Szabó Balázs – A Dél-koreai Nagydíjon folytatódott Sebastian Vettel menetelése a negyedik világbajnoki címe felé, ugyanakkor a mezőnyből a Red Bullt ignorálva lélegzetelállító test-test elleni csatákkal kápráztatott el a futam, mely némelyike véres végkimenetelt vett. A következőkben néhány tanulságot vonok le a futamról.
A Ferrari ismételten a gumikkal folytatott csata áldozatává vált. A pálya a második és harmadik szektorbeli nyújtott középtempójú kanyarjainak hada miatt inkább az úgynevezett front-limitált pályák felé tendál. Ez azt jelenti, hogy az első gumik, ez esetben a jobb első van aránytalanul magas megterhelésnek kitéve, emiatt hajlamos a magas kopásra illetve a magas szemcsésedésre. Utóbbi probléma több versenyzőnél is jelentkezett, ugyanakkor csak két-három körig tartott. A Ferrari esetén jóval hosszabb volt ez a periódus. A problémát tovább növelte, hogy az F138 egész hétvégén alulkormányzottságra hajlott, így amikor az etapok alatt az első gumik még szemcsésedni is kezdtek, a közepes kanyarok teljesítésére örökké valóságig tartott, soha sem akart a megszokott kormányinputnak megfelelően elfordulni az autó. Az F138 ráadásul gazdagon használta a hátsó abroncsokat is. Az egyes és hármas kanyarból kijövet nincs idő a hezitálásra, az egyenesek hossza miatt a lehető legagresszívebben kell kijönni ezen fordulókból, így az egész évben trakció problémákkal küzdő Ferrarit még inkább sebezhetővé tette a kigyorsításokon.
Apropó: abroncsok. Egyre inkább szertefoszlik minden kétség afelől, hogy a Pirelli Magyarországon bevetett gumijai nem lettek volna hatással az erősorrendre. Azok a csapatok, amelyek korábban minden körülmények között a maximumot tudták lehívni a gumikból, egyértelműen visszaestek. A Ferrari, a Force India és (némiképp) a Lotus is veszített évi eleji fantasztikus formájából, míg a Red Bull és a Mercedes egyértelműen profitált. A legnagyobb ugrást egyértelműen a Sauber tette meg, mely év elején még csak nem is álmodhatott a pontszerzésről, az utóbbi futamokon mindkét pilótájával könnyű szerrel veszi fel a arcot a top autókkal. Emlékeztetőül: a Pirelli Spanyolországra még keményebbé tette a kemény keveréket, Németországra ismét változtatott abroncsain, majd Magyarországra teljes mértékben visszanyúlt a 2012-es abroncsszerkezethez. Az említett két csapat, amely alól a leginkább kicsúszott a talaj – Force India és Ferrari – természetesen nem csak az abroncsoknak köszönheti a teljesítménybeli zuhanást, de év közbeni fejlesztési zavaraik mellett a legkevésbé sem hiányzott számukra, hogy elveszítsék addigi jó formájukat a gumikezelés terén. Az abroncsok nem csak az autó mechanikus tapadásához járulnak hozzá, hanem kopási tulajdonságaik miatt a kocsi aerodinamikájára is hatással vannak: a Hungaroringen bevezetésre került első abroncsok más kopási rátát mutatnak, másképp deformálódnak, amely masszívan befolyásolja a légáramlást az autó körül. Nem csoda, hogy az éppen aktuális gumigyártók már ősz elején gumimodelleket küldenek a csapatoknak (a szoftverekhez), hogy azok a következő évi autó fejlesztéséhez fel tudják mérni a gumik alakját és deformációját.
A Sauber kivételes trakcióval és végsebességgel rendelkezett a hétvégén. Nico Hülkenberg alaposan feladta a leckét a két előzés-mesterként számot tartott pilótának, Fernando Alonsónak és Lewis Hamiltonnak. Előbbinek nem is volt igazi kísérlete a német ellen, míg utóbbi egyszer megelőzte, melyet azonban nem tudott megtartani három másodpercnél tovább. A fiatal német ráadásul a britet a biztonsági autó kivonása után előzte meg, mindenféle mesterséges segédeszköz nélkül. A Sauber lehengerlő trakciója rámutat arra is, hogy a Ferrari trakcióbeli vívódásai nem a Ferrari motor gyengeségeire, mint inkább az F138 felfüggesztésére vezethetők vissza.
A Lotus háza táján tisztázni kell néhány dolgot a következő futam előtt, ugyanis Romain Grosjean nem volt teljes mértékben megelégedve a csapat döntéseivel. Az utóbbi másfél évben többször utasították arra, hogy engedje el a mögötte haladó Raikkönent. Most, hogy a finn félig már Ferrari-overállal közlekedik, a francia konyhaművész elvárta volt a viszonzást. Romain a második biztonsági autó mögött hibát követett el, melynek segítségével a finn meg tudta csípni a második pozíciót. A francia arra kérte a csapatát, hogy adjanak szabad utat neki Raikkönennel szemben, a finnek ugyanis hat körrel használtabb abroncsai voltak. A Lotus ezt nem teljesítette, Romain dühében pedig ennyit közölt Alan Permainnel rádión: „Majd megbeszéljük utána a történteket, de a dobogón azért mosolygok”. Elhintve, hogy mosolya őszinteségét könnyű lesz kétségbe vonni.
Felipe Massa ismételten saját magát katapultálta a lehetőségek tárházából, amikor ultrakemény fékezést bemutatva, majdnem töréstesztet vitt végre csapattársa Ferrariján. Felipe általában kiváló rajtokat vesz és az első körben is szemfülesen tud helyezkedni és pozíciókat jóváírni, ezúttal azonban túl agresszív utat próbált választani.
A hétvégén reflektorfénybe került Kimi Raikkönen és Sebastian Vettel barátságának épsége. Nyílt titok, hogy Vettel voksolt barátja ellen, amikor Mark Webber utódja felől döntött a csapat. Még ha okozott is megingást a német és finn barátságában Vettel ravasz húzása, a csatabárdokat azóta már eláshatták, ugyanis együtt repülnek Japánba a következő nagydíjra.
Pihenésre nincs idő: a verseny jövő hétvégén tovább folytatódik, méghozzá Japánban. A pálya végtelen hosszú gyors kanyarjaival jobban az F138 erősségeit domborítja majd ki, mint az előző pályák. Még ha győzelemre nem is, de egy kisebb ugrásra a teljesítmény hierarchián minden bizonnyal számolhatunk.
Addig is benzingőzös hetet kívánok:
Szabó Balázs