A következőkben a Ferrari főtervezője, a görög származású Nicholas Tombazis mesél arról, mennyire elkeseredett volt a csapat a tél folyamán, amikor nem sikerült elérniük a kitűzött célokat valamint arról, hogyan sikerült megmenteni a szezont az agresszív fejlesztési programmal.
Kérdés: „Az F2012 rengeteget fejlődött a teljesítmény terén a szezon eleje óta. Mi a fejlődés titka?”
Nicholas Tombazis: ”Nos a fő titok a sok ember rengeteg munkája, kezdve az aerodinamikai részlegen, a tervező irodában és a gyártási részlegen dolgozókkal. Az elmúlt hónapok munkája nagyon intenzív volt, gyakorlatilag az egész autót átépítettük a szezon eleje óta és az első teszteken észlelt negatív pontokra koncentráltunk. Nem egy adott területre (fókuszáltunk), sok különböző ötlet együttese volt.”
Kérdés: „Rengeteg munkát végeztek a kipufogó kialakításon. A Montreálban használt kialakítás hasonló volt ahhoz, melyet Jerezben használtak az első teszten. Ez azt jelenti, hogy az az ötlet, az a koncepció mégsem volt teljesen helytelen, nem de?”
Nicholas Tombazis: „Igen, azt mondanám, hogy a montreáli megoldás a jerezi egy átdolgozása. Jerezben jóval bonyolultabb rendszerünk volt, amellyel rengeteg problémánk akadt, ami a stabilitást és az aerodinamikai viselkedést illeti. Noha az biztatónak tűnt, mégsem hozta az eredményt a köridő tekintetében és a pilótának sem adott biztosabb érzést a kanyarokban. Emiatt felfüggesztettük azt a megoldást, majd hónapokat töltöttünk el késő februártól májusig azzal, hogy a kocsi többi gyengéire összpontosítottunk, amelyből elég sok volt. Az első lépést Spanyolországban tettük meg egy konvencionális kipufogóval, alapvetően átdolgoztuk a kocsit, más első szárnyat, hátsó szárnyat, fékcsatornákat, splittereket vetettünk be. Az egész autót megváltoztattuk aerodinamikailag. Eközben a kipufogóra is figyeltünk, bevetettünk Kanadában egy jóval robosztusabb és egyszerűbb kialakítást, amely egy lépést jelentett előre.”
Kérdés: „Mit árulhat el a kocsi következő fejlesztéseiről?”
Nicholas Tombazis: „Nos, egészen meg vagyunk elégedve azzal, ahová érkeztünk figyelmebe véve azt, hogy honnan indultunk. Ugyanakkor nem vagyunk teljes mértékben boldogak, ugyanis nem tudunk még dominálni a futamokon és ráadásul nagyon komoly ellenfelekkel állunk szemben, akik keményen fejlesztik az autóikat. Éppen emiatt azt érezzük, ez egy versenyfutás lehet egészen az évad végéig. Ez azt jelenti, hogy a munka, melyet elvégeztünk az első teszttől máig, ugyanilyen intenzitással folytatódik tovább. Folyamatosan érkezik majd néhány fejlesztés a következő hétvégéken kezdve Valenciával. El kell végeznünk majd néhány kísérletet az első szárnnyal, a padlólemezzel, további verziójai lesznek a kiipufogónak. Alapvetően ezt követve lesznek majd újítások a hátsó terelőszárnyra, a splitterekre. Folyamatosan fejlesztünk az utolsó futamig.”
Kérdés: „Hogyan élte meg az elmúlt hónapokat?”
Nicholas Tombazis: „Nos, ahogyan mondtuk, a Ferrarinál különös megítélésünk van, magasak az elvárásaink, minden versenyt meg kellene nyernünk és mindig versenyképesnek kellene lennünk, így nekivágni az évnek annak tudatában, hogy sok autó van előttünk és nagyon versenyképtelen helyzetben vagyunk, egy sokk volt számomra és a kollegáim számára is, ezért ezek nagyon kemény hónapok voltak. Leszegtük a fejünket és kielemeztük nagy nyugodtsággal, hogy mi sikerült rosszul. Ezért nagyrészt sikerült felhozni magunkat abból a szituációból és azt gondolom, az elmúlt versenyek morális löketet jelentettek az embereim számára és számomra is és abba a hitbe ringatnak minket, hogy mégis képesek vagyunk megcsinálni. Ez sokkal inkább megnyugtató (helyzet – szerk.), természetesen jobb úgy nézni egy versenyt, hogy a pole pozícióért és a győzelemért harcolunk, ahelyett, hogy a Q3-ba való bejutásért küzdenénk.”