Autódromo José Carlos Pace - Sao Paulo
Debütálás év: 1973
Egy kör hossza: 4.309 km
Körök száma: 71
Verseny hossza: 305.909 km
Kanyarok száma:15
Legjobb köridő: Juan Pablo Montoya: 1:11.473 (2004-WilliamsBMW)
Az eredeti interlagosi pálya |
A száguldó cirkusz 1972-ben érkezett erre a helyszínre, de ez még csak egy bajnokságon kívüli futam volt. Ebben az évben nyert először vb-címet brazil versenyző Emerson Fittipaldi, így a következő évben (1973) már a hivatalos programba is bekerült a Brazil Nagydíj, amely az óta is stabil állomása a versenynaptárnak. Tíz futamot azonban nem Sao Paulóban, hanem a Rio de Janeiro mellett rendeztek még a 80-as években, 1990-ben azonban visszatért a mezőny Interlagosba, ami ekkor már nem az eredeti majdnem 8 kilométeres pálya volt, hanem egy jóval rövidebb 4309 méteres aszfaltcsík.
Az első két Brazil Nagydíjon (1973, 1974) Fittipaldi nem talált itt legyőzőre, majd 1975-ben szintén brazil versenyző diadalmaskodhatott Carlos Pace személyében. A két évvel később repülőgép balesetben elhunyt pilóta nevét mai napig viseli az aszfaltcsík.
Az „új” pályán a legelső versenyt Alain Prost nyerte 1990-ben Ferrari színekben. Rajta kívül a maranellói gárda pilótájaként Michael Schumcher kétszer (2000, 2002), Felipe Massa kétszer (2006-2008), illetve Kimi Raikkönen egyszer (2007) végzett a dobogó legfelső fokán.
Tudnivalók a pályáról:
Az interlagosi pálya 1940-ben készült el Sao Paulo két víztározója közt, amely az áramot és vizet biztosítja a lakosság számára. (az „Interlagos” név is innen ered, jelentése: „tavak közötti”) 1990-re nagy átépítésen ment keresztül, minek után nem csak megrövidült, de megszületett többek közt a „Senna-S” kanyar is, amely az egész versenynaptár egyik leglátványosabb szakasza.
Különleges tulajdonsága, hogy 800 méterrel fekszik a tengerszint felett, illetve az, hogy óramutató járásával ellentétes irányba haladnak rajta az autók.
Kritikus pontok:
- Az 1220 méter hosszú célegyenes után következik a lejtős Senna S kanyarkombináció, ahol is be lehet bújni az ellenfél szélárnyékába, vagyis előzésre kiváló alkalom nyílhat. Ráadásul ebben a kanyarban mindenhol nagy a tapadás, ezért még némi kockázatot is be lehet vállalni a pilótáknak.
- A „Senna” kanyart követő egyenes végén egy dupla balkezes kombináció következik (4-es, 5-ös kanyar) ahol szintén meg lehet próbálkozni az előzéssel.
- A pálya középső szakasza lassú és alattomos kanyarokkal tűzdelt, ami talán a legnagyobb kihívás itt Interlagosban.
Technikai jellemzők:
Műszaki szempontból Interlagos a kompromisszumok pályája: az egyenesekben minimális légellenállás a célravezető, a lassú kanyarok miatt azonban a leszorító erőről sem lehet lemondani.
Kompromisszumot kell kötni a mechanikai csomaggal is. A pálya nagyon rázós, ezért a felfüggesztés beállítása létfontosságú.
A motorok szempontjából a ritka levegő az, ami veszélyes lehet. A 800 méterrel az Atlanti-óceán feletti magasság ugyanis 7-8 százalékkal fogja vissza az erőforrások teljesítményét. Az interlagosi kör 60 százalékát lehet padlógázzal megtenni, a motorok megbízhatósága így itt is főszerepet játszhat.
A Brazil Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:
November 25. (péntek): | 1. szabadedzés: | 13:00-14:30 | |
2. szabadedzés: | 17:00-18:30 | ||
November 26. (szombat): | 3. szabadedzés: | 14:00-15:00 | |
Időmérő: | 17:00 | ||
November 27. (vasárnap): | Verseny: | 17:00 |