F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2017. június 27. kedd.

Európai Nagydíj

E-mail Nyomtatás PDF

Circuito Urbano de Valencia - Valencia                       

Debütálás éve: 2008

Egy kör hossza: 5419 m 

Körök száma: 57

Verseny hossza: 308.883 km

Kanyarok száma: 25

Legjobb köridő: 1:38.683 -Timo Glock (2009 - Toyota)

 

A valenciai pálya 2008-ban debütált a Forma-1-ben, és mivel a Spanyol Nagydíj elnevezés Barcelonát illeti, így a futamot Európai Nagydíjnak keresztelték. Ez a név 1928 és 1977 között tiszteletbeli cím volt, amelyet valamelyik nemzeti nagydíjnak ítéltek oda, 1983 óta viszont önálló esemény. Azóta a legtöbb - szám szerint 12 - Európa Nagydíjnak a Nürburgring adott otthont. Az angliai Brands Hatch valamint a spanyolországi Jerez két-két futamot rendezhetett, illetve 1993-ban egyszer a Donington Parkban volt a Forma-1 történetének egyik legemlékezetesebb Európai Nagydíja.

A valenciai dobogó legfelső fokát Felipe Massa avatta fel 2008-ban, ráadásul pole pozícióból, illetve a verseny leggyorsabb körét is ő futotta. A 2009-es évben Rubens Barrichello nyert Valenciában, a Brawn GP színeiben, míg 2010-ben Sebastian Vettel tudott diadalmaskodni a Red Bull-lal.

 

Tudnivalók a pályáról:

Tervező: Herman Tilke

Különlegessége, hogy utcai versenypálya, ám ennek ellenére egy igen gyors, hiszen összesen ötször gyorsulhatnak 300 km/órás tempó fölé az F-1-es autók, és néhány kifékezési lehetőség is kínálkozik. Míg Monte Carlo 150 km/órás átlagsebességével a versenynaptár leglassabb pályája, addig Valenciában az átlagsebesség 200 km/óra. Ezzel pedig a gyorsabb helyszínek között foglal helyet.

A valenciai utcai pálya, szélességében sem hasonlítható Monacóhoz, hiszen többnyire legalább 14 méternyi aszfalt áll a pilóták rendelkezésére, a gyorsabb íveken pedig aszfaltozott bukótér szolgálja a biztonságot. A korlát azonban itt is éppoly veszélyes lehet, mint Monacóban, sőt a nagy tempó miatt talán még jobban is.

Vonalvezetésében inkább a szintén Tilke által tervezett Bahreinhez hasonlítható, hisz mindkét helyszínen a hosszú egyenesek és a lassú visszafordítók dominálnak.

A pályán összesen 25 kanyart különböztet meg az FIA hivatalos számozása, ám ezek közül mintegy 13 inkább padlógázzal teljesíthető törés, mintsem fékeket igénybevevő forduló.

Maga a célegyenes a legrövidebb a versenynaptárban 185 méterével, de az utána következő 1-es jobbkanyart szinte gázelvétel nélkül lehet bevenni. Az első kemény féktáv csak ezután - a 2-es kanyar előtt - következik.

 

Kritikus pontok:

- A kikötő hídján való átszáguldás után egy kisebb bukkanó nehezíti a pilóták dolgát, majd innen a hosszú hátsó egyenesre vezet az út, melynek végén nyílhat a legjobb lehetőség a kifékezésre. Ezután egy lassabb kanyarkombinációt követően újabb egyenes következik, amelyet a 17-es hajtűkanyar zár le. Itt szintén meg lehet próbálkozni az előzéssel.

- Fernando Alonso a 17-es és 25-ös kanyarok közötti részt találja a legizgalmasabbnak, mivel itt szinte végig padlógázzal lehet átmenni. Az utolsó kanyar különösen nehéz a spanyol megítélése szerint, mert mintegy 300 km/órás sebességgel közelítik meg, és mivel az ív nagyon lassú, így már a 24-es kanyar után fékezni kell. Éppen ezért itt könnyen lehet hibázni, és nem ritka, hogy blokkolnak a kerekek a versenygépeken.

 

Technikai jellemzők:

Mivel a pályán lassabb és gyorsabb szakaszok egyaránt vannak, így komoly kihívást jelent a mérnökök számára is beállítás szempontjából. A csapatok zöme Valenciában közepesen magas leszorító erőre hangolja az autókat. Ami az aerodinamikai egyensúlyt illeti, azt jelentősen befolyásolhatja a várhatóan élénk szél, a valenciai pálya ugyanis a kikötőben épült fel.

A motorok számára nem jelent extrém erőpróbát a pálya, igaz a padlógázos szakaszok aránya 60% körül mozog, a nyers erő helyett azonban itt inkább a hajtűkből való jó kigyorsítás a fontos.

A fékek számára viszont ez a szezon egyik legkeményebb erőpróbája, hiszen egy körben kb. ötször kell 300-as tempóról 80 körülire lassítani.

Az Európai Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

Június 22. (péntek):   1. szabadedzés: 10:00-11-30
    2. szabadedzés: 14:00-15:30
Június 23. (szombat):   3. szabadedzés: 11:00-12:00
    Időmérő: 14:00
Június 24. (vasárnap):   Verseny: 14:00

 

Hozzászólások (2)Add Comment
erik
erik
2010 május, 07
195.56.55.116
...

Felipe 2008-ban nem lehetett veled menni ,egy ilyet kérek idén issmilies/smiley.gif
(áhh a mai versenyen Massaval nem lehet menni,elképesztően vezet a brazil)by Paliksmilies/cheesy.gif

erik
erik
2010 május, 07
195.56.55.116
...

ez a pálya az egyik kedvencemsmilies/smiley.gif
különösen tetszik a célegyenesre ráfordító előtti kanyarok,amit Alonso is említettsmilies/wink.gif

Szóljon hozzá Ön is!
Kérjük, hogy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni. Ha még nincs fiókja, akkor regisztráljon!

busy
Módosítás: ( 2012. május 15. kedd, 21:40 )  

Abu Dzabi Nagydíj

News image

Abu Dzabi Nagydíj - Yas Marina Circuit Debütálás éve: 2009 Egy kör hossza: 5554 m...

Ausztrál Nagydíj

News image

Albert Park - Melbourne          Debütálás éve: 1996 Egy kör hossza: 5303 m Körök száma:...

Bahreini Nagydíj

Bahrain International Circuit - Szahír Debütálás éve: 2004 Egy kör hossza: 6299m Körök száma:...

Belga Nagydíj

News image

Circuit of Spa-Francorchamps - Spa-Francorchamps                      Debütálás éve: 1950  Egy kör hossza: 7004 m ...

Brazil Nagydíj

News image

Autódromo José Carlos Pace  -  Sao Paulo                   Debütálás év: 1973 Egy kör hossza: 4.309...

Brit Nagydíj

News image

Silverstone Circuit - Silverstone Debütálás éve: 1950 Egy kör hossza: 5891 m Körök száma:...

Európai Nagydíj

News image

Circuito Urbano de Valencia - Valencia                ...

Indiai Nagydíj

News image

Buddh International Circuit - Delhi Debütálás éve: 2011 Egy kör hossza: 5.137 km Körök...

Japán Nagydíj

News image

Suzuka Circuit - Suzuka         Debütálás éve: 1987 Egy kör hossza: 5.807...

Kanadai Nagydíj

News image

Circuit Gilles Villeneuve - Montreal   Debütálás éve: 1978  Egy kör hossza: 4.361 km  Körök...

Kínai Nagydíj

Shanghai International Circuit - Shanghai       Debütálás éve: 2004 Körhossz: 5451 m Körök száma: 56...

Koreai Nagydíj

News image

Koreai Nagydíj - Jeongam   Debütálás éve: 2010 Egy kör hossza: 5.621 km  Körök száma:...

Magyar Nagydíj

News image

Hungaroring - Mogyoród Debütálás éve: 1986 Egy kör hossza: 4381 m Körök száma: 70...

Maláj Nagydíj

News image

Sepang International Circuit - Kuala Lumpur         Debütálás éve: 1999 Körhossz: 5543 m Körök száma:...

Monacói Nagydíj

News image

Circuit de Monaco - Monte Carlo  Debütálás éve: 1950 Körhossz: 3340 m Körök száma:...

Német Nagydíj - Hockenheimring

News image

HockenheimRing - Hockenheim   Debütálás éve: 1970 Egy kör hossza: 4.574 km  Körök száma: 67...

Német Nagydíj - Nürburgring

News image

Nürburgring - Nürburg Debütálás éve: 1951 Egy kör hossza: 5148 m Körök száma: 60...

Olasz Nagydíj

News image

Autodromo Nazionale di Monza - Monza                               ...

Spanyol Nagydíj

News image

Circuit de Catalunya - Barcelona  Debütálás éve: 1991 Körhossz: 4655 m Körök száma: 66...

Szingapúri Nagydíj

News image

Marina Bay Street Circuit - Singapore  Debütálás éve: 2008 Egy kör hossza: 5073 m ...

Török Nagydíj

News image

Istanbul Park - Tomsfed       Debütálás éve: 2005  Körhossz: 5338 m  Körök száma: 58 Versenytáv:  309.604...

Csatlakozz közösségünkhöz Facebookon is!