapat pedig a konstruktőri világbajnoki trófeát kapja meg. (konstruktőri világbajnokság csak 1958-tól létezik, előtte csak a pilóták versenyeztek a VB címért)
Pontegyenlőség esetén a letöbb 1. helyezést, majd a legtöbb 2. helyezést -és így tovább- veszik figyelembe. (Így még sosem dőlt el VB cím sorsa, legközelebb ehhez 1984-ben Niki Lauda és Alain Prost jártak, mikoris 0.5 ponttal dőlt el a VB cím sorsa Lauda javára.
Pontrendszer szabályainak változása 1950-2010-ig
1950-59 | 1960 | 1961-1990 | 1991-2002 | 2003-2009 | 2010- | |
1. helyezés | 8 pont | 8 pont | 9 pont | 10 pont | 10 pont | 25 pont |
2. helyezés | 6 pont | 6 pont | 6 pont | 6 pont | 8 pont | 18 pont |
3. helyezés | 4 pont | 4 pont | 4 pont | 4 pont | 6 pont | 15 pont |
4. helyezés | 3 pont | 3 pont | 3 pont | 3 pont | 5 pont | 12 pont |
5. helyezés | 2 pont | 2 pont | 2 pont | 2 pont | 4 pont | 10 pont |
6. helyezés | - | 1 pont | 1 pont | 1 pont | 3 pont | 8 pont |
7. helyezés | - | - | - | - | 2 pont | 6 pont |
8. helyezés | - | - | - | - | 1 pont | 4 pont |
9. helyezés | - | - | - | - | - | 2 pont |
10.helyezés | - | - | - | - | - | 1 pont |
Leggyosabb kör | 1 pont | _ | _ | _ | _ | _ |
Ha egy futamot a versenytáv felénél állítanak le, akkor nincs lehetőség az újra induláshoz, és ebben az esetben a pontszerző pilóták, csak a pontjaik felét kapják meg.
Ha az újraindítás megoldható és folytatódik a verseny, akkor a pontokat úgy osztják ki a futamot követően, hogy a két rész összesített eredményeit veszik figyelembe.
1991 óta minden futamon megszerzett pont beleszámít a Bajnokságba, de nem volt ez mindig így.Az 50-es évek elején csak a legjobb 4 eredményt számították, majd később egészen a 60-as évek közepéig a legjobb 5 esetleg 6 legeredményesebb futam számított. Később folyamatosan változtak ezek a számok 9-15-ig, mindig az adott év össz. futamainak számától függően.(Az utolsó ilyen évben 1990-ben például 16 futamból mindössze a legjobb 11 eredményt számították)Ennél még komplikáltabb pontszámítások is előfordultak:
- 1967- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből 1-1 eredményt lehetett „mínuszolni”.
- 1979- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből a legjobb 4-4 eredmény számított.
- 1980- az évadot két részre osztották, és mindkét félévből a legjobb 5-5 eredmény számított.
1957 előtt még a futam közbeni autócserére is lehetőségük volt a versenyzőknek, ilyenkor a pontokat egyenlő arányban osztották ki azon versenyzők közt, akik az autócsere során ugyanazt a kocsit használták.
