F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2024. október 12. szombat.

Ferrari 312 F1-67 – 1967

E-mail Nyomtatás PDF

Ferrari 312 F1-67 – 1967

Az 1967-es évvel egy legendás korszak örökre lezárult a Száguldó Cirkusz történetében, ez volt ugyanis a „szivarautók” utolsó szezonja, 1968-tól minden csapatot egyre jobban izgatott az „új őrület”: az aerodinamika és a leszorítóerő tudománya. Egy-egy szárny már feltűnt az év során az autókon, de ekkor még csak első bizonytalan lépéseiket tették meg a mérnökök.

A pilóták között óriási átigazolási hullám söpört végig, az előző évi világbajnok Brabham csapatot leszámítva gyakorlatilag mindenkinél cserék történtek. A Ferraritól távozott az 1964-es világbajnok John Surtees, miután kapcsolata megromlott a csapat vezetésével, így Lorenzo Bandini mellé az új-zélandi Chris Amon érkezett. Ebben az évben robbant be a Forma-1-be a Cosworth, amely első győzelmét Zandvoort-ban szerezte a holland nagydíjon, Jim Clark és a Lotus csapat révén.

A Ferrari 312 F1-67 a tavalyi évben használt modell továbbfejlesztett változata volt, amelyen a főtervező Mauro Forghieri radikális változtatásokat eszközölt: a korábbi hengerenként két szelep helyét három vette át (két szívó és egy kipufogó), a szokatlan formája miatt „spagettinek” gúnyolt kipufogórendszer a motor tetejére került, az 589-es kódjelű karosszéria súlyából sikerült lefaragni 50 kilót, így közelebb kerültek az 500 kilós limithez. A 60 fokos hengerszögű V12-es teljesítménye kb. 390 lóerő volt 10 ezres fordulaton.

Az évad szokatlanul korán, január 2-án kezdődött a dél-afrikai Kyalamiban (amely 1965 után került vissza a naptárba), ide a Ferrari és a McLaren nem utazott el. A következő futam május elején Monaco volt, ahol már teljes létszámban rajthoz állt a mezőny. Érdekesség, hogy a két futam közötti hónapokban több, a világbajnoki értékelésen kívüli nemhivatalos versenyt is rendeztek, ahol elindult a csapatok egy része. Az évad egyébként 11 hétvégéből állt, bekerült a naptárba kanadai nagydíj, amelyet ekkor még a Mosport International Raceway pályán rendeztek és ebben az évben adott először otthont a francia nagydíjnak Le Mans.

Az 1967-es monacoi futam „fekete hétvégeként” vonult be a Ferrari történelmébe: a versenyen Bandini a tengerparti szakaszon (nagyjából a mai alagút utáni sikán környékén) megcsúszott és a pálya melletti szalmabáláknak csapódott. Autója kigyulladt, testének 70%-a megégett és három nap múlva belehalt sérüléseibe. Chris Amont egy defekt hátráltatta a futamon, harmadikként sikerült célba érnie.

Bandini halálát követően a csapat több pilótát is bevetett az év hátralévő részében, de a balszerencse folyamatosan üldözte a Scuderiát. Mike Parkes lett az első „beugró”, aki Spában óriási balesetet szenvedett és bár túlélte, de ez versenyzői karrierjének végét jelentette (ezt követően egyébként még sokáig dolgozott Maranelloban, tesztpilótaként és mérnökként). A csapatnak ismét új versenyzőt kellett keresnie, de sem Ludovico Scarfiotti, sem Jonathan Williams nem vált be, előbbi egyetlen pontot szerzett, utóbbi pedig nullázva zárta az évet.

A szezon folyamán ádáz harc alakult ki Denny Hulme, Jim Clark és Jack Brabham között a világbajnoki címért, amelynek sorsa csak az utolsó futamon dőlt el Mexikóban. A nagydíjat ugyan megnyerte Clark (Brabham és Hulme előtt), de az összesítésben Hulme három ponttal világbajnok lett Brabham előtt, akinek csapata a konstruktőri címmel vigasztalódhatott. Chris Amon négy dobogójának és pontszerző helyeinek köszönhetően ötödikként végzett az összesítésben, a Ferrari pedig szintén az ötödik helyre ért oda a konstruktőri tabellán.

Hozzászólások (0)Add Comment
Szóljon hozzá Ön is!
Kérjük, hogy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni. Ha még nincs fiókja, akkor regisztráljon!

busy
 

Ferrari 125 / 166 F2 / 212 F1 / 375 / 500 F2 / 625 F1 – 1951

News image

Ferrari 125 / 166 F2 / 212 F1 /...

kedd, 15 október 2013

Bővebben

Ferrari 555 F1, 1955

News image

Ferrari 555 F1, 1955   1955 csonka szezon volt...

kedd, 28 május 2013

Bővebben

Ferrari 500 / 550 / Ferrari-Lancia D50 – 1956

News image

Ferrari 500 / 550 / Ferrari-Lancia D50 – 1956...

szerda, 9 július 2014

Bővebben

Ferrari 246 F1, 1958

News image

 Ferrari 246 F1, 1958 A típusjelzés a 2,4-es és...

kedd, 26 március 2013

Bővebben

Ferrari 156 F1 „Sharknose” – 1961

News image

Ferrari 156 F1 „Sharknose” – 1961 1961 a nagy...

kedd, 16 július 2013

Bővebben

Ferrari 156 F1 „Aero” – 1963

News image

Ferrari 156 F1 „Aero” – 1963 A szezon nem...

hétfő, 16 december 2013

Bővebben

Ferrari 312 F1-67 – 1967

News image

Ferrari 312 F1-67 – 1967 Az 1967-es évvel egy...

csütörtök, 22 augusztus 2013

Bővebben

Ferrari 312B – 1970

News image

Ferrari 312B – 1970 A szezon mozgalmasan indult, több...

szerda, 9 október 2013

Bővebben

Ferrari 312 T2 – 1976

News image

Ferrari 312 T2 – 1976 Az 1976-os év több...

szerda, 12 június 2013

Bővebben

Ferrari 312 T4, 1979

News image

  Ferrari 312 T4, 1979   A T-sorozat negyedik...

vasárnap, 7 április 2013

Bővebben

Ferrari 126 C4 – 1984

News image

Ferrari 126 C4 – 1984 Az 1984-es szezonban már...

hétfő, 5 augusztus 2013

Bővebben

Ferrari F186 – 1986

News image

Ferrari F186 – 1986 1986 technikai szempontból különleges év,...

szerda, 13 november 2013

Bővebben

Ferrari 412T2 – 1995

News image

Ferrari 412T2 – 1995 Ayrton Senna és Roland Ratzenberger...

péntek, 14 június 2013

Bővebben

Ferrari F2003 GA, 2003

News image

  Ferrari F2003 GA, 2003 A csapat nyomasztó fölénnyel...

csütörtök, 2 május 2013

Bővebben

Ferrari F2007 – 2007

News image

Ferrari F2007 – 2007 A 2007-es szezonkezdet óriási változásokat...

vasárnap, 1 szeptember 2013

Bővebben