F1 Ferrari Hírek - Mindig Naprakész

2017. október 22. vasárnap.

Olasz Nagydíj

E-mail Nyomtatás PDF

Autodromo Nazionale di Monza - Monza                                                          

Debütálás éve: 1950 

Egy kör hossza: 5793 m 

Körök száma: 53

Versenytáv: 306.720 km

Kanyarok száma: 11

Leggyorsabb kör: R. Barrichello - 1:21.046 (2004, Ferrari)

 

A Milano melletti aszfaltcsík történelme egészen a 20-as évekig nyúlik vissza. Az első autóversenyt 1922-ben rendezték meg rajta, és 1950-ig -a Formula-1 születéséig- már 16 Olasz Nagydíjnak adott otthon, vagyis 1922 óta minden év szeptemberének második hete Monza hétvégéje.
Ami pedig a Formula-1 történetét illeti, 1950 óta mindössze egyszer (1980-ban) volt Monza helyett Imolában az Olasz Nagydíj. Az idén tehát pontosan 60. alkalommal látogat el a mezőny a legendás Monzába.

A monzai helyszín egyik legfontosabb momentuma, hogy a Ferrari hazájáról van szó. Köztudott, hogy a maranellói istállónak van a legnagyobb szurkolótábora, ezért Monzában mindig óriási a hangulat. Mindemellett a Ferrari nem kevesebb, mint 18 győzelmet aratott már hazai közönsége előtt.

Győztes pilóták tekintetében nagyon színes a tabella. A jelenlegi mezőnyben a győzelmek számát tekintve a rekordot Michael Schumacher tartja, a német klasszis ötször nyert a pályán még a Ferrari színeiben. A jelenlegi mezőnyből utána Rubens Barrichello büszkélkedhet a legtöbb első hellyel, szám szerint hárommal: 2002-ben és 2004-ben a Ferrari, míg 2009-ben a Brawn GP versenyzőjeként állhatott a dobogó legmagasabb fokára. Fernando Alonso 2007-ben a McLaren-Mercedes pilótájaként, míg 2010-ben a Ferrari versenyzőjeként tudott győzelmet aratni Monzában.

Mindenképp érdemes még megemlíteni az 50-es évek nagy klasszisát Alberto Ascarit. Egyrészt azért mert a Ferrari világbajnoka az egyik monzai kanyarkombináció névadója, másrészt, mert az élen töltött körök és kilométerek tekintetében Ascari abszolút rekorder ezen a pályán. 217 élen töltött körétől a második helyen álló Schumacher 12-vel maradt alul, 1367 kilométerétől pedig majdnem kétszázzal. A sors furcsa fintora, hogy a Ferrari rajongótábor kedvence, és a Monzai pálya rekordere éppen itt vesztette életét.

 

Tudnivalók a pályáról:

Maga az aszfaltcsík Milánótól észak-keletre fekvő Monza városa mellett található.

Monza mindig is a leggyorsabb és legveszélyesebb helyszínek egyike volt a Forma-1 versenynaptárában.
Eleinte csupán hosszú egyeneseket, két döntött oválkanyart és négy valódi fordulót tartalmazott, a hetvenes évek elején azonban biztonsági okokból megépültek a mai sikánok elődei is. A sikánok beépítése ellenére vonalvezetése ma is egyszerűnek látszik, ám valójában Monza óriási kihívást jelent a pilótáknak vezetéstechnikai szempontból, hiszen a nagy sebesség is maximális koncentrációt igényel.

 

Kritikus pontok:
A mai monzai pályán mindösszesen 11 kanyar található, ezekből kettő a legnehezebb kanyarok közé tartozik a versenynaptárban.

- Az egyik, ami egyben a pálya első kanyarja (Rettifilio) egy trükkös jobb-bal kanyar. Itt  kb. 340km/h sebességről 60-ra kell lassulniuk a pilótáknak, ami önmagában sem egyszerű, közvetlen a rajt után pedig végkép nem könnyű feladat. Nehézsége ellenére ez egy kiváló előzési pontja is a pályának.

- A legutolsó kanyar a Parabolica, a Forma-1 talán legveszélyesebb kanyarja. Ez egy 180 fokos visszafordító hosszan elnyújtva, majd ez után jön a célegyenes, így ahhoz, hogy itt maximális sebességet lehessen elérni, szükséges a Parabolicát tökéletes íven bevenni.

- Igazán élvezetes és tempós ívek még a Parabolicán kívül a Lesmo két íve, és az Ascari kanyar, amelyen sikán létére meglehetősen gyorsan, kb. 200-as tempóval hajtanak át az autók.

 

Technikai jellemzők:

Monzában a sikerhez elengedhetetlen az erős motor, hiszen a  pilóták a kör 78 százalékát teszik meg lepadlózva, és az erőforrásoknak igen széles tartományban kell jól szerepelniük a 60-as tempóval teljesített első sikántól egészen a 350 feletti célegyenesig. 

Ami az aerodinamikai hatékonyságot illeti, a monzai pálya nagysebességű természete különleges elvárásokat támaszt az autókkal szemben.  Ide általában minden csapat egy speciális, nagysebességű, alacsony leszorítóerős csomaggal érkezik.

Végül, de nem utolsósorban a megbízható fékekre is nagy szükség van, a fékezés ugyanis a kör 15 százalékát teszi ki.

 

Az Olasz Nagydíj hétvégéjének menetrendje magyar idő szerint:

Szeptember 7. (péntek):   1. szabadedzés: 10:00-11-30
    2. szabadedzés: 14:00-15:30
Szeptember 8. (szombat):   3. szabadedzés: 11:00-12:00
    Időmérő: 14:00
Szeptember 9. (vasárnap):   Verseny: 14:00

 

Hozzászólások (3)Add Comment
0
Árpi07
2011 július, 01
195.56.55.116
...

Közepes és lágy

F Alonso
F Alonso
2010 augusztus, 05
195.56.55.116
...

king the circuit..............................smilies/cheesy.gif

erik
erik
2010 május, 07
195.56.55.116
...

és az abroncsok??smilies/shocked.gif

Szóljon hozzá Ön is!
Kérjük, hogy jelentkezzen be, ha hozzá kíván szólni. Ha még nincs fiókja, akkor regisztráljon!

busy
Módosítás: ( 2012. május 15. kedd, 21:45 )  

Abu Dzabi Nagydíj

News image

Abu Dzabi Nagydíj - Yas Marina Circuit Debütálás éve: 2009 Egy kör hossza: 5554 m...

Ausztrál Nagydíj

News image

Albert Park - Melbourne          Debütálás éve: 1996 Egy kör hossza: 5303 m Körök száma:...

Bahreini Nagydíj

Bahrain International Circuit - Szahír Debütálás éve: 2004 Egy kör hossza: 6299m Körök száma:...

Belga Nagydíj

News image

Circuit of Spa-Francorchamps - Spa-Francorchamps                      Debütálás éve: 1950  Egy kör hossza: 7004 m ...

Brazil Nagydíj

News image

Autódromo José Carlos Pace  -  Sao Paulo                   Debütálás év: 1973 Egy kör hossza: 4.309...

Brit Nagydíj

News image

Silverstone Circuit - Silverstone Debütálás éve: 1950 Egy kör hossza: 5891 m Körök száma:...

Európai Nagydíj

News image

Circuito Urbano de Valencia - Valencia                ...

Indiai Nagydíj

News image

Buddh International Circuit - Delhi Debütálás éve: 2011 Egy kör hossza: 5.137 km Körök...

Japán Nagydíj

News image

Suzuka Circuit - Suzuka         Debütálás éve: 1987 Egy kör hossza: 5.807...

Kanadai Nagydíj

News image

Circuit Gilles Villeneuve - Montreal   Debütálás éve: 1978  Egy kör hossza: 4.361 km  Körök...

Kínai Nagydíj

Shanghai International Circuit - Shanghai       Debütálás éve: 2004 Körhossz: 5451 m Körök száma: 56...

Koreai Nagydíj

News image

Koreai Nagydíj - Jeongam   Debütálás éve: 2010 Egy kör hossza: 5.621 km  Körök száma:...

Magyar Nagydíj

News image

Hungaroring - Mogyoród Debütálás éve: 1986 Egy kör hossza: 4381 m Körök száma: 70...

Maláj Nagydíj

News image

Sepang International Circuit - Kuala Lumpur         Debütálás éve: 1999 Körhossz: 5543 m Körök száma:...

Monacói Nagydíj

News image

Circuit de Monaco - Monte Carlo  Debütálás éve: 1950 Körhossz: 3340 m Körök száma:...

Német Nagydíj - Hockenheimring

News image

HockenheimRing - Hockenheim   Debütálás éve: 1970 Egy kör hossza: 4.574 km  Körök száma: 67...

Német Nagydíj - Nürburgring

News image

Nürburgring - Nürburg Debütálás éve: 1951 Egy kör hossza: 5148 m Körök száma: 60...

Olasz Nagydíj

News image

Autodromo Nazionale di Monza - Monza                               ...

Spanyol Nagydíj

News image

Circuit de Catalunya - Barcelona  Debütálás éve: 1991 Körhossz: 4655 m Körök száma: 66...

Szingapúri Nagydíj

News image

Marina Bay Street Circuit - Singapore  Debütálás éve: 2008 Egy kör hossza: 5073 m ...

Török Nagydíj

News image

Istanbul Park - Tomsfed       Debütálás éve: 2005  Körhossz: 5338 m  Körök száma: 58 Versenytáv:  309.604...

Csatlakozz közösségünkhöz Facebookon is!