Buddh International Circuit - Delhi
Debütálás éve: 2011
Egy kör hossza: 5.137 km
Körök száma: 60
Verseny hossza: 308.2 km
Kanyarok hossza: 16
Leggyorsabb kör: -
Egyre több olyan országba látogat el a Formula-1, ahol ezelőtt még nem képviseltette magát a király-kategória. A legújabb "meghódított terület" a Föld hetedik legnagyobb és második legnépesebb országa, India. Az elmúlt tíz évben gazdaságilag rohamléptekben fejlődött az ország, így talán nem meglepő, hogy a Formula-1-ben is egyre nagyobb szerephez jut.
Az első indiai formula-1-es versenyző, Narain Kathikeyan 2005-ben debütált a Formula-1-ben, míg 2008-ban a Force India - és Vijay Mallya - révén egy indiai érdekeltségű csapat is feltűnt a száguldó cirkuszban. Karun Chandhok személyében már két versenyzővel képviselteti magát a dél-ázsiai ország. Karthikeyan lehetőséget is kap a HRT csapattól, hogy első hazai versenyén hazai közönség előtt bizonyíthasson - Daniel Ricciardo helyét veszi majd át erre a versenyre.
A pálya és a hozzá kapcsolódó épületkomplexum körülbelül 875 hektáron terül el. Összesen 150000 látogató befogadására alkalmas lelátók veszik körbe, de vannak tervek további 50000 szurkoló befogadására képes tribün építésére. Az kivitelezést egy indiai építőipari cég, a Jaiprakash Associates végezte.
Tudnivalók a pályáról:
Az Új-Delhitől 50 kilométerre található létesítményt, a Buddh International Circuit-et - mint a legtöbb új versenypályát - Herman Tilke tervezte. Az 5.137 km hosszú aszfaltcsík első kanyarjai India törekvését szimbolizálják: a célegyenes végén található első kanyar és a 3-as kanyar között 14 méter szintkülönbség van, mely az ország emelkedését hívatott szimbolizálni. A versenyzők minden bizonnyal élvezni fogják a körözést az aszfaltcsíkon, mivel jelentős szintkülönbségek jellemzik.
Bár a csapatok részletes információkkal rendelkeznek a pálya vonalvezetéséről, számtalan bizonytalanság is várhat rájuk, elég csak az aszfalt minőségére gondolni. A versenyhétvége elején valószínűleg meglehetősen rossz lesz a pálya tapadása, valamint a kisebb bukkanókat is fel kell fedezniük a versenyzőknek.
Az indiai pályán az óramutató járásával megegyező irányban haladnak majd a versenyzők.
16 kanyarjából 9 jobbos, 7 balos, és a modern pályákhoz hasonlóan itt is megtalálhatóak mind a gyors egyenesek, mond pedig a lassabb, technikásabb kanyarok.
Az első szektorban főleg az egyenesek kapnak szerepet: itt található a versenynaptár egyik leghosszabb egyenes szakasza, amely 1.2 kilométer hosszú.
A második és harmadik szektorban azonban a középgyors kanyarok a meghatározóak. Így az előzetes számítások szerint az egyik leggyorsabb pályák közé tartozhat 210 km/óra körüli átlag- és 320 km/órás végsebességével. A szimulációk alapján egy kör teljesítése körülbelül 1 perc 27 másodpercet vesz majd igénybe.
A pálya kialakításában a csapatok is jelentős szerepet kaptak: a szervezők visszajelzéseket vártak a csapatoktól, hogy a szimulációjuk alapján módosíthassák a 7-es kanyart annak érdekében, hogy maximalizálják a döntött 10-es kanyarban az előzési lehetőségeket.
Kritikus pontok:
Egy nagyon szűk kanyar található a rajt-cél egyenes végén, ahol a rajt után nagyon óvatosnak kell majd lenniük a versenyzőknek, de a futam során remek lehetőséget biztosíthat az előzéshez.
A hátsó hosszú egyenes egy szintén szűk hajtűkanyarral kezdődik (3-as kanyar), ahol fontos szerephez jut a tapadás és a megfelelő kigyorsítás, hogy a lehető legjobb sebességet érjék el a versenyzők a legjobb köridő elérése, a védekezés, vagy épp az egyenes szakasz végén kínálkozó előzési lehetőség céljából. Várhatóan 320 km/óra körüli csúcssebességet érnek majd el a versenyautók, és az egyenes utáni 4-es kanyar tartogathatja a legjobb előzési lehetőséget.
A pálya legélvezetesebb része valószínűleg a 'mini-aréna' lesz, amely egy nagy sugarú döntött visszafordító két törésponttal a 10-es és 11-es kanyarban, mely nagyon hasonlít az isztambuli pálya híres 8-as kanyarjához, csak fordított irányban. Ezt egy balos forduló követi, amely elég trükkös, hiszen egyszerre kell fékezniük és irányt változtatniuk a versenyzőknek. Emellett több ideális ív is lehetséges, és a hibázásnak is itt van a legnagyobb esélye.
A 15-ös kanyar is egy érdekes pontja a pályának, mivel egy meredekebb emelkedő tetején található, viszont a kanyarodást és a fékezést már egy lejtőn kell teljesíteniük a versenyzőknek.
Technikai jellemzők:
A hosszú egyenesek és a kanyarok miatt a mérnököknek fejtörést okozhat, hogy milyen beállítás lesz a legmegfelelőbb erre a pályára: meg kell találniuk a legjobb egyensúlyt a különböző aerodinamikai követelményeknek. A középgyors kanyarok nagyobb leszorítóerőt igényelnek, míg a hosszú egyenesekben a laposabb szárnyállás a fontosabb, így minden bizonnyal több eltérő beállítást is láthatunk majd.
A gumiknak nem csak az aszfalt minősége, de a gyorsabb illetve döntött kanyarok is nehézséget okozhatnak a nagy oldalterhelés miatt.
A fékek a hosszabb egyenesek végén kapnak nagyobb terhelést, míg a motorokra a kigyorsításkor vár fontos szerep.
Az Indiai Nagydíj menetrendje magyar idő szerint:
Október 28. (péntek): | 1. szabadedzés: | 6:30 - 8:00 | |
2. szabadedzés: | 10:30 - 11:00 | ||
Október 29. (szombat): | 3. szabadedzés: | 7:30 - 8:30 | |
Időmérő: | 10:30 | ||
Október 30. (vasárnap): | Verseny: | 10:30 |