F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2017. augusztus 19. szombat.

Ferrari 156 F1 „Sharknose” – 1961

E-mail Nyomtatás PDF

Ferrari 156 F1 „Sharknose” – 1961

1961 a nagy változások éve volt a Száguldó Cirkuszban, kis túlzással azt lehet mondani, hogy az 50-es évek „sufnituning” csapatai és „gentlemen drivers” pilótái közötti versengés ekkor kezdett mind technikailag, mind szervezettségben és felkészültségben elindulni a profi versenysporttá alakulás felé.

A szezon végén lezárult egy korszak, 1961-től ugyanis megtiltották az orrmotorok használatát, a csapatok ekkor tértek át a napjainkban is használt középmotoros építési módra. Az engedélyezett lökettérfogatot 2,5 literről 1,3-1,5 liter közé csökkentették, a minimum súly 450 kg lett és a különböző „koktélok” helyett csak a kereskedelemben kapható üzemanyagot lehetett használni. A korábbi évek sorozatos balesetei miatt, a biztonság növelése érdekében kötelezővé vált a villamos önindító, a kétkörös fékrendszer, a biztonsági öv, a robbanásmentes üzemanyagtartály, de ekkor vezették be például a nyitott vezetőülést és a független felfüggesztésű kerékrögzítést is.

Az előző év nem igazán sikerült jól a Ferrarinak, így már szezon közben feladták a küzdelmet és kapacitásukat inkább az új szabályok szerint építendő autó fejlesztésére fordították – remélve, hogy sikeresebbek lesznek. A Commendatore számára óriási lelki törést jelentett és az elveivel összeférhetetlen volt, hogy a motor a pilóta mögé kerüljön, mert szent meggyőződése szerint annak elől kell lennie, hiszen „a lovat is a szekér elé fogják be és nem mögé” – nem ez volt az egyetlen tévedése… A tervezésnél Ferrari fia, Alfredo (Dino), illetve az Alfa Romeotól korábban leigazolt legendás tervezőzseni, a magyar származású Vittorio Jano (János Viktor) is közreműködött. Enzo nemes egyszerűséggel Dinonak nevezte el a motort és a Ferrarinál azóta is hagyomány, hogy a hathengeres autók ezt a nevet kapják (lásd például a 246 típusú utcai modellnél). A 200 lóerő körüli teljesítmény és a pilótával együtt nagyjából 500 kg-os súly versenyképes menetteljesítményeket garantált.

Egyre nagyobb hangsúlyt fektettek az aerodinamikára és a megfelelő levegőellátásra, ezért két óriási légbeömlő nyílás került a 156-os orrára, amelynek formája utána kapta az autó a „Sharknose”, vagyis „Cápaorr” becenevet. Érdekesség, hogy a 2004-ben bemutatott F430 utcai modell első légbeömlőit a Sharknose ihlette, a tervezők ezzel az aprósággal kívántak tisztelegni a 43 évvel ezelőtti sikeres modell előtt.

Enzo csak részben változtatott a pilóták összeállításán, a már kipróbált Phil Hill, Wolfgang von Trips, Richie Ginther és Willy Mairesse mellett lehetőséget kapott Olivier Gendebien és Ricardo Rodriguez is, míg Cliff Alison és José Froilan Gonzalez távoztak Maranelloból. Akkoriban még nem vonatkoztak olyan szigorú szabályok a pilótákra, mint napjainkban: szezon közben, két nagydíj között is gond nélkül lehetett cserélgetni a versenyzőket, illetve kettőnél több autót is lehetett indítani, az egész év helyett akár egy-egy versenyre is.

A nyolcfutamos évad május közepén kezdődött Monacoban, amelyet ugyan Stirling Moss megnyert Phill Hill és von Trips előtt, de a Ferrarik óriási erőfölénye már ekkor érezhető volt. Látta a csapat is és a riválisok is, hogy rendkívül ütőképes autót sikerült építeniük, így bizakodva várhatták a folytatást. Nem is kellett csalódniuk, a hátralévő hét futamból ötöt megnyertek, így év végén összesen nyolc versenyből hat győzelem volt a mérlegük, Spában például a szenzációs 1-2-3-4 sorrendben futottak be, esélyt sem hagyva az ellenfeleknek.

Ez az év sem múlt el halálos baleset nélkül és a tragédia döntötte el a világbajnoki cím sorsát is. Az utolsó előtti futamon, Monzában Jim Clark és a világbajnoki címre Hill mellett még esélyes von Trips összeütköztek a Parabolica előtti féktávon. Clark megúszta a balesetet, a Ferrari azonban a tömeg közé csapódott, von Trips kirepült az autójából és 14 nézővel együtt meghalt. A versenyt nem állították le, amelyet Phil Hill nyert meg és ezzel a Ferrari ötödik és saját első (és egyetlen) egyéni világbajnoki címét zsebelhette be, de senki sem ünnepelt a leintés után. A szörnyű balesettől függetlenül pilótája világbajnoki címénél nagyobb fegyvertény volt Enzo számára, hogy a Scuderiának ekkor sikerült első alkalommal elhódítani a konstruktőri világbajnoki címet, amely mindig is fontosabb volt számára, mint versenyzői egyéni dicsősége.

Hozzászólások (0)Add Comment
Szóljon hozzá Ön is!
Kérjük, hogy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni. Ha még nincs fiókja, akkor regisztráljon!

busy
 

Ferrari 125 / 166 F2 / 212 F1 / 375 / 500 F2 / 625 F1 – 1951

News image

Ferrari 125 / 166 F2 / 212 F1 /...

kedd, 15 október 2013

Bővebben

Ferrari 555 F1, 1955

News image

Ferrari 555 F1, 1955   1955 csonka szezon volt...

kedd, 28 május 2013

Bővebben

Ferrari 500 / 550 / Ferrari-Lancia D50 – 1956

News image

Ferrari 500 / 550 / Ferrari-Lancia D50 – 1956...

szerda, 9 július 2014

Bővebben

Ferrari 246 F1, 1958

News image

 Ferrari 246 F1, 1958 A típusjelzés a 2,4-es és...

kedd, 26 március 2013

Bővebben

Ferrari 156 F1 „Sharknose” – 1961

News image

Ferrari 156 F1 „Sharknose” – 1961 1961 a nagy...

kedd, 16 július 2013

Bővebben

Ferrari 156 F1 „Aero” – 1963

News image

Ferrari 156 F1 „Aero” – 1963 A szezon nem...

hétfő, 16 december 2013

Bővebben

Ferrari 312 F1-67 – 1967

News image

Ferrari 312 F1-67 – 1967 Az 1967-es évvel egy...

csütörtök, 22 augusztus 2013

Bővebben

Ferrari 312B – 1970

News image

Ferrari 312B – 1970 A szezon mozgalmasan indult, több...

szerda, 9 október 2013

Bővebben

Ferrari 312 T2 – 1976

News image

Ferrari 312 T2 – 1976 Az 1976-os év több...

szerda, 12 június 2013

Bővebben

Ferrari 312 T4, 1979

News image

  Ferrari 312 T4, 1979   A T-sorozat negyedik...

vasárnap, 7 április 2013

Bővebben

Ferrari 126 C4 – 1984

News image

Ferrari 126 C4 – 1984 Az 1984-es szezonban már...

hétfő, 5 augusztus 2013

Bővebben

Ferrari F186 – 1986

News image

Ferrari F186 – 1986 1986 technikai szempontból különleges év,...

szerda, 13 november 2013

Bővebben

Ferrari 412T2 – 1995

News image

Ferrari 412T2 – 1995 Ayrton Senna és Roland Ratzenberger...

péntek, 14 június 2013

Bővebben

Ferrari F2003 GA, 2003

News image

  Ferrari F2003 GA, 2003 A csapat nyomasztó fölénnyel...

csütörtök, 2 május 2013

Bővebben

Ferrari F2007 – 2007

News image

Ferrari F2007 – 2007 A 2007-es szezonkezdet óriási változásokat...

vasárnap, 1 szeptember 2013

Bővebben

Csatlakozz közösségünkhöz Facebookon is!